فراوری دقیق ترین کنتورهای برق در الکترونیک افزار آزما

به گزارش شاتر عکاسی، یک نگاه به کنتور برق خانه بیاندازید. به احتمال زیاد محصول شرکت الکترونیک افزار آزما است؛ کنتور دیجیتالی که سال هاست دقیق تر از ساعت کار می نماید و بعید است تا به حال خراب شده باشد.

فراوری دقیق ترین کنتورهای برق در الکترونیک افزار آزما

تا حالا فکر نموده بودید این کنتورها را چه کسانی و در کجا می سازند؟ جالب است بدانید ما اکنون در زمینه فراوری کنتور برق در کشور کاملا خودکفا هستیم.

صنایع الکترونیک جزو حوزه هایی است که فراوری تجهیزات آن در داخل کشور تا حد زیادی می تواند مانع خروج ارز و موجب رونق کار فراورینمایندگان داخلی گردد. شرکت دانش بنیان الکترونیک افزار آزما از قدیمی ترین شرکت های فراورینماینده کنتورهای برق در کشور است که با توجه به دانش فنی بومی شده در داخل، توانسته سهم زیادی از بازار را از آن خود کند.

ماجرا از آنجا آغاز می گردد که در سال 1359 چند تن از فارغ التحصیلان رشته برق دانشگاه صنعتی شریف در جهت خودکفایی صنعتی و آموزشی کشور دور هم جمع شدند و شرکت الکترونیک افزار آزما را راه اندازی کردند.

این شرکت کار خود را با طراحی و فراوری دستگاه های آزمایشگاهی و اندازه گیری الکترونیکی مورد احتیاج دانشگاه ها و مراکز آموزش مهندسی و فنی و حرفه ای آغاز کرد.

پس از آن وارد حوزه فراوری دستگا های شرکت مخابرات شد که در آن موقع جزو دستگاه های وارداتی از آمریکا و ژاپن بود و این شرکت در راستای خودکفایی کشور در زمینه فراوری این دستگاه ها فعالیت می کرد. تا اینکه شرکت از سال 1380 وارد عرصه طراحی و فراوری انواع کنتورهای دیجیتال برق شد که طی 20 سال گذشته با همکاری وزارت نیرو سرمایه گذاری بالغ بر 800 میلیارد تومان انجام داده است.

در حال حاضر، حدود 600 نفر به طور مستقیم و 500 نفر به طور غیرمستقیم در این شرکت دانش بنیان مشغول کارند. ظرفیت فراوری این شرکت حدود شش میلیون دستگاه در سال است که انواع کنتورهای دیجیتال پیشرفته و کنتورهای هوشمند را فراوری می نماید.

جالب است بدانید تمام مراحل طراحی قالب های فلزی و پلاستیکی، مدارهای الکترونیک، سخت افزار و نرم افزار همگی در بخش تحقیقات شرکت انجام می گردد. ابتدا نمونه اولیه ساخته می گردد و سپس در کارخانه وارد مرحله فراوری انبوه می شوند.

کسب استانداردهای بین المللی

این شرکت دانش بنیان برای کارها و فعالیت هایی که در دستور کار خود دارد، استانداردها بین المللی گوناگونی را اخذ نموده است که از آن جمله می توان به استاندارد KEMA هلند اشاره نمود که جزو معتبرترین استانداردها در زمینه تجهیزات الکترونیکی است.

استاندارد دیگری هم که این شرکت کسب نموده، از شورای ارزیابی و گواهی کیفیت کالا از شرکت توانیر ، تأییدیه DLMS و گواهینامه های ISO است. این شرکت جزو اتحادیه G3 Alliance است که اتحادیه جهانی فراورینماینده کنتور است که تنها فراورینمایندگان خاصی می توانند در آن عضویت داشته باشند و شرکت الکترونیک افزار آزما به دلیل دانش فنی بالا در زمینه فراوری کنتور، توانسته به عضویت این اتحادیه درآید.

کوشش برای صادرات

محمدعلی درآزی، مدیر بازاریابی و توسعه صادرات شرکت الکترونیک افزار آزما به جام جم می گوید: شرکت ما در زمینه صادرات نیز طی 20 سال گذشته، حدود 12.5 میلیون کنتور در داخل و خارج از ایران نصب نموده است. ما از سال 95 با شرکت در نمایشگاه های مختلف یا بازاریابی مستقیم و میدانی، کار بازاریابی را آغاز کردیم. اولین کشوری که پیروز به صادرات کنتور به آن شدیم، کشور افغانستان و در ادامه عراق، سوریه بوده و محصولمان مورد تأیید آزمایشگاه های این کشورها قرار گرفته است. در حال حاضر نیز بازاریابی ها برای صادرات به ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان و آذربایجان و روسیه هم انجام داده ایم اما به دلیل تحریم ها هنوز پیروز به این کار نشده ایم. ما در سال 97 نیز به عنوان صادرنماینده نمونه ملی و در دو سال پیاپی 98 و 99 به عنوان واحد برتر صنایع برق و الکترونیک کشور انتخاب شدیم.

از فراوری تجهیزات الکترونیک تا ساخت کنتور

مدیر بازاریابی و توسعه صادرات این شرکت در ادامه شرح می دهد: ما پیش از این تجهیزات تست و اندازه گیری الکترونیکی را برای دانشگاه ها شامل منبع تغذیه، میزهای آموزشی برق و الکترونیک، فانکشن ژنراتور و سیگنال ژنراتور فراوری می کردیم. اما تیراژ پایینی داشت و نهایت در سال به تعداد 1000 تا 1500 دستگاه می رسید که این حجم فراوری برای رسیدن به اهدافی که شرکت در سر می پروراند، مناسب نبود و پیشرفتی را که برای شرکت مدنظر بود، تأمین نمی کرد و درنتیجه وارد حوزه فراوری کنتورهای برق شدیم. در حال حاضر، میزهای آموزشی تنها براساس سفارش مشتری فراوری و ساخته می گردد و درصد کمی از گردش اقتصادی شرکت را تشکیل می دهد.

به گفته درآزی، فراوری کنتورهای برق فقط سخت افزار آن را در بر نمی گیرد، بلکه از فراوری بخش های فلزی گرفته تا فراوری قطعات و بردهای الکترونیکی، به خصوص نرم افزارهای پیچیده ای که در کنتورهای هوشمند استفاده می شوند توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت انجام می گردد. به دلیل دانش بنیان بودن این شرکت، تمام خط فراوری را واحد تحقیق و توسعه شرکت، طراحی و فراوری نموده و به نوعی، علم و فناوری را در این زمینه در کشور بومی سازی نموده است. این شرکت قادر است برای هر محصول الکترونیکی در داخل یا خارج از کشور خط فراوری طراحی و ارائه کند. با توجه به این که دانش فنی این کنتورهای برق کاملا داخلی است با کوشش واحد تحقیق و توسعه و طراحی مناسب، این شرکت پیروز شده است در زمینه ساخت کنتورهای برق از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری کند.

مشتریان الکترونیک افزار آزما

گستره اصلی فعالیت این شرکت دانش بنیان، همکاری با شرکت های توزیع برق در استان های کشور است و بعضی شرکت های تعاونی هم هستند که زیر نظر شرکت های توزیع، از این شرکت خرید می نمایند. اما علاوه بر این، کنتورهای هوشمند هم برای چاه های کشاورزی در امر پیک سایی (ساییدن پیک مصرف برق) مورد استفاده قرار می گیرد که باز هم با ارائه نامه از وزارت نیرو قابل سفارش است. اما به طورکلی، مشتری اصلی این شرکت، وزارت نیرو و سازمان های وابسته به این وزارتخانه هستند. بخش فروش شرکت برای استان های مختلف تقسیم بندی شده و سازمان ها می توانند با تماس با این شرکت درخواست خود را برای خرید کنتور ثبت نمایند.

سهم 85 درصدی از بازار داخل

تا سال ها پیش حدود 8 شرکت در زمینه فراوری کنتورهای برق در کشور فعالیت می کردند که بیشتر آنها نمایندگان کشورهای خارجی بودند. تا اینکه شرکت های اروپایی که در داخل کشور نمایندگی داشتند به دلیل تحریم ها از رده خارج شدند و فقط چند شرکت در کشور باقی ماندند که نماینده شرکت های چینی بودند و عملا سهمی در بازار ندارند. اما این شرکت دانش بنیان طی سالیان گذشته پیروز شده حجم 85 درصدی از بازار داخل کشور را کسب نماید و 15 درصد باقی مانده هم در اختیار یکی دو شرکتی است که نمونه های چینی را در داخل مونتاژ می نمایند. به طورکلی می توان گفت شرکت الکترونیک افزار آزما تنها شرکتی است که با دانش فنی 100 درصد داخلی کنتورهای برق مورداحتیاج کشور را فراوری می نماید.

ارتباط با الکترونیک افزار آزما

سایت: afzarazma.com

ایمیل: [email protected]

تماس: 88878888

آدرس: تهران، خیابان ولی عصر (عج)، خیابان توانیر، کوچه روز، پلاک 1

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1689

به "فراوری دقیق ترین کنتورهای برق در الکترونیک افزار آزما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری دقیق ترین کنتورهای برق در الکترونیک افزار آزما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید