تقویت روابط کارگزاری بانکی و سرمایه گذاری مشترک؛ راهکارهای توسعه روابط ایران و چین

به گزارش شاتر عکاسی، همایش آنالیز روابط مالی ایران و چین، صبح امروز با حضور چانگ هوآ سفیر چین در ایران، مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران و جمعی از فعالان مالی ایران و چین برگزار گردید. تقویت روابط کارگزاری بانکی، سرمایه گذاری مشترک و تسهیل صدور ویزا تجاری از جمله راهکارهای بلندمدت توسعه همکاری های ایران و چین در این نشست عنوان شد.

تقویت روابط کارگزاری بانکی و سرمایه گذاری مشترک؛ راهکارهای توسعه روابط ایران و چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

سفیر چین در ایران با اشاره به سفر اخیر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این کشور، تبادل گردشگر را یکی دیگر از مهم ترین حوزه های حائز اهمیت برای همکاری دانست و اضافه نمود: چین و ایران، این دو تمدن کهن، از هزاران سال پیش به وسیله جاده ابریشم با یکدیگر ارتباط داشتند و با توجه به لغو ویزا برای گردشگران چینی به وسیله ایران، تعداد گردشگران چینی سفر نموده به ایران بسیار افزایش پیدا نموده است، اما انتظار داریم این رقم بیشتر گردد.

او همچین در دفاع از برجام تاکید نمود: چین بارها بر موضع قاطعانه خود در حمایت از برجام تاکید نموده و همیشه با تحریم های غیرقانونی ایران مخالف است و بر این باوریم که حفظ برجام یعنی حفظ چندجانبه گرایی. از طرفی چین از همه طرف های ذینفع می خواهد تا امنیت خلیج فارس را حفظ کنند.

به گفته هوآ روابط راهبردی دوجانبه ایران و چین وارد فصل جدیدی شده و اعتماد سیاسی بین دو کشور افزایش یافته است. همچنین دو کشور درباره موضوعات مهم و مربوط به منافع اصلی خود از یکدیگر حمایت می کنند.

سفیر چین با تاکید بر این نکته اقتصاد کشورش در 7 سال گذشته، 450 برابر رشد داشته است، بیان نمود: حجم اقتصاد چین از 30 میلیار دلار در حال حاضر به 13 تریلیون رسیده است و چین هم اکنون بزرگترین کشور دارای ذخیره ارزی در دنیا محسوب می گردد. این اقتصاد سهم قابل توجهی از کل اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است و سیاست دولتمردان چین همیشه، سیاست درهای باز و بدون محدودیت برای برقرار روابط تجاری بوده است.

سفیر چین همچنین اعلام نمود: سیاست چین همیشه تشویق دیگر کشورها و شرکت های چینی به خصوص شرکت های خصوصی برای همکاری با ایران بوده است و ما آماده هرگونه سرمایه گذاری در ایران هستیم و به طور متقابل از سرمایه گذاری فعالان مالی ایران در چین استقبال می کنیم.

هوآ با بیان اینکه ایران و چین علیرغم تحریم ها حجم روابط خود را حفظ نموده اند، اضافه نمود: اما حجم تجارت دوجانبه که در سال گذشته به 35 میلیارد دلار رسیده بود، در ده ماهه نخست سال جاری نیز حجم تجارت حدود 20 میلیارد دلار بوده است.

اراده گسترش فعالیت ها با چین بیش از هر کشور دیگری وجود دارد

در ادامه مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن تأیید صحبت های سفیر چین در ایران مبنی بر گسترده تر شدن روابط تجاری دو کشور، اظهارداشت: چین تنها کشوری است که در سطوح مختلف از ریاست جمهوری تا وزارت امور خارجه این کشور، حمایت خودش از رسمی بودن توافق برجام اعلام نموده است و بارها نیز تاکید داشته است که تحریم های آمریکا را نمی پذیرد. با این حال نباید تصور کرد که این تحریم ها بی تأثیر هم نبوده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تاکید نمود که اراده همکاری با چین در سطوح مختلف وجود دارد و گفت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به دنبال راه اندازی مرکز مطالعات روابط ایران و چین و همچنین فعالیت تخصصی در حوزه بانوان و جوانان است.

حریری همچنین گفت: کمیته ای تشکیل شده که به صورت تخصصی برای صادرات غیر نفتی از جمله فرش دستبافت کوشش می نماید.

ایران و چین؛ پایگاه صادراتی یکدیگر

محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران نیز با بیان اینکه دوکشور به واسطه منافع مشترک همیشه روابط نزدیکی با یکدیگر داشته اند، گفت: ایران علاوه بر نفت، بخشی از سنگ آهن و فولاد چین را نیز تأمین می نماید و چین نیز در بخش زیرساخت و تکنولوژی به ایران یاری می نماید. ایستگاه متروی تجریش و توسعه دو میدان نفتی آزادگان و یادآوران از جمله پروژه های مشترک همکاری میان دو کشور است. در صنعت خودرو نیز سرمایه گذاری هایی از سوی دو کمپانی MVM و Chery صورت گرفته که سالانه 300 هزار خودروی چینی در ایران به فروش می رسانند و این شرکت ها پس از سایپا و ایران خودرو سومین فروشنده بزرگ خودرو در ایران محسوب می شوند.

کرباسی اعلام نمود: به منظور توسعه همکاری های مالی بلند مدت روابط کارگزاری بانکی به منظور کاهش هزینه های نقل و انتقال پول و همکاری بانک های چینی با بانک های ایران برای گشایش اعتبارات اسنادی در کنار تسهیل صدور ویزا تجاری برای بازرگانان ایرانی و سرمایه گذاری جهت فراوری مشترک به منظور تأمین نیازهای دو کشور و امکان صادرات به کشورهای ثالث در الویت ویژه ای قرار گیرند.

معاون امور بین الملل اتاق ایران توضیح داد: شرکت های فعال چینی با استفاده از ظرفیت واحدهای فراوریی داخلی در ایران می توانند نسبت به فراوری محصولات با نشان معتبر اقدام کنند که در این صورت صادرات آن محصولات مشمول حداقل 20درصد معافیت مالیاتی خواهند بود.

او همچنین اضافه نمود: ایران بزرگترین بازار کالاهای واسطه ای در خاورمیانه است و به بازار 450 میلیون نفری کشورهای همسایه به ویژه منطقه اکو دسترسی داشته و از موقعیت مناسبی برای گسترش تجارت و سرمایه گذاری برخوردار است و سرمایه گذاران چینی می توانند از ایران به عنوان قطب صادراتی خود استفاده کنند.

اهمیت جاده ابریشم به عنوان یک فرصت طلایی در توسعه تجارت خارجی چین و ایران از دیگر موضوعاتی بود که معاون امور بین الملل اتاق ایران به آن پرداخت و از آمادگی ایران به عنوان کانون جهت جاده ابریشم برای همکاری ها اطلاع داد.

کرباسی با اشاره به عضویت چین در بلوک های مالی مهمی چون سازمان همکاری های مالی آسیا و پاسیفیک (APEC) و سازمان همکاری های شانگهای اهمیت این کشور را در تحقق سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران دو چندان دانست و گفت: این موضوع می تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این منطقه را فراهم کند. مضافاً موقعیت منحصر به فرد ژئواکونومیکی ایران که در چهار راه ارتباطی دنیا واقع شده، فرصت بی بدیلی را برای چین فراهم می نماید تا به وسیله امن ترین و مالی ترین جهت دست یابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق، با سهولت بیشتر کالاهای خود را به بازار این کشورها وارد کند.

معاون امور بین الملل اتاق ایران گفت: مبادلات تجاری ایران و چین در 10 ماهه اول سال 2019 به 19 میلیارد دلار رسید که از این میان صادرات ایران به چین 11 میلیارد دلار و واردات ایران از چین 8 میلیارد دلار بود. متاسفانه آمار نشان می دهد حجم تجارت دوجانبه طی سال های گذشته با کاهش روبرو بوده است بطوری که لازم است با بهره مندی از ظرفیت های مالی دو کشور سطح همکاری های تجاری به سطح مطلوب خود بازگردد.

همکاری مشترک در زمینه فراوری و صادرات غذای حلال یکی دیگر از زمینه های مناسب همکاری میان دو طرف است که کرباسی به آن پرداخت و اضافه نمود: مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق بازرگانی اسلامی که در تهران مستقر است می تواند راهنمای شرکت های چینی باشد.

وی با اشاره به نقش منطقه آزاد چابهار به عنوان منطقه معاف از تحریم های یک جانبه آمریکا گفت: با توجه به فعالیت شرکت های چینی در بندر گوادر در پاکستان و نزدیکی به منطقه چابهار، تجار چینی می توانند با استفاده از مشوق های منطقه برای توسعه روابط تجاری با ایران استفاده کنند و از این منطقه برای ترانزیت کالاهای خود به کشورهای منطقه بهره گیرند.

معاون امور بین الملل اتاق ایران تاکید نمود: انتظار جامعه مالی ایران از سرمایه گذاران چینی این است که به عنوان بزرگترین شریک تجاری و مالی کشورمان، بیش از پیش سرمایه گذاری در ایران را هدف قرار داده و با انتقال فناوری و سرمایه، روابط پایدار بلند مدت میان دو کشور را تقویت و مسائل موجود بر سر راه تجارت دو جانبه را حل کنند.

او در خاتمه گفت: اتاق ایران به عنوان مجلس بخش خصوصی با دارا بودن 34 اتاق شهرستان و 200 تشکل تخصصی ملی در قالب اتحادیه، سندیکا و انجمن تجاری، فراوریی، صادراتی و وارداتی و بیش از 30 اتاق و کمیته بازرگانی مشترک در کشور از اهمیت و صندلی ویژه ای برخوردار بوده و آمادگی نقش آفرینی گسترده تر در توسعه همکاری های دو کشور را دارد.

جهت واردات ابریشم با نرخ مناسب به ایران تسهیل گردد

فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش ایران، از دیگر سخنران در این نشست با تاکید بر ظرفیت های ایران برای تامین فرش دستبافت چین از سفیر این کشور خواست که واردات ابریشم از چین با نرخ مناسب برای تهیه فرش دستباف تسهیل گردد.

او گفت: قدیمی ترین ارتباط را با چین در حوزه فرش دستباف داشتیم. ماه گذشته بزرگترین تابلو فرش از تصویر جاده ابریشم توسط 180 بافنده شهر اصفهان بافته و به یکی از بزرگترین موزه های چین اهدا شد. از طرفی ایران بزرگترین واردکننده ابریشم است و بیشترین واردات ابریشم از چین انجام می گردد. امیدواریم جهت واردات ابریشم با نرخ مناسب به ایران تسهیل گردد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین با اشاره به تحریم شدن صادرات فرش دستبافت ایرانی از سوی آمریکا، از سفیر چین خواست تا به وسیله جوامع بین المللی این موضوع پیگیری و صادرات فرش دستبافت ایرانی از تحریم ها خارج گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 531

به "تقویت روابط کارگزاری بانکی و سرمایه گذاری مشترک؛ راهکارهای توسعه روابط ایران و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت روابط کارگزاری بانکی و سرمایه گذاری مشترک؛ راهکارهای توسعه روابط ایران و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید