غذاهای گرجستان؛ 20 غذای لذیذ که باید در سفر به گرجستان تجربه کنید

به گزارش شاتر عکاسی، با این حال شاید به حق بتوان گفت که جدا از جاهای دیدنی گرجستان یکی از بهترین جاذبه های این کشور، غذاهای بسیار معروف و خوش طعم آن است که در میان گردشگران طرفداران فراوانی دارد، به طوری که طعم به یادماندنی این غذاها تا مدت ها زیر زبان گردشگران باقی خواهد ماند. در این مقاله غذاهای گرجستان را به شما معرفی می کنیم.

غذاهای گرجستان؛ 20 غذای لذیذ که باید در سفر به گرجستان تجربه کنید

1. خاچاپوری (Khachapuri)

خاچاپوری نوعی غذای سنتی گرجی است که با نان پرشده از پنیر آماده می شود. موقع درست کردن، خمیر نان را ورز می دهند. سپس می گذارند در زمان پخت پف کند و بعد آن را به شکل های مختلف درست می کنند.

وسط خمیر نان را نیز باز می گذارند تا درون آن را با پنیر پر کنند. پنیر مورداستفاده در این خوراکی بیشتر از نوع سولگانی (sulguni) تازه یا کهنه است. از مواد دیگری که درون نان می گذارند تخم مرغ است. خاچاپوری، یکی از غذاهای ملی گرجستانی هاست.

2. ساتسیوی (Satsivi)

ساتسیوی نوعی سس گرجی است که عمدتا از گردو درست شده و در غذاهای مختلف به کار برده می شود. ساتسیوی اسمی است که به طور کلی برای انواع مرغ ، ماهی و پیش غذاهای گیاهی که با سس ساتسیوی درست می شوند، به کار می رود.

3. خینکالی (Khinkali)

خینکالی، یکی از غذاهای گرجستان و نوعی دامپلینگ -پیراشکی گرجی است. انواع متفاوتی از این خوراکی در نواحی مختلف سراسر قفقاز درست می شود و مواد درون آن بسته به منطقه ای که در آن پخت می شود متنوع است. دستور تهیه مواد درون نوع اصلی این غذا که اصطلاحا خِوْسورولی (khevsuruli) نامیده می شود، شامل گوشت چرخ کرده (بره و یا گاو)، پیاز، فلفل قرمز، نمک و زیره سبز است.

4. آجاپ ساندالی (Ajapsandali)

آجاپ ساندالی، نوعی غذای گیاهی آذربایجانی و گرجی حاوی بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و ادویه است.

5. چورچخلا (Churchkhela)

چورچخلا، نوعی آبنبات شمع مانند سنتی گرجی است. مواد اصلی آن انگور (از ضروریات این آب نبات)، آجیل و آرد است. بادام، گردو، فندق و گاهی اوقات کشمش هم به آن اضافه می شود. سپس مواد آماده شده را به نخ کشیده و درون آب انگور غلیظ شده یا آب میوه های دیگر فرو می برند و به شکل سوسیس یا شمع درآورده و می گذارند خشک شود.

6. دلمه (Dolma)

دلمه از خانواده غذاهای گیاهی است که در خاورمیانه و منطقه ها اطراف آن از جمله بالکان، قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی رواج دارد. از سبزی های مورداستفاده معمول آن می توان به گوجه فرنگی، پیاز، کدو سبز، بادمجان و سیر اشاره کرد. دلمه را می توان با گوشت یا بدون گوشت درست کرد.

این غذا علاوه بر اینکه یکی از غذاهای گرجستان است، یکی از غذاهای محبوب ترکیه نیز هست.

7. لوبیو (Lobio)

لوبیو نوعی غذای سنتی گرجی است که با استفاده از انواع لوبیاها (به صورت پخته یا خورشتی) آماده می شود و حاوی سبزی گشنیز، گردو، سیر و پیاز است. لوبیو به صورت سرد و همچنین گرم سرو می شود.

8. بادریجانی (Badrijani)

بادریجانی که به نیگوزیانی بادریجانی (Nigvziani Badrijani) هم معروف است، یکی دیگر از غذاهای گرجستان بوده و با بادمجان هایی که درون آنها از پودر گردوی ادویه دار پر شده، آماده می شود. در ضمنً روی این غذا، دانه های انار ریخته می شود.

9. کوبدری (Kubdari)

کوبدری نیز نوعی نان پرشده از مواد غذایی گرجی است. کوبدری به ویژه غذای ملی منطقه سوان است. نان موقع پخت، پف می کند. مواد درون این نوع غذا حاوی تکه های گوشت (بره یا بزغاله)، ادویه های گرجی و پیاز است.

10. کبابی (Kababi)

کبابی که به آن کباب گرجی نیز می گویند یکی دیگر از غذاهای گرجستان است که بسیار هم لذیذ است.

11. سینوری (Sinori)

سینوری با استفاده از نان لواش و مخلوطی از پنیر کاتیج و کره گرجی آماده می شود.

12. انگور گرجی (Gorgian Grapes)

انگورهای گرجستان حرف ندارند. می توانید انگور تازه یا آب انگور را نوش جان کنید.

13. باقلوا (Baklava)

باقلوا نوعی شیرینی خوش طعم است که با لایه هایی از آجیل خردشده درست می شود. آجیل ها با شیره یا عسل، شیرین می شوند و به هم می چسبند.

این خوراکی در مصر و ترکیه هم محبوب است.

14. گوشت گریل شده (Grilled Meats)

برای درست کردن این غذا، ابتدا گوشت های تکه تکه شده را به وسیله ادویه هایی چون دانه پودرشده گشنیز و پودر آویشن مزه دار می کنند. سپس به آن آب لیمو و پیاز می زنند و به مدت دو روز و یا حداقل 12 ساعت در یخچال قرار می دهند. پس از آن گوشت ها را به سیخ زده و روی زغال، گریل می کنند.

15. گاتا (Gata)

گاتا نوعی شیرینی یا نان شیرین، شبیه کیک قهوه است.

16. سولگانی (Sulguni)

سولگانی نوعی پنیر نمک زده شده مخصوصِ منطقه سامگرلوست. سولگانی طعم ترش و نمک کمی دارد و بافت آن حفره دار و البته منعطف است. این ویژگی ها ناشی از فرایند تهیه آن است. درواقع این پنیر، پنیر ترشی است و در رنگ های سفید تا زرد کم رنگ آماده می شود. سولگانی سرخ می شود؛ به همین دلیل بوی پنیری آن حس نمی شود.

17. پلاموشی (Pelamushi)

پلاموشی، نوعی دسر گرجی است که از آب انگور درست می شود.

18. چکمرولی (Chkmeruli)

چکمرولی نوعی غذای سنتی گرجی است که با استفاده از مرغ قرارگرفته در سس غلیظ سیر درست می شود.

19. پخالی (Pkhali)

نوعی غذای سنتی گرجی است که با استفاده از سبزیجات خرد شده، درست می شود. از مواد مورداستفاده در این غذا می توان به کلم، بادمجان، اسفناج، لوبیا، چغندر و مخلوطی از گردو، سرکه، پیاز و سبزی های معطر اشاره کرد.

20. لیموناد گرجستان (Georgian lemonades)

لیموناد، نوشیدنیِ ویژه گرجی هاست.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2122

به "غذاهای گرجستان؛ 20 غذای لذیذ که باید در سفر به گرجستان تجربه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای گرجستان؛ 20 غذای لذیذ که باید در سفر به گرجستان تجربه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید