خبرنگاران باید هزینه تمام شده تولید را پایین بیاوریم

به گزارش شاتر عکاسی، تهران- خبرنگاران- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نیروی جوان تحصیلکرده و باانگیزه کشور را مهمترین مزیت برای جهش تولید ارزیابی کرد و گفت: باید هزینه تمام شده تولید را در کشور پایین بیاوریم.

خبرنگاران باید هزینه تمام شده تولید را پایین بیاوریم

حمید گرمابی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران اظهتر داشت: یکی از دلایلی که رهبری طی یک دهه گذشته و به ویژه در سه سال اخیر، شعارهای اقتصادی را برای نامگذاری سال انتخاب کرده و موضوع رونق تولید را مورد توجه قرار داده، این است که مسائل سالهای اخیر کشور عمدتا اقتصادی بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شرح داد: با موجود موفقیت در عرصه های مختلف در زمینه اقتصاد و تولید سال هاست که همچنان مشکل داریم و دلیل اینکه رهبری این موضوع را شعار سال قرار داده اند نشان دهنده نیاز مبرم کشور به فعالیت گسترده در این زمینه است.

گرمابی گفت: در حالی که ظرفیت و پتانسیل بالایی در کشور برای تولید داریم اما در عین حال واحدهای تولیدی زیادی در کشور با ظرفیت 50 درصد و حتی پایین تر در حال فعالیت هستند.

وی خواستار توجه به واحدهای تولیدی برای رساندن آنها به حداکثر ظرفیت تولید شد و اضافه کرد: اگر اینها را به حداکثر تولید برسانیم بدون سرمایه گذاری گسترده می توانیم از حداکثر پتانسیل واحدهای فعلی استفاده کنیم و تولیدمان را دو برابر یا حتی بیشتر کنیم.

کننده نیشابور و فیروزه در مجلس نداشتن سرمایه در گردش و سرمایه برای به روز کردن خط تولید ماشین آلات را از مسائل واحدهای تولیدی عنوان و شرح داد: اگر این سرمایه با هزینه قابل قبول و نه با هزینه و سود بالا در اختیارشان قرار گیرد، هم می توانند سرمایه در گردش لازم را داشته باشند و هم در صورت نیاز، خط تولید ماشین آلات را به روز کنند.

باید برای صادرات کالاهای تولیدی برنامه ریزی کنیم

گرمابی به محدودیت های بازار داخل برای عرضه مازاد کالای تولیدی اشاره کرد و گفت: در مواردی هم صنایع تولید دارند اما به خاطر محدودیت های بازار داخل ترجیح می دهند با تمام ظرفیت کار نکنند و اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم باید بتوانیم به ویژه در ارتباط با همسایگان مراودات تجاری خوبی داشته باشیم و مازاد تولید را در بعضی کالاها صادر کنیم.

این کننده مجلس، به بازار عظیم کشورهای همسایه ایران اشاره و شرح داد: همسایگان ما بازار عظیم و پرجمعیتی را در کنار بازار پرجمعیت داخل تشکیل می دهند که می توانند برای جهش تولید مورد استفاده قرار گیرند.

وی، داشتن روابط خوب و حسن همجواری با همسایگان را پیش شرط گسترش روابط تجاری با کشورهای منطقه دانست و اضافه کرد: برای رهایی از آثار تحریم های ناجوانمردانه آمریکا به روابط تجاری گسترده با همسایگان نیازمندیم.

این کارشناس اقتصادی شرح داد: اگر سرمایه لازم در اختیار واحدهای صنعتی قرار داده شود و در عین حال برای صادرات به بازارهای همسایه هم حمایت شوند می توانند با ظرفیت موجود، جهش قابل توجهی در تولید کشور ایجاد کنند.

گرمابی به موانع دیوان سالارانه در راستا راه اندازی کسب و کارهای جدید نیز اشاره کرد و گفت: جوانان ایرانی علاقه مند به راه اندازی شرکت های دانش بنیان، برای راه اندازی کسب و کارهای جدید دست کم 6 ماه معطل می شوند در حالی که این زمان در بیشتر کشورها کمتر و حتی در مواردی کمتر از 48 ساعت است.

وی ضمن تاکید بر توجه به ظرفیت های داخل کشور در حوزه جهش تولید، خواستار واردات فناوری و ماشین آلات مورد نیاز در حوزه های های تک از خارج شد و گفت: تامین فناوری و ماشین آلات مورد نیاز در داخل کشور بهتر است اما در فناوری های جدید و های تک ممکن است نیاز داشته باشیم که از خارج کشور تامین کنیم.

این کننده مجلس، توجه به مزیت های کشور برای تولید کالاها را یادآور شد و گفت: اینکه شما بخواهید چیزی به هر قیمتی در هر زمانی تولید کنید، درست نیست بلکه زمانی کالای تولیدی صرفه اقتصادی دارد که در کمترین زمان و با بهترین کیفیت ساخته شود.

باید هزینه تمام شده تولید را پایین بیاوریم

گرمابی، بالا بردن تولید ناخالص کل کشور را یکی از اهداف جهش تولید ارزیابی کرد و گفت: هزینه تمام شده تولید را باید کاهش دهیم تا با افزایش درآمدها تولید ناخالص کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به اقتصادی بودن واردات محصولات کشاورزی که آب زیادی مصرف می کنند، اضافه کرد: باید با اولویت بندی برای تولید کالاها، به هزینه تمام شده توجه داشته باشیم و دنبال تولید هر نوع کالا به هر قیمتی نباشیم.

شیوع کرونا اقتصاد دنیا را 6 درصد کوچکتر کرده است

گرمابی، در ادامه به مسائل ناشی از شیوع بیماری کرونا برای دنیا پرداخت و گفت: شرایط کرونا حدود 6 درصد کل اقتصاد دنیا را کوچک تر می کند زیرا درصد بسیار بالایی از کل دنیا در قرنطینه هستند و تولیدی توسط آنها انجام نمی شود.

باید ضررهای کرونا را به حداقل برسانیم

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه تولید و رشد اقتصادی کل دنیا منفی است و به جای سه درصد مثبت، حداقل سه درصد منفی خواهد بود، شرح داد: ما هم قطعا تحت تاثیرات منفی این پدیده هستیم اما باید تلاش کنیم ضرر شیوع بیماری کرونا را به حداقل برسانیم.

وی اضافه کرد: باید برای بعد از کرونا برنامه ریزی داشته باشیم که بتوانیم قسمتی از ضررهای شیوع این بیماری را سریعا جبران کنیم.

کرونا بسترهای توسعه دولت الکترونیک کشور را تقویت کرد

گرمابی با بیان اینکه اقتصاد ما به دلیل تحریم های آمریکا قبل از کرونا با مسائلی روبرو بود و کرونا مسائل آن را افزایش داد، گفت: بعضی از کسب و کارها در این شرایط رونق گرفته اما در کل، این بحران روی تولید کشور اثر منفی گذاشته و از الان باید برنامه ریزی کنیم که بتوانیم این چندماه عقب ماندگی جبران کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در عین حال، شیوع کرونا را عامل بالا رفتن تاب آوری کشور مقابل بحران ها ارزیابی کرد و اضافه کرد: هر مسئله ای که پیش می آید، در کنارش یک سری تجارب به دست می آید و یک سری بسترها آماده سازی می شود. کرونا که برای همه دنیا و برای ما پیش آمده اثرات مثبت هم داشته و باعث شده خیلی از جاها، بسترها و زیرساخت های لازم برای کار از طریق دنیای مجازی فراهم شود.

گرمابی به ارائه کلاس های آموزشی دانشگاه ها و مدارس و تقویت تجارت و دولت الکترونیک در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و اضافه کرد: تهدید کرونا را در بعضی موارد می توان به فرصت تبدیل کرد و با تقویت زیرساخت های دولت الکترونیک، فضای کسب و کار خیلی بهتر می شود.

کننده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، در عین حال دورکاری در حوزه تولید صنعتی را ناممکن دانست و گفت: در بخش خدمات، توانسته ایم از تهدید کرونا یک فرصت بسازیم اما در تولید صنعتی انجام این کار مشکل است زیرا تولید به طور معمول مستلزم حضور کارگران و مهندسان است.

گرمابی به لزوم به روز کردن ماشین آلات و فناوری صنایع اشاره کرد و گفت: در بعضی صنایع، دانش نو و تجهیزات مدرنی آمده که تولید را افزایش می دهد اما متاسفانه در چند دهه اخیر، غیر از دوره های کوتاهی، سرمایه لازم را برای به روز کردن خطوط تولید نداشتیم.

بخش خصوصی بهترین گزینه برای جهش تولید است

گرمابی به اجرای ناقص سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی اشاره و گفت: قطعا فناوری های پیشرفته ای هم هستند که با سرعت بالا و قیمت تمام شده کمتر می توانند کالا را تولید کنند اما ما یک مسئله ای که داریم این است که درصد بالایی از صنایع ما هنوز دولتی یا خصولتی هستند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی شرح داد: در دنیا ثابت شده که بخش خصوصی می تواند چابک تر و چالاک تر عمل کند و با دلسوزی و علاقه بیشتر کار تولیدی را انجام دهد زیرا از تولید بیشتر منتفع می شود ضمن اینکه بخش خصوصی در شرایط تحریم، راحت تر می تواند با بازارهای خارجی ارتباط برقرار کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه هنوز 70 تا 80 درصد اقتصاد ما دولتی است و اقتصاد دولتی در دنیا ثابت شده که نمی تواند به اندازه بخش خصوصی پویا و بهینه عمل کند.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با بیان اینکه در بعضی موارد تحریم سبب شده اقتصاد داخل شکوفا شود و چیزی را تولید و اختراع کنیم، گفت: ما در همه دوره ها به شکلی تحریم بودیم و این موضوع بر به روز کردن خطوط ما اثر منفی گذاشته و طی دهه های متمادی انعطاف پذیری لازم را در خطوط تولیدمان مطابق با دانش روز دنیا نداشته ایم.

گرمابی، نقش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در تقویت تولید را یادآور شد و شرح داد: به هر حال تولید، سرمایه می خواهد و با توجه به نبود سرمایه گذاری در کشور، خیلی عجیب نیست که در زمینه تولید مسائل عدیده داشته باشیم.

کشاورزی، پتروشیمی و نیروی جوان، مزیت های ایران

گرمابی، کشاورزی را یکی از حوزه هایی دانست که باید برای جهش تولید مورد توجه قرار گیرند و اضافه کرد: ما در کشاورزی مزیت داریم زیرا طبیعت چهار فصلی داریم که در هر زمان می توان هر محصولی را کاشت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: با وجود اینکه درصد قابل توجهی از زمین های ما کویری و غیرقابل استفاده است ولی باز هم به اندازه کافی زمین قابل استفاده کشاورزی داریم و می توانیم کشاورزی را یکی از پایه های جهش تولید در کشور قرار دهیم.

وی گفت: ما در صنعت به ویژه در صنعت نفت و پتروشیمی نیز مزیت داریم و تا جایی که می توانیم باید نفت را به شکل خام نفروشیم و به فراورده های پتروشیمی تبدیل کنیم و تا آخر زنجیره تولید پیش رویم تا تولید ما به مصرف کننده نهایی برسد زیرا در هر مرحله تولید، ارزش اضافه کرده کالا بیشتر می شود و مراحل آخر زنجیره تولید، ارزش اضافه کرده بیشتری ایجاد می کند.

گرمابی اضافه کرد: با کمک منابع عظیم گاز و نفتی که داریم باید صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع پایین دستی وابسته به آن را حمایت کنیم تا جهش تولید در این حوزه اتفاق افتد.

کننده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی به رشد بالای کشور در حوزه صنایع دفاعی اشاره کرد و گفت: هر صنعتی را که بتوانیم به اندازه کافی حمایت کنیم، جای رشد دارد.

گرمابی، نیروی جوان تحصیلکرده و باانگیزه کشور را مهمترین مزیت کشور برای جهش تولید ارزیابی کرد و اضافه کرد: اگر بتوانیم برای اینها شرایط مناسب فعالیت فراهم کنیم، ثروت عظیمی هستند که خیلی از کشورها ندارند.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت نیروی جوان کشور برای جهش تولید شد و شرح داد: متاسفانه نیروی جوان ما در آن طرف مرزها بسیار موثر عمل می کنند زیرا اینجا بستری برای آنها فراهم نکردیم و از این ثروت غافل بودیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1002

به "خبرنگاران باید هزینه تمام شده تولید را پایین بیاوریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران باید هزینه تمام شده تولید را پایین بیاوریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید