همکاری سایپا و ایران خودرو در فراوری خودرو

به گزارش شاتر عکاسی، سال های متمادی است که بر همکاری گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو تأکید می گردد، اما در هیچ مقطع زمانی دو مجموعه نتوانستند همکاری مشترک را تعریف نمایند. بااین حال پس از مطرح شدن تمایل وزارت صمت به همکاری شرکت های سایپا و ایران خودرو، این امر به واقعیت نزدیک شده است و انتظار می رود نخستین گام این همکاری تأمین پیشرانه خودرو شاهین از سوی ایران خودرو باشد.

همکاری سایپا و ایران خودرو در فراوری خودرو

هرچند بحث تجمیع دو خودروسازی بزرگ ایران شانس ناچیزی دارد و چیزی در حد صفر است، اما همکاری های مشترک ایران خودرو و سایپا در بعضی موارد به واقعیت نزدیک شده است. تجمیع خودروسازان در دنیا امری مرسوم است که در ایران نمی توانیم انتظار تحقق این رویا را داشته باشیم.

با وجود مسائلی که در همکاری های دو شرکت و چگونگی انجام آن وجود دارد، اما با فشاری که از سوی دولت سیزدهم و وزارت صمت در این خصوص به خودروسازان تحمیل شده است، پیش بینی می گردد که این همکاری در گام نخست باعث تأمین موتور شاهین خواهد بود. اگر می بینیم شرکت های خودروساز بزرگ به قدرت رسیدند و می توانند در بازارهای مختلف حضور پیدا نمایند به جهت همکاری، تعامل و استفاده از پتانسیل سایر شرکت های خودروساز و حتی رقیب است.

هرچند نمی توانیم منکر وجود فشار دولتی برای تحقق این امر باشیم، اما نباید تمایل مدیران عامل نو دو شرکت را نیز نادیده گرفت؛ چراکه این همکاری و چگونگی ادامه آن در ملاقات محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا و مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو شکل و شمایل واقعی تری به خود گرفته است.

در ملاقات دو مدیرعامل همکاری مشترک بین دو مجموعه خودروسازی بعد از سال ها و در راستای ابلاغ فرمان رئیس جمهوری و توصیه های وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد و توافقاتی نیز حول محور همکاری در سایت های خارج از کشور شکل گرفت. با همکاری های مشترک می توان به توسعه صنعت خودرو، فراوری کیفی، محصولات ایمن، کاهش قیمت تمام شده، تحویل به موقع خودرو به مردم، افزایش صادرات و حضور پررنگ در بازار کشورهای هدف دست یافت.

نوترین آگهی های خودرو

البته باید یادآور شویم که بیشتر این اتفاقات بدون پوشش رسانه ای اتفاق افتاده است و آنچه مطرح می گردد، بر اساس گفته های جسته و گریخته مقامات دو شرکت و وزارت صمت است. خودرو شاهین از ابتدا با بعضی مسائل در پیشرانه خود روبرو بود، تا جایی که درخواست پیشرانه EF7 ایران خودرو را به این شرکت ارسال نموده بود که به علت مسائل رقابتی با مخالفت ایران خودرو روبه رو شد.

پیشرانه EF7 ایران خودرو می توانست یک گزینه مناسب برای سایپا شاهین باشد؛ چراکه با حجم 1.7 لیتری می تواند قدرتی برابر با 114 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر را فراوری کند. با وجود مخالفت ایران خودرو با این درخواست، فشارهای دولتی موجب شد تا ایران خودرو در موضع خود تغییراتی ایجاد کند. علاوه بر جلوگیری از سرمایه گذاری های غیراقتصادی به واسطه این همکاری دو جانبه، مدیریت هزینه های فراوری و بعلاوه کاهش قیمت بهای تمام شده خودرو مهم ترین دستاوردی است که در این همکاری مشترک محقق خواهد شد.

همکاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا که در سال 1400 به صورت جدی پیگیری می شد، به جایی رسید که مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در اسفندماه همان سال رسماً گفت: طبق مذاکرات و تفاهم اولیه ای که با مدیرعامل شرکت سایپا اجرا شده، به زودی امکان بهره مندی این شرکت از توانمندی های گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه قوای محرکه فراهم خواهد شد. در سال 1401 ایران خودرو 10 هزار موتور و گیربکس برای تجهیز محصول شاهین سایپا فراوری خواهد نمود.

اعلام این موضوع از سوی مدیرعامل ایران خودرو مهر تأییدی بر تمام اخبار در مورد همکاری مشترک دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران بود. اکنون با گذشت یک ماه از اعلام این خبر به وسیله مدیرعامل ایران خودرو، بحث تأمین پیشرانه شاهین از سوی ایران خودرو وارد فاز نوی شده است و یک مدیر پیش کسوت صنعت خودرو از شروع این همکاری در گام نخست خبر داده است. بعلاوه در جهت توسعه صادرات محصولات گروه خودروسازی سایپا به کشورهای همسایه، صادرات به ارمنستان با استفاده از بخشی از امکانات ایران خودرو صورت خواهد گرفت.

سایپا شاهین در صورتی که با پیشرانه TU5 پلاس وارد بازار گردد، می تواند قدرتی برابر با 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن متر را فراوری کند که نسبت به پیشرانه m15 که قدرتی برابر با 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن متری دارد و در حال حاضر روی این خودرو نصب است، می تواند برای مشتریان این خودرو مجذوب کننده تر باشد. موتور TU5 پلاس همان پیشرانه ای است که خودروهای تارا و رانا پلاس به آن مجهز شده است.

***

شما می توانید نوترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

نوترین آگهی های خودرو
منبع: دیوار
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2075

به "همکاری سایپا و ایران خودرو در فراوری خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری سایپا و ایران خودرو در فراوری خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید