تمرکز بر محصولات دیم برای کاهش فرسایش خاک در اولویت است

به گزارش شاتر عکاسی، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه سفر به قزوین در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص اهداف وزارتخانه از تمرکز بر فراوری محصولات دیم گفت:مهمترین هدف ما از این روش متنوع سازی محصولات دیم است چون تا حالا فقط در گندم نگاه ما به صورت دیم و آیش و 10 درصد هم حبوبات بوده است.

تمرکز بر محصولات دیم برای کاهش فرسایش خاک در اولویت است

وی اضافه کرد: لذا باید محصولات دیم را هم مثل زراعت آبی تنوع سازی کنیم تا دیم پایدار گردد و آسیب پذیری نوسانات اقلیمی به حداقل برسد و در کنار آن بتوانیم جلوی فرسایش خاک دیم را بگیریم در این صورت کشت دیم می تواند به فراوری علوفه یاری کند و به فراوری پایدار برسیم.

کشاورز توضیح داد: در این روش پایلوتهایی اجرا گردیده که موفق بوده و توانسته ایم مسائل دو سال قبل را رفع کنیم و به شرایط مساعدی برسیم.

معاون امور زراعت و زارت جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت اجرای الگوی کشت یادآورشد: مطالعه الگوی کشت در سطح ملی حدود 4 سال است که شروع گردیده و اولین ورژن پیشنهادی روی میز وزیر جهاد است و در چند جلسه طولانی هم صحبت گردیده و باید در سطح ملی نهایی گردیده و در استانها تطبیق داده گردد.

وی اعلام کرد: با این کار باید انتظارات حمایتی در بخش کشاورزی و سایر بخش ها تعیین گردد تا بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم.

افزایش بهره وری راه برون رفت از مسائل

کشاورز در خصوص اهمیت بهره وری در بخش کشاورزی یادآورشد: از نظر ما کلید برون رفت از مسائل بخش کشاورزی کشور افزایش بهره وری است هم بهره برداری کامل در فراوری مانند استفاده مناسب از آب و هم بهره وری فراوری یعنی عملمکرد مناسب که برنامه های ما در این دو بخش است.

وی اعلام کرد: در شرایط کنونی نیازمند تحول اساسی و وسیع تکنولوژی هستیم و باید استفاده از ارقام مناسب مانند سورگوم در جایگزینی علوفه مورد توجه جدی قرار گیرد.

کشاورز در خصوص سطح علمی کشاورزان کشور اظهارداشت: الان کشاورزانی داریم که از سطح علمی بالایی برخوردارند و در سطح اروپا عمل می نمایند برای نمونه کشاورزی داریم که قادرند در فراوری چغندر بصورت پایدار 140 تن در هکتار و گندم 12 تن در هکتار برداشت دارند که نشان می دهد سطح علمی و تکنولوژی قابل قبول است.

وی اضافه کرد: البته در این میان کسانی هم هستند که از سطح استاندارد پایین تر فراوری می نمایند که باید این افراد نیز با آموزش به وضعیت مناسب برسند اما در مجموع وضعیت مطلوبی داریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 56

به "تمرکز بر محصولات دیم برای کاهش فرسایش خاک در اولویت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرکز بر محصولات دیم برای کاهش فرسایش خاک در اولویت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید