از دلیل تا درمان ضعف و بی حالی بدن

به گزارش شاتر عکاسی، ضعف و خستگی عبارت هایی هستند که زیاد به کار می فرایند اما در واقع آن ها دو احساس متفاوت را توصیف می نمایند.مهم است بدانید دقیقاً منظورتان چیست وقتی می گویید احساس ضعف می کنم یا من خسته هستم زیرا می تواند به شما و پزشک شما یاری کند تا علل ممکن علائم شما را کم کند.

از دلیل تا درمان ضعف و بی حالی بدن

احساس ضعف چیست؟

ضعف و بی حالی، احساس خستگی، خالی شدن انرژی بدن و از دست رفتن توان و قدرت بدنی است. ضعف و بی حالی همیشه با یک بیماری جدی همراه نیست.

گاهی به علت کار زیاد، استرس، بی خوابی و یا کم خوابی فرد در کوتاه مدت این حالت را تجربه خواهد نمود. گاهی بعد از غلبه بر یک بیماری مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزا فرد احساس ضعف و خستگی خواهد داشت. بعضی از انواع ضعف و بی حالی نتیجه فعالیت های شدید بدنی و فیزیکی هستند.

ضعف و بی حالی ممکن است در کل بدن و یا در ناحیه به خصوصی از بدن مانند دست ها و پاها رخ دهد. گاهی هم تنها یک عضله مانند عضله ساق پا را درگیر می نماید.

گاهی ضعف و بی حالی نشانه ای از افسردگی است. در افسردگی فرد احساس ناتوانی و غم بسیار زیادی را تجربه خواهد نمود . توجه کنید که دوره های کوتاه مدت غم طبیعی هستند ولی اگر افسردگی در دراز مدت ادامه داشته باشد، مسائل احساسی و روانی زیادی را برای فرد در پی خواهد داشت.

اگر فرد همیشه احساس ضعف، بی حالی و خستگی داشته باشد، باید حتماً به وسیله پزشک معاینه شده و آزمایشات لازم انجام گردد و تحت درمان قرار گیرد.

گاهی هم درنتیجه بیماری های فیزیکی و یا مسمومیت ها فرد دچار بی حالی می گردد. بیماری های مزمن طولانی مدت همانند ام اس و یا کم کاری تیروئید ممکن است باعث ضعف در فرد شوند. بیماری های حاد کوتاه مدت مانند گیرافتادگی عصب و یا عفونت مجاری ادراری هم ممکن است باعث ایجاد این عارضه در فرد شوند.

مسمومیت با سم بوتولیسم (botulism)، نیش حشرات و یا مسمومیت با صدف های دریایی هم منجر به بروز این مشکل در فرد خواهند شد.

اگر علت ضعف و بی حالی بیماری های حاد باشد، باید هر چه سریع تر اقدامات درمانی مناسب را انجام داد. در صورت احساس ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، احساس ضعف به همراه تنگی نفس و یا تپش قلب، درد شدید سینه و کمر و یا شکم هر چه سریع تر با آمبولانس تماس بگیرید.

در صورتی که احساس کسالت با دیگر علائم مانند درد یا پیچش شکم، تب و لرز و بوی بد ادرار همراه بود، باید هر چه سریع تر درمان های پزشکی مناسب شروع گردد.1

دلایل بی حالی و ضعف

ضعف عضلانی
از دلایل ضعف عضلانی می توان به کمبود پروتئین اشاره نمود که به مرور باعث میگردد ماهیچه های آسیب ببینند.

کمبود سدیم خون (هیپوناترمی)سدیم یکی از مواد مورد احتیاج بدن است . در صورتی که مقدار آن در بدن کم گردد فرد دچار ضف ناگهانی، سردرد و تهوع می گردد.

ضربه مغزی
در صورتی که برای فرد اتفاق ناهنجاری بیفتد و هوشیاری خود را از دست بدهد سریعا باید به مراقبت های ویژه فرستاده گردد.
مهره سریده
در صورتی که جابه جایی مهره دراز گردن به لگن رخ دهد بی حالی و ضعف را به همراه دارد.
بیماری گریوز
بیماری خود ایمنی است که موجب ترشح بیش از مقدار غده تیروئید میگردد.2

علائم ضعف و بی حالی

ضعف و بی حالی ممکن است با دیگر علائم و نشانه ها همراه باشد و این مسئله بسیار به بیماری های زمینه ای و دیگر اختلالات بستگی دارد. اگر ضعف و بی حالی ناشی از اختلالات فیزیکی باشد، اثری که در فرد به جای میگذارد بسیار متفاوت تر از ضعف و بی حالی ناشی از مسائل احساسی و روانی خواهد بود.

علائم فیزیکی که به همراه ضعف و بی حالی ایجاد می شوند، عبارتند از:

درد و اسپنام شکمی

ادرار خونی و یا صورتی رنگ

درد بدن

ادرار تیره و کدر

اسهال

دفع ادرار سخت و یا درد آور و یا سوزش در هنگام دفع ادرار

خستگی

تب و لزر

علائم شبه آنفولانزا (خستگی، تب، گلودرد، سردرد، سرفه و درد بدن)

بوی بد ادرار

احساس ناخوشی عمومی

از دست دادن اشتها

قطع دوره خونریزی ماهیانه

تشنگی

دیگر علائمی که ممکن است به همراه ضعف و بی حالی رخ دهند، عبارتند از:

گاهی به همراه علائم مربوط به اختلالات احساسی و روانی فرد دچار ضعف و بی حالی هم می گردد، این علائم عبارتند از:

اضطراب

تغییرات خلق و خو، شخصیتی یا رفتاری

افسردگی

اختلالات حافظه، تمرکز، صحبت کردن، خواندن یا نوشتن

بی قراری و تغییرات خلق و خو

کاهش سطح انرژی

کسالت یا رخوت

خستگی شدید

اختلالات خواب .1

ضعف و بی حالی نشانه چه هستند؟

-وجود مسائلی در غده تیرویید، که نحوه استفاده از انرژی را کنترل می نماید.

-کم کاری تیروئید می تواند موجب خستگی، ضعف، رخوت، افزایش وزن، افسردگی، مسائل حافظه، یبوست، پوست خشک، نازک شدن موی سرد، شکننده شدن ناخن، یا تن رنگ زرد پوست گردد.

-پرکاری تیروئید می تواند موجب خستگی، کاهش وزن، افزایش اندازه ضربان قلب، عدم تحمل گرما، عرق ریختن، عصبانیت، ضعف عضلانی و بزرگ شدن تیروئید گردد.

-سندروم گیلین - بار، یک اختلال عصبی نادر که موجب ضعف در پاها، بازوها و دیگر ماهیچه ها می گردد و می تواند منجر به فلج شدن کامل گردد.

-میاستنی گراویس، یک اختلال نادر و مزمن است که موجب ضعف و خستگی شدید ماهیچه ها می گردد.

-ضعف ماهیچه ای که به کندی بدتر می گردد، مستلزم مراجعه به پزشک است.

-ضعف ناگهانی ماهیچه ای و از دست دادن عملکرد یک ناحیه بدن می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در مغز (مانند سکته یا حمله ایسکمیک) یا طناب نخاعی یا عصب ویژه ای در بدن باشد.3

تشخیص علت بروز ضعف و بی حالی بدن

روش های درمان های بسیاری برای ضعف و بی حالی وجود دارد. تشخیص علت های زمینه ای بروز این مشکل به پزشک یاری می نماید تا برترین روش درمانی را برای بیمار به کار گیرد.

پزشک در ابتدا از فرد در خصوص علائم بیماری سوالاتی خواهد پرسید. بعد از آن برای تشخیص زمان دقیق بروز این علائم برای اولین بار سوالاتی مطرح می گردد. این اطلاعات به پزشک یاری می نماید تا علت احتمالی بروز احساس ضعف و بی حالی را تشخیص دهد.

برای تشخیص بهتر این مشکل گاهی آزمایش ادرار و آزمایش خون برای فرد تجویز می گردد. این نمونه ها در آزمایشگاه برای یافتن نشانه های احتمالی وجود عفونت و یا دیگر بیماری های عامل ضعف و بی حالی آنالیز می شوند.

اگر بیمار احساس درد داشته باشد، برای آنالیز دقیق تر منطقه ای که فرد در آن احساس درد می نماید، روش های تشخیصی عکسبرداری انجام می گردد. این روش ها عبارتند از:

رادیولوژی اشعه ایکس

ام آرآی

سی تی اسکن

سونوگرافی

از طرفی دیگر گاهی اسکن مغزی هم از فرد گرفته می گردد . اگر احتمال بروز حمله قلبی و یا سکته باشد از فرد نوار قلبی هم گرفته می گردد.3

درمان بی حالی و ضعف

قهوه
سلول های مغزی با کافئین از حالت سستی خارج شده و فعال میشوند؛ بعلاوه قهوه تامین کننده انرژی بدن نیز میباشد.
تخم مرغ
حتما می دانید که تخم مرغ غذای کاملی است (حاوی ویتامین A، پروتئین و …) بنابراین مصرف روزانه توصیه میگردد.
انبه
انبه میوه شیرینی و دارای آنتی اکسیدان است که انرژی بدن را تا حدی تامین میکند. بعضی از بی حالی منشا کمبود آهن را دارند که انبه به علت داشتن آهن میتواند در درمانی بی حالی موثر واقع گردد.
مصرف روزانه شیر
شیر به علت داشتن ویتامین B می تواند در درمان بی حالی استفاده گردد.
بادام
در بین آجیل و خشکبار بادام زمینی در صورتی که به مقدار کافی مصرف گردد، بسیار مفید است.زیرا بادام زمینی حاوی ویتامین ای می باشد و مصرف ویتامین ای نباید هر روزه باشد.
موز
بسیاری از ما میدانیم که مصرف موز در زمان بی حالی بسیار تاثیر گذار است. چون موز دارای گلوکز، ساکارز و قند طبیعی میباشد که انرژی بدن را تامین میکند.
مصرف مرکبات
همانطور که میدانید مصرف میوه جات برای درمان بسیاری از بیماری ها توصیه شده است. سعی کنید به جای نوشیدم آب در روز از آب میوه جات بنویسید که در کاهش ضعف موثر هستند.
مصرف کردن نوشیدنی های انرژی زا خانگی
از مصرف کردن نوشیدنی های بیرون که به نام انرژی زا معروف هستند عادت نکنید.

در اصل این نوشیدنی ها باعث بروز مسائل فیزیکی در بدن ما میشوند.

پس بهتر است که خودمان در خانه به درست کردن نوشیدنی های انرژی زا بپردازیم؛ که بسیار طبیعی تر هستند؛ و تاثیر سلامتیشان بیشتر است.

مصرف غذاهای سالم و مقوی
غذاهایی که برای سوخت و ساز بدن لازم هستند را غذای سالم می گویند که دارای ارزش غذایی باشند. بعضی افراد با داشتن چربی اضافه در بدن و مصرف غذاهایی که ارزشی ندارند ممکن است دچار ضعف و بی حالی شوند.
چرت زدن
برای به دست آوردن انرژی دوباره و کاهش خستگی فکر، استراحت کوتاه مدت میتواند موثر باشد.2

پینوشتها

1.www.drdr.ir

2.www.drdooghaie.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2101

به "از دلیل تا درمان ضعف و بی حالی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان ضعف و بی حالی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید