یکی از مسائل رایج کشور در ارتباط با خاک ها نبود پایگاه داده خاک است

به گزارش شاتر عکاسی، خبرنگاران/لرستان دانشیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه لرستان گفت: یکی از مسائل رایج در کشور در ارتباط با خاک ها نبود پایگاه داده خاک است.

یکی از مسائل رایج کشور در ارتباط با خاک ها نبود پایگاه داده خاک است

دکتر حمیدرضا متین فر در نشست علمی تخصصی گرامیداشت روز جهانی خاک که به همت گروه علوم و مهندسی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار شد، با اشاره به نقشه برداری رقومی خاک و کشاورزی دقیق خاطرنشان کرد: خاک به عنوان یک منبع طبیعی غیرقابل تجدیدشونده با وظایف متنوع اقتصادی، اکولوژیکی و فرهنگی شناخته شده است.

وی با بیان اینکه خاک وظایف مهم و متنوعی مثل تولید ماده زنده، ذخیره سازی، انتقال و تغییر شکل آب و مواد غذایی، منبع ایجاد تنوع زیستی و مخزن ژئولوژیک کربن را در طبیعت برعهده دارد، گفت:حفظ و بهبود کیفیت خاک ضرورتی اجتناب ناپذیر دربخش کشاورزی هر کشوری است و از طرف دیگر کیفیت خاک از مهم ترین عوامل موثر در حفظ و پایداری اکوسیستم های زراعی و تولید پایدار است.

اهمیت ندادن به خاک، تغییر غیراصولی کاربری اراضی، کشت های بی رویه و نامناسب باعث تخریب اراضی می شود

این دانشیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه لرستان گفت: اهمیت ندادن به خاک، تغییر غیراصولی کاربری اراضی، کشت های بی رویه و نامناسب باعث تخریب اراضی می شود.

متین فر خاطرنشان کرد: یکی از مسائل رایج در کشور در ارتباط با خاک ها نبود پایگاه داده خاک است.

وی افزود: براساس هرنوع مطالعه ای مانند تعیین نوع کاربری زمین و تعیین الگوی کشت که به نحوی با خاک ارتباط داشته باشد، نیازمند اطلاعات دقیق و کافی از خاک است.

این دانشیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه لرستان اعلام کرد: نقشه برداری رقومی خاک و کشاورزی دقیق بر اساس ابزارها و مقیاس هایی صورت می گیرد و در این راستا، پردازش ها و مدل سازی ها مبتنی بر داده های مکان مند است.

متین فر اظهار کرد: تنها افرادی می توانند از این ابزارها و روش ها، نقشه و اطلاعات صحیح خاک را استخراج کنند که ارتباط خاک با عوامل تشکیل آن را درک کرده باشند.

وی یادآور شد: پایش پویایی خاک امکانپذیر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2032

به "یکی از مسائل رایج کشور در ارتباط با خاک ها نبود پایگاه داده خاک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از مسائل رایج کشور در ارتباط با خاک ها نبود پایگاه داده خاک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید