تور دوحه: همکاری ایران و قطر به توسعه همکاری منطقه ای می انجامد

به گزارش شاتر عکاسی، خبرنگاران - گروه بین الملل - پیمان یزدانی: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه در سفری از پیش برنامه ریزی شده به قطر سفر کرد و در شروع ورود مورد استقبال گرم شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نهاده شد. سفری که توجهات منطقه ای و بین المللی زیادی را به خود جلب نموده است.

تور دوحه: همکاری ایران و قطر به توسعه همکاری منطقه ای می انجامد

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

سفر رئیس جمهور به قطر در حالی صورت می گیرد که آخرین باری که یک رئیس جمهور ایران به قطر سفر نموده بود یازده سال پیش بود. رئیسی روز دوشنبه پیش از ترک تهران به مقصد دوحه در جمع خبرنگاران، سفر خود به قطر را گامی در جهت فعال سازی دیپلماسی همسایگی به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس و استفاده از ظرفیت های این کشورها برای توسعه روابط سیاسی و مالی دانست. وی بعلاوه ابراز امیدواری کرد که این سفر اثرات مثبتی در ارتقای روابط سیاسی، مالی و تجاری کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشد.

روابط تهران - دوحه در سال های اخیر شاهد پیشرفت های محسوسی در تمامی زمینه های مالی، سیاسی، فرهنگی، انرژی و مرزی بوده است. این پیشرفت ها نتیجه توجه مقامات دو کشور است که برای توسعه و توسعه روابط دوجانبه کوشش می نمایند و برای ارتقای همکاری ها به بالاترین سطوح کوشش می نمایند. در مورد اهمیت سفر اخیر آقای رئیسی به قطر و اهمیت آن گفتگویی با پروفسور نادر انتصار، استاد بازنشسته علوم سیاسی از دانشگاه آلابامای جنوبی داشته ایم که مشروح آن در زیر آمده است.

رویکرد دولت فعلی ایران در قبال همسایگان کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

دولت رئیسی تا به امروز گام های مناسبی برای بهبود و ارتقای روابط ایران با همسایگان خود برداشته است. اولویت دادن به سیاست خارجی ایران در قبال همسایگان تنها به همسایگان نزدیک محدود نبوده بلکه شامل حوزه های وسیع تری مثل آسیای مرکزی نیز شده است.

ایران و قطر در چه زمینه های سیاسی، مالی و فرهنگی می توانند همکاری نمایند؟

پتانسیل سرمایه گذاری قطر در حوزه های مختلف در ایران وجود دارد. تا به امروز آنچنان که باید و شاید به این موضوع پرداخته گردد پرداخته نشده است. بعلاوه تبادلات فرهنگی، گردشگری و همکاری در زمینه های هنری از جمله زمینه هایی است که می تواند به تفاهم بهتر بین دو کشور منجر گردد. جام جهانی آینده در قطر نیز ممکن است فرصتی برای هر دو طرف باشد تا روابط خود را برجسته نمایند.

آیا فرصتی برای همکاری ایران و قطر در حوزه انرژی می بینید و اهمیت این همکاری ها چه می تواند باشد؟

ایران و قطر از جهاتی در حوزه انرژی رقیب یکدیگر هستند و همیشه اختلافات و منافع متضادی بین دو کشور در زمینه انرژی وجود خواهد داشت. با این حال، فرصت های زیادی برای ایران و قطر وجود دارد که بتوانند در حوزه فراوری و بازاریابی گاز طبیعی با هم هماهنگ و همکاری نمایند، به ویژه اینکه دو کشور میادین گازی مشترک دارند. رقابت و همکاری در زمینه های گاز و انرژی مرتبط می تواند در دو جهت موازی دنبال گردد تا زمانی که دو طرف اهمیت هماهنگ کردن سیاست های انرژی خود را درک نمایند.

به طور کلی همکاری دو کشور چه تأثیراتی در ثبات و امنیت منطقه می تواند داشته باشد؟ آیا این مسئله می تواند بر روابط ایران و سایر کشورهای عربی خلیج فارس تأثیر مثبت بگذارد؟

همکاری مؤثر و پایدار بین ایران و قطر قطعاً می تواند در زمان مناسب به دیگر طرح های همکاری منطقه ای نیز تسری داده گردد. اما این امر مستلزم یک فرایند موفقیت آمیز اعتمادسازی بین ایران و کشورهای عرب خلیج فارس است که هم زمان بر است و هم نیازمند گام های سیاسی ظریف از سوی همه طرف های درگیر است. امنیت منطقه همچنان متزلزل است و غلبه بر موانع بر سر راه امنیت منطقه ای کاری دلهره آور است. این به این علت است که ایران و کشورهای عربی متحد غرب در خلیج فارس برداشت های متضادی از ثبات و امنیت منطقه ای دارند.

علیرغم فراز و نشیب هایی که در ایران و بعضی دیگر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وجود داشته، ایران و قطر روابط خوبی داشته اند چه عواملی در توسعه این روابط تأثیر گذار است؟

در بیشتر موارد، قطر یک سیاست عمل گرایانه و بدون تقابل را در قبال ایران دنبال نموده است. تهران نیز به نوبه خود موضع قطر در قبال جمهوری اسلامی را با احترام به جهت گیری سیاست خارجی دوحه و روابط نزدیک آن با غرب متقابلاً پاسخ داده است. بعلاوه حمایت به موقع و عملی ایران از قطر در زمانی که این کشور در معرض حمله عربستان نهاده شد، متغیر مهمی در تقویت روابط ایران و قطر بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2063

به "تور دوحه: همکاری ایران و قطر به توسعه همکاری منطقه ای می انجامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دوحه: همکاری ایران و قطر به توسعه همکاری منطقه ای می انجامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید