رقم سبد معیشت کارگران، هزینه اجاره یک خانه است

به گزارش شاتر عکاسی، یک فعال حوزه کار با بیان اینکه دستمزد 10 تا 12 درصد قیمت تمام شده را شامل می گردد، می گوید: رقم سبد معیشت کارگران، حداقل های هزینه زندگی در حاشیه شهر است و با آن در بعضی نقاط باید یک خانه اجاره کرد.

رقم سبد معیشت کارگران، هزینه اجاره یک خانه است

عبدالله مختاری در مصاحبه با ایسنا، درباره رقم هزینه سبد معیشت کارگران ابراز عقیده کرد و گفت: عدد هشت میلیون و 979 هزار تومانی که به عنوان رقم سبد معیشت خانوار کارگری تصویب شده در واقع حداقل هزینه زندگی در منطقه ها میانه یا حاشیه کلان شهر هایی مثل تهران است و همین حالا با این مبلغ باید در بعضی از نقاط شهر یک واحد اجاره کرد.

وی با بیان اینکه هزینه های سبد معیشت کارگران بیش از این رقم است، ادامه داد: معتقدم در بحث دستمزد باید واقع گرا باشیم، چون در خصوص هزینه خوراکی ها هم اگر یک وعده غذای میانه زندگی را حساب کنیم یا قیمت اقلامی مثل برنج را در نظر بگیریم، طبعا هزینه خوراکی ها بیش از رقم سه میلیون و 286 هزار تومان می گردد لذا این رقمی که به عنوان هزینه سبد معیشت مشخص شده میانگین حداقل های زندگی است.

مختاری با بیان اینکه دستمزد به ابزاری برای کارفرمایان در قبال کارگران تبدیل شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بعضی از کارگاه ها مشکل دارند، ولی همه کارگاه ها و بنگاه ها که دارای مشکل نیستند. در طول سال تمام خوراکی ها مشمول تغییر قیمت می شوند، ولی آیا کارگران کارگاه ها و بنگاه ها از محل افزایش و تغییر قیمت کالا های کارفرمایان سود می برند؟ متاسفانه وقتی صحبت از معیشت کارگران می گردد بلافاصله اعلام بحران می کنیم.

این فعال حوزه کار توضیح داد: وقتی نرخ دلار پایین می آید، بنگاه ها اعلام می نمایند مواد اولیه و جنس را گران خریدند، ولی وقتی دلار بالا می رود، نمی گویند که مواد اولیه را مقرون به صرفه تهیه نموده اند که کالاهایشان را مقرون به صرفه بفروشند و این مساله سواستفاده از بازار نامنظم مالی است که باعث شده معیشت کارگران و طبقات فرودست دچار مشکل گردد.

وی ادامه داد: کارگر و کارفرما دوبال یک پرواز هستند، ولی درحال حاضر بعضی منفعت طلبی های یکجانبه در بازار را شاهد هستیم که باعث شده هم بازار مالی دچار مشکل گردد و هم کیفیت فراوریات به ویژه معیشت خانواده ها تحت تاثیر قرار گیرد.

این فعال حوزه کار در سرانجام سهم دستمزد در قیمت تمام شده فراوری را بین 10 تا 12 درصد ذکر کرد و گفت: مابقی را هزینه های جانبی کارفرمایان، مالیات و عوارض تشکیل می دهد که می پردازند، ولی در زمان مشخص دستمزد، عامل افزایش هزینه ها را دستمزد کارگر اعلام می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2064

به "رقم سبد معیشت کارگران، هزینه اجاره یک خانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقم سبد معیشت کارگران، هزینه اجاره یک خانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید