نفوذ اعراب ثروتمند در مالزی

به گزارش شاتر عکاسی، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طی سال های اخیر به شدت در دولت مالزی نفوذ نموده و دولتمردان این کشور سیاست های آن کشورها در منطقه و دنیا را اعمال می نمایند.

نفوذ اعراب ثروتمند در مالزی

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه رسانه ها خبرنگاران، نجیب پس از افشای کسری 11 میلیارد دلاری این شرکت که واکنش سازمان شفافیت بین المللی را به همراه داشت تحت فشار سیاستمداران و بعضی هم حزبی ها برای کناره گیری از قدرت قرار گرفته است.

علاوه بر معمای 42 میلیارد رینگیتی (حدود 11 میلیارد دلاری) بدهی ام.دی.بی 1، بحث دریافت حدود 700 میلیون دلار هدیه توسط نخست وزیر مالزی از یک کشور خاورمیانه ای نیز دولت نجیب را تحت فشار گذاشته است.

در گیرودار این چالش مهم داخلی که دولت نجیب را تا آستانه فروپاشی پیش برد و مجبور به تغییراتی در دولت و حذف مخالفان خود از جمله محی الدین یاسین معاونش شد، نخست وزیر مالزی روز شنبه خاطرنشان کرد امیر قطر برای سرمایه گذاری در این شرکت ورشکسته با 11 میلیارد بدهی ابراز علاقه نموده است.

وی گفت: اگر شرکت قادر به فراوری سود زیاد در بلندمدت باشد، امیر قطر حاضر به سرمایه گذاری در ام.دی.بی 1 است.

وی گفت که علاقه قطر ثابت کرد شرکت توسعه مالزی واحد با ارزش است و این نظر را رد می نماید که این شرکت توان بالقوه برای نجات ندارد.

نخست وزیر مالزی نگفت که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر چه میزان می خواهد در این شرکت سرمایه گذاری کند.

وی گفت که اگر ام.دی.بی 1 یک نهاد ورشکسته باقی بماند من فکر نمی کنم که امیر قطر در آن سرمایه گذاری کند

نجیب گفت: من اطمینان دارم مسائل شرکت توسعه مالزی واحد طی شش ماه حل می گردد و تنها پس از یک ماه توجه رهبر یک کشور غنی از نفت جذب می گردد.

وی که موقعیت خود را در حزب حاکم آمنو به دلیل این دو اتهام اقتصادی در خطر می بیند و ماهاتیر محمد معمار مالزی نوین نیز وی را برای کناره گیری از قدرت تحت فشار قرار داده است در جمع هزاران نفر از هم حزبی ها، مدعی شد: ام.دی.بی 1 این ظرفیت را دارد که براساس دارایی هایش خود را نجات دهد.

وی مخالفان را نیز خطاب قرار داد و گفت که از اتهامات پاک می گردد.

نجیب تون رزاق که متهم به همکاری با شرکت پترو سعودی است و بعضی اسناد افشا شده نشان می دهد این شرکت نفتی عربستان سیاست های این کشور از جمله در خصوص یمن را به دولت مالزی دیکته می نموده، از سال 2010 حدود چهار بار به عربستان سفر نموده است.

وی پس از افشای واریز 700 میلیون دلار به حساب شخصی اش، خاطرنشان کرد که این پول هدیه یک کشور خاورمیانه ای است. گفته می گردد این پول برای انتخابات عمومی سال 2013 و پیروزی آمنو در انتخابات در نظر گرفته شده بود.

احمد زاهد حمیدی، معاون نخست وزیر مالزی نیز گفت که با نمایندگان خانواده های عرب که 700 میلیون دلار را به نجیب اهدا نموده اند، ملاقات نموده است.

وی مدعی شد این خانواده خاطرنشان کرد مالزی تنها کشوری نیست که ما چنین پولی اهدا کردیم. ما به بسیاری از کشورهای دوست و مسلمان یاری می کنیم.

بعضی کارشناسان و تحلیلگران حدس زدند این کشور یاری نماینده عربستان است.

حال نجیب تون رزاق پای قطر، دیگر کشور نفتی و عربی حاشیه خلیج فارس را به میان می کشد که میخواهد به یک شرکت ورشکسته مالزی که تحت نظارت مستقیم نخست وزیر اداره می گردد، یاری کند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طی سال های اخیر به شدت در دولت مالزی نفوذ نموده و دولتمردان این کشور سیاست های آن کشورها در منطقه و دنیا را اعمال می نمایند.

بعضی نمایندگان مجلس مالزی این امر را نقض قوانین انتخابات و سیاست این کشور می دانند و این سوال را مطرح می نمایند آیا با پذیرش چنین یاری های بزرگی، نخست وزیر مالزی به طور موثر مدیون منافع اعراب نمی گردد.

زیریل خیر نماینده مجلس مالزی از حزب اقدام دمکراتیک، گفت: اگر پاسخ مثبت باشد، این در واقع یک تأثیر مستقیم بر سیاست کشور ما و سازش حاکمیت است.

وی گفت: آیا کشور ما یک دولت دست نشانده اعراب است؟ آیا ما نایبان اعراب ثروتمندی هستیم که می خواهند منافع خود را تبلیغ نمایند؟

منبع: ایرنا

منبع: تسنیم
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 444

به "نفوذ اعراب ثروتمند در مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفوذ اعراب ثروتمند در مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید