تور ارزان هند: غذاهای محلی آگرا، هند؛ از پسنده تا دالموت

به گزارش شاتر عکاسی، آگرا مکانی بسیار باارزش برای سفراست، آثار تاریخی به جای مانده از دوران مغول مانند تاج محل، و آشپزی محلی دو موردی است که در این شهر وصف ناپذیر بوده، برای آشنایی با غذاهای محلی آگرا همراه این مقاله باشید.

تور ارزان هند: غذاهای محلی آگرا، هند؛ از پسنده تا دالموت

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

آگرا به خاطر میراث تاریخی و فرهنگی منحصربه فرد خود همه ساله توریستان بسیاری را از سرتاسر دنیا به سوی خود جذب می نماید. آشپزی و غذا محلی آگرا به خاطر چرب بودن، استفاده از کاری و ادویه های فراوان، آجیل ها و میوه های خشک بسیار تحت تاثیر غذاهای مغولی بوده است. در ادامه به معرفی غذاهایی که هر توریست در سفر به آگرا باید بچشد می پردازیم.

پسنده (Pasanda)

پسنده به زبان اردو به معنای مورد علاقه است که اشاره به گوشتی دارد که در تهیه غذا استفاده می گردد. پسنده اصالتا از گوشت بره تهیه می گردد به این صورت که تکه های باریک گوشت را در مایه ای (که از ماست، پودر فلفل، سیر و میزان زیادی ادویه تهیه می گردد) به مدت 4 یا 5 ساعت می خوابانند. سپس گوشت های طعم دار را در قابلمه ای از پیاز، گشنیز، فلفل، و گاها دارچین یا فلفل سیاه به مدت 30 دقیقه سرخ می نمایند. برای چاشنی بیشتر به غذا گوجه یا بادام (که در این صورت به آن پسنده بادام گفته می گردد) اضافه می نمایند. این غذا را با نان یا برنج سرو می گردد.

امروزه به جای گوشت بره از گوشت مرغ یا میگو نیز استفاده می نمایند.

کورما یا قورمه (Korma)

کورما کلمه ای به زبان اردو، و به معنای تفت آب پز (تفت دادن گوشت و سبزیجات در روغن و پخت آرام در میزان کمی آب) است و ریشه در آشپزی مغول دارد (که در قرن 16 به این منطقه حمله کردند). عطر و بوی عجیب کورما به خاطر ترکیب ادویه های مختلف، ماست و خامه است. در آگرا معمولا از گوشت بره یا گاو برای تهیه این غذا استفاده می گردد اما در بعضی منطقه ها دیگر گوشت مرغ را جایگزین می نمایند. نسخه گیاه خواه خواری کورما را ناواراتان کورما می نامند که در آن از پنیر کوتاژ (نام دیگر این پنیر، پنیر کلبه است) به جای گوشت استفاده نموده و با آجیل سرو می نمایند.

نرگسی کوفته (Nargisi Kofta)

نرگسی کوفته غذایی مخصوص گیاه خواران است که از پنیر ریزشده و سیب زمینی تهیه می گردد. پنیر و سیب زمینی را با هم ترکیب نموده و به شکل پوره درمی آورند ، سپس به آن ادویه اضافه می نمایند. این مخلوط معطر را به شکل توپ های کوچک درآورده و در آرد می غلتانند. سپس در روغن معمولی یا روغن حیوانی سرخ نموده و در آخر با سس یا هر چاشنی دیگری سرو می نمایند.

باتر چیکن یا مرغ باخانی (Butter chicken)

این غذا ریشه در آشپزی پنجابی، منطقه ای در هند و پاکستان دارد. این غذا در دهه 19950 در رستوران Gujral در دهلی اختراع شد. برای تهیه این غذا مرغ را برای چند ساعت در خامه، ماست و ادویه طعم دار می نمایند. ادویه ها شامل گرم مصالح (نوعی ادویه تند و تلخ هندی)، گشنیز، زیره سبز، سیر، لیمو، فلفل و زردچوبه هستند. سپس مرغ را درون تندور (نوعی اجاق گلی) می پزند اما بعضی آن را کباب یا سرخ می نمایند. مرغ باخانی را با سس کاری و میزانی کره سرو می نمایند.

کاچوری (Kachori)

کاچوری نوعی اسنک معطر هندی است که در دیگر نقاط آسیای جنوبی نیز تهیه می گردد. کاچوری در بخشی از آگرا صبحانه اصلی مردم به شمار می رود. برای تهیه این غذا نان سرخ شده را با ماش یا سیب زمینی معطر پر می نمایند. معمولا این غذا را با سیب زمینی کاری یا رایتا (نوعی چاشنی تهیه شده از ماست و سبزیجات پخته یا خام) سرو می نمایند. کاچوری را به عنوان پیش غذا یا یک میان وعده میل می نمایند.

پتا (Petha)

پتا نوعی شیرینی نیمه شفاف نرم است که معمولا به شکل مستطیل یا استوانه ای تهیه می گردد. این شیرینی معروف ترین و محبوب ترین شیرینی آگرا است. برای تهیه پتا تکه های مکعبی خربزه قصبه را با شکر غلیظ می جوشانند. زمانی که این تکه ها را گاز می زنید آبشاری از طعم های شیرین در دهان سرازیر می گردد. پتا طعم های مختلفی دارد مانند پتای نارگیل و انواع میوه های دیگر.

دالموت (Dalmoth)

از دیگر غذاهای مخصوص آگرا دالموت است که از نوعی لپه به نام moth bean یا yellow gram یا عدس تهیه می گردد. برای تهیه این غذا عدس های سرخ شده را با آجیل، ادویه و روغن ترکیب می نمایند.

تور هند، یکی از محبوب ترین تورهای خارجی است. کسانی که دوست دارند فرهنگ های متفاوت و جاذبه های تاریخی و معماری شگفت انگیز و غذا های متنوع را ببینند و امتحان نمایند، بدون تردید، آگرا را به عنوان مقصد سفر خارجی خود انتخاب می نمایند.

تور ترکیبی آگرا

منبع: کجارو / travelkhana.com
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2095

به "تور ارزان هند: غذاهای محلی آگرا، هند؛ از پسنده تا دالموت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان هند: غذاهای محلی آگرا، هند؛ از پسنده تا دالموت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید