گردشگری مجازی چیست؟

به گزارش شاتر عکاسی، تعاریف زیادی از گردشگری الکترونیکی ارائه شده است. یکی از آن ها که از دانشنامه رشد در سال 1387 ارائه شد، می گوید: این نوع گردشگری عبارتست از بکارگیری فنآوری نوین برای ارائه سرویس های مورد احتیاج گردشگران. با استفاده از فناوری اطلاعات و ارائه سرویس های مورد احتیاج گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر.

گردشگری مجازی چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، نوعی فعالیت مبتنی بر فناوری های نوین و در امتداد ساختار و روش های سنتی است نوعی کاربرد کسب و کار الکترونیکی در مسافرت و دنیاگردی است و سه مجموعه متمایز مدیریت کسب و کار، نظام های اطلاعاتی و مدیریت و دنیاگردی را شامل می گردد.

فضای مجازی دنیاگردی، روشی نوین با توانایی نمایش سه بعدی همزمان با اراده کاربر و ارتباط مستقیم با تاثیرگذاری زیاد است که با هزینه به مراتب کمتر وارد عمل شده است. فضای مجازی با کاربرد های بسیار همچون شبیه سازی مکان های تفریحی، ساختمان ها، شهرک ها، فروشگاه ها، کارخانه ها و …، آموزش با قابلیت اتصال به محیط واقعی و ثبت وقایع محیط به صورت همزمان در فضای مجازی و کاربرد های آدرس دهی و مکان یابی قبل از سفر و حتی کاربرد های تبلیغاتی و فرهنگ سازی اکنون ابزاری بسیار قدرتمند برای تبلیغ شده است. راه اندازی تور های مجازی از بارزترین وجوه دنیاگردی مجازی است.

ارزش و اهمیتی که فناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای توسعه زیرساخت های دنیاگردی در دنیا ایجاد نموده است بسیار جالب و قابل تأمل است. وقتی یک دنیاگرد بتواند اطلاعات دنیاگردی مربوط به بنا های تاریخی یک کشور را در پهنه دنیای وب ملاحظه کند و درباره آن ها اطلاعات صوتی تصویری و متنی خوبی بدست آورد نسبت به آن مشتاق می گردد.

انواع دنیاگردی

جنبه های دیگر دنیاگردی، همچون دنیاگردی درمانی یا دنیاگردی سلامت، دنیاگردی بازاری با هدف توسعه و بازدید از مراکز خرید و تجارت الکترونیکی، دنیاگردی ورزشی به همراه شرکت در مسابقات و تماشای جام دنیای، مسابقات بین المللی، شرکت در همایش های علمی، بازدید از آیین های مذهبی و بومی یک ناحیه خاص، بوم گردی یا گردش در طبیعت (اکوتوریسم) و … از مهم ترین انواع دنیاگردی محسوب می شوند.

اگر دنیاگردی الکترونیکی را صرف نظر از سرویس های ارائه شده توسط سایت های دنیاگردی، تنها منحصر به دیدن تصاویر ارسالی از دوربین های کار گذاشته شده در مناطق دیدنی و مرور تصاویر سه بعدی، روش های رایانه ای و نقشه ها بدانیم، آنگاه این نوع دنیاگردی برای استفاده از آب و هوای مناطق مختلف، لذت قدم زدن در سواحل، شنا کردن، استفاده از عطر گیاهان بومی، طعم غذا های محلی، ادویه های بازار، و دیدن کاه گل بنا های قدیمی، مناسب نخواهد بود.

ویژگی های دنیاگردی مجازی

ذات دنیاگردی مجازی محدودیت های دنیاگردی محیطی را ندارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. عدم محدودیت زمانی

2. عدم محدودیت مکانی

3. عدم محدودیت فضا

4. عدم روبرو با موارد غیرقابل پیش بینی، چون خرابی شرایط آب و هوا، مسدودی جاده ها و …

این چند عامل سبب می شوند که تعریف مرز در فضای مجازی وجود نداشته باشد، از همین رو ممالک به فکر انحصاری کردن و یا ابرقدرت شدن در فضای مجازی می افتند و قاعدتا بازی سرمایه داری صنعت توریسم مجازی را کسی در این بین برده است که متولی توریسم مجازی باشد.

مزایای استفاده از دنیاگردی مجازی

مزایای دنیاگردی الکترونیکی، بسیار حائز اهمیت بوده، ما را به استفاده از آن، ترغیب خواهد کرد. این ویژگی ها و مزایا عبارت اند از:

1. تبادل اطلاعات در کم ترین زمان ممکن بین علاقمندان به دنیاگردی

2. انتشار اطلاعات چند رسانه ای به صورت صوتی و تصویری و ویدئویی از مناطق مختلف دنیاگردی

3. ظرفیت سازی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مجازی دنیاگردان با گردشگر های آماتور

4. معرفی فرصت های اقامتی رایگان در کشور های مختلف دنیا

5. معرفی فرصت های اقامتی ارزان در کشور های مختلف دنیا

6. معرفی ظرفیت های حمل و نقل ارزان در شهر های مختلف دنیا

7. استفاده از دنیاگردی آنلاین برای تبلیغات و بازاریابی

8. مشورت آنلاین پیش از سفر

9. پیدا کردن همسفر به وسیله شبکه های اجتماعی

10. توسعه ارتباطات و روابط ملت ها به صورت مستقیم و راحت

11. کاهش مسائل زیست محیطی و ارتقای توسعه پایدار

12. کارآفرینی دیجیتالی در عرصه دنیاگردی

13. کاهش احتیاج به مدیران تور و هزینه های سربار

هرچند دنیاگردی الکترونیک به اندازه مسافرت های واقعی، لذت بخش و خاطره انگیز نیست، اما از آن جا که به همه مردم و بدون در نظر دریافت شرایط مالی و فرهنگی آن ها این امکان را می دهد تا از مناطق دیدنی دنیا بازدید نمایند، صنعتی قابل توجه، محسوب می گردد. با این حال، در کشور ما به دلایلی، چون نبود زیرساخت های اولیه و پرهزینه بودن ایجاد آن ها، رشد ناچیز فناوری اطلاعات و عدم استفاده همه افراد از اینترنت و کمبود سایت های جامع دنیاگردی، این صنعت با اقبال عمومی همراه نشده است؛ اما مزایای بالقوه این فناوری، به ویژه در امر اشتغال زایی و کسب درآمد مستقل از نفت، همه افراد و به ویژه فعالان این بخش را بر آن خواهد داشت تا برای رونق این صنعت، همت گمارند.

چگونگی استفاده از سامانه های دنیاگردی در فضای مجازی

برای این که یک سفر الکترونیکی را آغاز کنیم، ابتدا باید از کجا آغاز کنیم؟ پس از اتصال به اینترنت، آدرس یک سایت دنیاگردی یا ET را که قبلا در اینترنت جست و جو نموده ایم و یا به وسیله بروشور های تبلیغاتی شرکت های ارائه سرویس های دنیاگردی با آن آشنا شده ایم، خدماتی که در دنیاگردی مجازی می توان یافت:

یکی از عالی ترین زمینه های اطلاع رسانی توان دنیاگردی یک کشور، استفاده از تارنما های اینترنتی است. وب سایت ها به دلیل ارزش اطلاع رسانی فوق العاده ای که در سرزمین دیجیتالی اینترنت با یک میلیارد کاربر با سواد دارند، فرصت خوبی برای معرفی چندزبانه و چند رسانه ای قابلیت های دنیاگردی یک کشور است. در بین سایت های اطلاع رسانی مربوط به دنیاگردی یک کشور در وب، سایت های رسمی (دولتی) یک کشور، از اهمیت خاصی برخوردار است. سایت های رسمی، سخنگو های دیجیتالی یک کشور در اینترنت هستند و هر چقدر این پایگاه ها قوی تر و با به روزرسانی گسترده و چند زبانه همراه باشند، مخاطب پذیری آن ها افزایش می یابد.

یک دنیاگرد یا مسافر الکترونیکی، پس از ورود به یک سایت دنیاگردی، انتظار دسترسی به سرویس ها و اطلاعات خاص منطقه مورد نظر را دارد. این سرویس ها و احتیاجمندی ها عبارت اند از:

1. امکان انتخاب برنامه سفر توسط دنیاگرد. معرفی آثار و بنا های تاریخی، فهرست موزه ها و گالری ها و مکان های دیدنی، همراه با ساعت بازدید و اطلاعات کلی در خصوص شرایط جغرافیایی و اقلیمی منطقه، به همراه آگاهی از شرایط آب و هوای منطقه مورد نظر، به صورت آنلاین و 24 ساعته و پیش بینی چند روز آینده.

2. ارائه اطلاعات در خصوص راه های ارتباطی منطقه؛ به طور مثال به وسیله راه آهن، راه دریایی، یا هوایی، راه شوسه و یا راستا های صعب العبور کوهستانی که این امر سبب می گردد دنیاگرد در صورت تمایل، راستا مورد نظر را جهت سفر، انتخاب کند؛ و ارائه اطلاعاتی در خصوص واحد ها و سیستم اندازه گیری و اختلاف زمانی منطقه مورد نظر با ساعت رسمی منطقه دنیاگرد و نوع واحد پول و تبدیلات ارزی.

3. اطلاعاتی راجع به صدور گذرنامه یا ویزای الکترونیک (e-visa) که بر حسب نوع عملکرد سایت، ممکن است تنها اطلاعات مربوط به مدارک و مراحل صدور ویزا ارائه گردد و یا تمام فرم ها به صورت الکترونیکی و به وسیله اینترنت ارائه گردد و پس از تکمیل، دریافت گردد و انتها، ویزای دنیاگرد به آدرس مورد نظر ارسال گردد و یا بعد از تکمیل فرم ها، یک کد منحصر به فرد معرف ویزا، به دنیاگرد داده گردد؛ تا در محل فرودگاه، با ارائه آن، کد ویزای خود را دریافت کند و نرخ مکالمات تلفنی بین کشور مبداء و مقصد.

4. لینک های مفید به سایر مراکز دنیاگردی؛ مانند سفارت خانه ها و مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و …؛ به ویژه سازمان دنیای بهداشت (Who) که همیشه به ارائه هشدار های بهداشتی برای سفر به مناطق خاص می پردازد (برای اطلاع از بیماری های شایع و یا بومی یک منطقه). ارائه اطلاعاتی در خصوص زبان رسمی یا لهجه های محلی یک منطقه خاص.

5. امکان رزرو و فروش اینترنتی بلیط (برای تمام خطوط هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی) و به عبارت دیگر، امکان تهیه بلیط الکترونیکی؛ به این صورت که دنیاگرد با مراجعه به سایت، تمام مراحل مربوط به تهیه بلیط را به وسیله اینترنت طی می نماید و یک روش فروش الکترونیکی بلیط، راهنمایی این کار را بر عهده می گیرد. این روش فروش الکترونیکی، قادر است دسته بندی، فروش، ارسال و تجدید بلیط ها، کنترل و آنالیز اعتبار بلیط ها، دریافت کرایه و هزینه بلیط و انتها، آمار و گزارش گیری مسافران را انجام دهد.

6. معرفی هتل ها همراه با ارائه آدرس و تلفن. معرفی هتل ها بر مبنای قیمت، تعداد ستاره و سرویس هایی که توسط هر هتل ارائه می گردد. همچنین بعضی از سایت های دنیاگردی امکان مشاهده تصاویر اتاق ها، سالن ها، محوطه بیرونی هتل، رستوران، کافی شاپ، استخر، زمین های بازی و … را نیز فراهم می نمایند و انتها روش رزرو اتاق های هتل را ارائه می نماید که به صورت آنلاین، آخرین اطلاعات مربوط به رزرو اتاق ها و تعداد اتاق های خالی هتل را با ذکر تاریخ و ساعت، بر روی سایت منتشر می نماید.

7. معرفی اقامتگاه های بین راه، رستوران ها و مراکز خرید صنایع دستی و تولیدات محلی، به همراه ارائه تصاویر و فهرستی از آثار و صنایع دستی آن منطقه و نیز معرفی مراکز فروش و تهیه غذا های حلال مخصوص مسلمانان در کشور های خارجی.

8. یک سایت دنیاگردی، بایستی امکان پرداخت هزینه سرویس های دنیاگردی را به یاری کارت های اعتباری مختلف، در اختیار دنیاگردان قرار دهد.

9. تمام موارد فوق، باید به زبان های مختلف بر روی سایت قرار گیرد؛ تا بدین ترتیب، امکان جذب دنیاگردان خارجی و ارائه سرویس ها به آن ها نیز فراهم گردد.

دنیاگردی الکترونیکی، چیزی فراتر از ورود به یک سایت دنیاگردی و دیدن مناطق گوناگون دنیا به وسیله اینترنت است. هدف از دنیاگردی الکترونیکی، فراهم آوردن زمینه های مناسب برای دنیاگردان، اعم از رفاه، آسایش و امنیت سفر، توسعه دنیاگردی و انتها، لذت از دنیاگردی است.

راه چاره های توسعه دنیاگردی مجازی

عقل بشر با استفاده از تجربه وهم اندیشی با همنوعان از جنس نخبگان و اندیشمندان همیشه برای چالش ها و موانع موجود در زندگی و حیات اجتماعی خویش راه چارهی برای برون رفت و کمینه کردن تهدیدات و استفاده از فرصت ها بدست آورده است. راه چاره های زیر برای توسعه صنعت دنیاگردی مجازی و کم کردن اثر چالش های فوق پیشنهاد می گردد:

1. معرفی پرتال های دنیاگردی کشور به وسیله شبکه شما صدا و سیما و شبکه خبر

2. معرفی پرتال های دنیاگردی رسمی کشور در سایت های رسمی دولتی

3. تبلیغ پرتال ها و ظرفیت های دنیاگردی کشور در شبکه های تلویزیونی پر مخاطب بین المللی

4. راه اندازی مرکز توسعه دنیاگردی مجازی در سازمان میراث فرهنگی و دنیاگردی

5. طراحی و تأسیس دوره کارشناسی پودمانی دنیاگردی مجازی در دانشگاه های کشور

6. اعطای کارت های دنیاگردی مجازی به وسیله بانک های عامل کشور برای ترغیب کردم به استفاده از خدمات سایت های دنیاگردی

7. توسعه ظرفیت های صدور ویزا الکترونیکی توسط وزارت امور خارجه

8. تسهیل در امر رزرواسیون مراکز اقامتی به وسیله پرتال جامع دنیاگردی مجازی ایران

9. حمایت بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و کار و رفاه، از کارآفرینان دیجیتالی در عرصه دنیاگردی مجازی

نتیجه گیری

کارآفرینی دیجیتالی در عرصه دنیاگردی مجازی در دنیای امروز، که سبک زندگی دیجیتالی مردمانش کاملا تغییر نموده است، بسیار جدی و پولساز است. امروزه، نقشی که فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، کوچ سرفینگ، ایر بی ان بی و حتی پرتال شرکت های هوایی ارزان قیمت مانند رایان ایر ایرلند در حمل و نقل مسافر و دنیاگردی دنیا دارند، سازمان ها و شرکت های مطرح سنتی این عرصه در اختیار ندارند. پس باید به دنیاگردی مجازی و توسعه ظرفیت های آن بها داد.

توسعه فرهنگی در استفاده صحیح از فناوری اطلاعات، آشناسازی مردم و مسئولین با ساختار، عملکرد و مزایای فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت ها و بستر های مناسب شبکه ای و مخابراتی، ایجاد زمینه های مناسب جهت گسترش بانکداری الکترونیک، ایجاد انگیزه و تمایل در مدیران و کارکنان و آموزش دادن آن ها برای استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات باید سرلوحه برنامه های کلان سازمان ها و تشکیلات دنیاگردی برای استقرار مناسب فناوری اطلاعات باشد.

گسترش روزافزون و برگشت ناپذیر فناوری های اطلاعات و ارتباطات واقعیتی انکارناپذیر است. امروزه کشور های توسعه یافته سعی می نمایند مختصات و ویژگی های نیرو های انسانی و جذابیت های فرهنگی خویش را به روزتر و مناسب زمان و عصر حاضر خود نمایند و آن را نهادینه سازند. در این فرایند باید ابزار، اهداف، روش ها، دقیق تر و جذاب تر ودر آن ها استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات هم گنجانده گردد. چون قرار دریافت در سایه تحولات عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات چنین نقشی را از آن ها انتظار دارد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات به نظام های فرهنگی، آموزشی یاری می نماید در جامعه دنیای به ارائه خدمات مناسب، با کیفیت وبا هزینه پایین بپردازند و با درک تجربه سایر کشور ها و مطالعات عملی و تئوریک، استفاده از این فناوری را در فرآیند یاددهی و یادگیری و آموزش های شهروندی و دنیاگردی مد نظر قرار دهند؛ و آخر اینکه ظهور این تکنولوژی ها همه جنبه های زندگی و نهاد های اجتماعی بویژه صنعت دنیاگردی را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده شیوه نوینی در مسافرت های درون شهری و دنیاگردی به وجود آید و تاثیرات عمیقی در ابعاد سیاسی، فرهنگی و مالی و فرهنگی بوجود آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 925

به "گردشگری مجازی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری مجازی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید