پاکستان سازوکار تهاتر با ایران را تصویب کرد

به گزارش شاتر عکاسی، در راستای مذاکرات دولت ایران با پاکستان به منظور توسعه سطح تبادلات دو کشور و فراهم کردن زمینه تهاتر با توجه به محدودیت های بانکی ناشی از تحریم علیه ایران، دولت پاکستان قانون و ضوابط جدیدی برای استفاده از مکانیزم تهاتر طراحی و تصویب کرد و بدین ترتیب تبادل رسمی تجارت با ایران به یاری مکانیزم تهاتر امکان پذیر شد.

پاکستان سازوکار تهاتر با ایران را تصویب کرد

این مهم در جریان نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان که آبان 1400 در تهران برگزار گردید، مورد توافق نهاده شد و دو کشور برای ایجاد زیرساخت های تجارت تهاتری به نتیجه رسیدند.

در چهارچوب سند یادداشت تفاهم اجلاس مذکور، روسای هیات های ایرانی و پاکستانی توافق کردند الزامات تهاتر بین دو کشور را تامین نمایند و تصویب تجارت تهاتری با ایران به وسیله پاکستان، در راستای همین توافقات انجام شد.

در این نشست عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر پاکستان و هیات همراه به تهران سفر کردند و در نهایت تفاهم نامه اجلاس بین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و مشاور نخست وزیر پاکستان به امضا رسید.

قرار است با اجرای پیروز تهاتر بین اتاق های بازرگانی دو کشور به عنوان نمایندگان ایران و پاکستان، این راه حل تجاری در سطح گسترده تری به کار گرفته گردد. بر اساس مقررات ارزی پاکستان، سازوکار تهاتر به صورت یک رویه تجاری تا به امروز قابل انجام نبوده است؛ اما با مصوبه اخیر دولت پاکستان، تهاتر پاکستان با ایران و با موضوع اتاق های زاهدان و کویته مجاز شده است.

در یازده ماهه سال 1400، تجارت بین ایران و پاکستان به 1500 میلیون دلار رسید که سهم ایران از این رقم حدود 1200 میلیون دلار بوده است. در مدت مذکور صادرات ایران به پاکستان 25 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

اندازه واردات ایران از پاکستان در یازده ماهه 1400 نیز حدود 300 میلیون دلار بوده که در مدت مشابه بیش از 58 درصد رشد نشان می دهد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2078

به "پاکستان سازوکار تهاتر با ایران را تصویب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکستان سازوکار تهاتر با ایران را تصویب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید