انتقاد ناتو از تقویت ساز وکار نظامی روسیه در کریمه

به گزارش شاتر عکاسی، تهران- خبرنگاران- سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه از اقدام روسیه برای تقویت ساز وکار نظامی در شبه جزیره کریمه و منطقه دریای سیاه بشدت انتقاد کرد.

انتقاد ناتو از تقویت ساز وکار نظامی روسیه در کریمه

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، ناتو با صدور بیانیه ای هشدار داد؛ مسکو به طور غیر قانونی شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود نموده و باید به تمام اقدامات غیرقانونی در این منطقه خاتمه دهد.

در این بیانیه آمده است: ناتو تقویت همه جانبه ساز وکار نظامی روسیه را در شبه جزیره کریمه محکوم می نماید؛ اعضای ناتو نگران آن هستند که دولت روسیه بخواهد باز هم حضور نظامی خود را در حوزه دریای سیاه تقویت کند؛ نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تجاوز آشکار به حقوق بین الملل و چالشی بزرگ برای امنیت اروپا و اقیانوس اطلس است؛ ما اقدامات روسیه را بشدت محکوم می کنیم و به هیچ وجه آنها را به رسمیت نمی شناسیم.

ناتو همچنین در این بیانیه، اقدام روسیه در ساخت یک پل بر روی تنگه کرچ و همچنین توسل غیر قابل توجیه روسیه به نیروی نظامی بر ضد کشتی های اوکراینی و خدمه آنها در نزدیکی دریای آزوف و تنگه کرچ در نوامبر سال 2018 را محکوم کرد.

بیانیه ناتو در حالی انتشار یافته است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری آمریکا امروز (دوشنبه) ضمن افتتاح چند پروژه در کریمه و سواستوپول و دیدار با نمایندگان مردم این مناطق، در پنجمین سالگرد رفراندوم استقلال کریمه از اوکراین در سال 2014 میلادی و اتحاد مجدد کریمه به روسیه شرکت کرد.

سفر پوتین در شرایطی صورت می گیرد که آدینه گذشته وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای از تحریم شش فرد و هشت نهاد روسی توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی (اوفک) از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه اطلاع داد.

وزارت امورخارجه کانادا نیز اظهار داشت که تحریم هایی را علیه 114 شهروند روس و 15 نهاد روسی اعمال نموده است.

تنش آبی میان روسیه و اوکراین چهار ماه پیش موجب افزایش تنش میان مسکو و غرب شد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدار خود با ولادیمیر پوتین در آرژانتین را به همین دلیل لغو کرد.

تحریم های جدید علیه روسیه، تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که مجلس اروپا با انتشار گزارشی، اعلام نموده بود که دیگر مسکو را به عنوان یک شریک راهبردی به حساب نمی آورد.

این گزارش که سه شنبه گذشته به تصویب اعضای مجلس اروپا رسید، بر لزوم توقف پروژه خط لوله گاز جریان شمالی 2 از روسیه به آلمان نیز تأکید داشت.

اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی خاتمهی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان انقلاب و روس ها کودتا یاد می نمایند، شروع شده است.

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند، رأی به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های مالی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می نمایند، وضع کردند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.

اوکراین نیز از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخوانند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورند.

مقابله با روسیه هم اکنون به اصلی ترین شعار پترو پروشنکو رئیس جمهوری فعلی اوکراین تبدیل شده که برای یک دوره دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

پوتین در آخرین اظهار نظر خود تا به امروز در مورد کریمه گفته است که مسکو با هیچ کسی در مورد حق حاکمیت خود بر این منطقه مذاکره نمی نماید.

اروپام**9041**شبس**1613

منبع: ایرنا
انتشار: 7 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 177

به "انتقاد ناتو از تقویت ساز وکار نظامی روسیه در کریمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد ناتو از تقویت ساز وکار نظامی روسیه در کریمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید