سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی با اهداف بلندمدت

به گزارش شاتر عکاسی، یک کارشناس آمریکایی گفت: سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی با اهداف بلندمدت صورت می گیرد.

سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی با اهداف بلندمدت

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، نفوذ چین در آسیای مرکزی مورد توجه کارشناسان مرکز تحلیلی بین المللی موسوم به PONARS-Eurasia نهاده شد و نشست آنان در شهر واشنگتن برگزار گردید.

در این نشست اریک مک گلینچی کارشناس آمریکایی مدعی نگرانی مردم کشورهای پساشوروی از جمله آسیای مرکزی از رشد نفوذ چین شد.

وی گفت: طی 12 سال گذشته بیش از 50 درصد مردم آسیای مرکزی با توجه به نتایج مثبت و منفی همکاری با چین از اقدامات این کشور در منطقه حمایت نمی نمایند.

سباستین پیرز دیگر کارشناس آمریکایی در این نشست خاطر نشان کرد: چین نیز نگران رشد احساسات چین هراسی در آسیای مرکزی و تأثیر این پدیده بر سرمایه و منافع چینی در منطقه است بنابراین پکن به وسیله تقویت قدرت نرم از جمله آموزش زبان چینی و گسترش فرهنگ ملی به دنبال حفظ صلح و ثبات است.

نرگیز کاسیناوا کارشناس دانشگاه هاروارد با اشاره به اینکه غرب حتی با وجود نفوذ چین در آسیای مرکزی ابزارهای قابل توجهی را دارد، توضیح داد: اتحادیه اروپا در امسال استراتژی جامعی با هدف تقویت ارتباطات پایدار در زمینه حمل ونقل، انرژی و تکنولوژی های دیجیتال با کشورهای آسیای مرکزی مطرح نمود.

این کارشناس خاطر نشان کرد: کشورهای آسیای مرکزی از چنین اقدامات اتحادیه اروپا حمایت می نمایند و سرمایه اروپایی را به عنوان ابزاری برای متوازن کردن نفوذ روسیه و چین در منطقه استفاده خواهند کرد.

ایکاتیرینا ستیپاناوا کارشناس آموزشگاه علوم روسیه در این جلسه از نقش منفی حضور امریکا در افغانستان و کوشش های روسیه برای عادی سازی این کشور اطلاع داد و گفت: روسیه 2 مسئله جدی ناشی از افغانستان از جمله واردات غیرقانونی مواد مخدر و گسترش افراط گرایی از قلمروی افغانستان در آسیای مرکزی دارد و این مسائل مانیتورینگ دائم می گردد.

وی ادامه داد: روسیه در افغانستان در مقایسه با ایران، هند، پاکستان و چین چندان نفوذی ندارد و برای جبران این موضوع ابزارهایی برای حضور در مذاکرات صلح را ایجاد نموده است.

هیلاری اپیل کارشناس آمریکایی گفت: همزمان با تشدید درگیری واشنگتن با پکن و مسکو روابط بین رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه توسعه می یابد.

بر اساس مطالعات اخیر بیش از 70 درصد مردم روسیه از اقدامات چین حمایت می نمایند.

وی توضیح داد: با توجه به این شاخص ها ادامه تقویت روابط مؤثر بین چین و روسیه پیش بینی می گردد اما اختلافات جدی از جمله افزایش شهروندان چین در مناطق شرقی روسیه، گسترش پروژه یک کمربند یک جهت و رقابت در بازارهای تسلیحاتی نیز وجود دارد.

این کارشناس گفت: روسیه نیز نگران رشد نفوذ چین در آسیای مرکزی و اجرای پروژه یک کمربند یک جهت در این منطقه است که در مبادلات تجاری چین و آسیای مرکزی پکن در مقایسه با مسکو صندلی بالاتری را دارد.

الیزابت ویشنیک کارشناس فرانسوی نیز روابط بین چین و روسیه را استراتژیک برشمارد اما از وجود اختلافات جدی بین آنها اطلاع داد.

استیون کاپلان کارشناس دانشگاه چیکگا آمریکا گفت: سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی دارای اهداف بلندمدت است و احتمال بروز درگیری بین روسیه و آمریکا مهمتر از درگیری چین و روسیه می باشد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 407

به "سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی با اهداف بلندمدت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری چین و روسیه در آسیای مرکزی با اهداف بلندمدت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید