10 روش برای تقویت درس ریاضی

به گزارش شاتر عکاسی، بسیاری از دانش آموزان در دوران تحصیلی رابطه خوبی با درس ریاضی ندارند اما روش هایی برای یادگیری اصولی این درس وجود دارد که تمامی افراد می توانند از آنها استفاده نمایند.

10 روش برای تقویت درس ریاضی

به گزارش ، در بسیاری از مواقع کار جمعی و آنالیز یک مفهوم از دیدگاه های مختلف باعث شفاف سازی و درک بهتر آن می گردد. بدین ترتیب می توان گفت حل مسائل ریاضی در گروه های دو یا سه نفره تاثیر بهتری از یادگیری به تنهایی است. البته با این حال احتیاج دارید زمانی را در تنهایی به تمرین بپردازید، اما حضور در گروه ها باعث به وجود آمدن فرصتی برای بحث درباره چگونگی حل مسئله، فهمیدن دیدگاه های متفاوت و درک عمیق تری می گردد.

بسیاری از دانش آموزان در دوران تحصیلی رابطه خوبی با درس ریاضی ندارند یا با وجود کوشش هایی که می نمایند در نهایت امتحانات خود را با نمره کمی قبول می شوند. اما خوشبختانه روش ها و نکاتی برای یادگیری اصولی ریاضی از پایه وجود دارد که تمامی افراد می توانند از آن استفاده نمایند.

پیش از هر چیزی به این نکته توجه کنید که علم ریاضی احتیاجمند درک عمیقی از مطالب و راه چاره هاست و افرادی که سعی می نمایند این درس را به صورت حفظی یاد بگیرند معمولا با درماندگی در جلسات امتحان روبرو می شوند؛ چرا که تغییر جزئی مسئله ها در صورت عدم درک روابط منطقی موجود مشکل ساز می گردد. برای مثال درس مثلثات دارای روابط منطقی بسیاری است، اما بسیاری از دانشجویان سعی می نمایند صرفا با حفظ کردن این واحد ها را پاس نمایند، به همین علت نمی توانند نمره مطلوبی در امتحانات خود کسب نمایند.

علاوه بر این، علم ریاضی به تمرین زیادی احتیاج دارد. از اصول اولیه و درک مفاهیم تا کشف رابطه میان آن ها و حل مسائل پیچیده تنها با تمرین اتفاق می افتد. پس اگر قصد دارید ریاضی خود را قوی تر کنید تنها کافی است تمرین های روزانه را به برنامه خود اضافه کنید.

افرادی که توانسته اند مفاهیم ریاضی را به خوبی درک نمایند و به این علم مسلط شوند، توانایی حل تمامی مسائل مختلف در مبحث هایی که یاد گرفته اند را دارند. علاوه بر این، چون درک عمیقی از روابط میان آن ها دارند و تمرین زیادی نموده اند با گذشت زمان راه چاره ها را فراموش نمی نمایند. اگر دوست دارید همانند افراد حرفه ای به ریاضی مسلط شوید در این راستا به نکات زیر توجه داشته باشید:

افراد بسیاری این سوال را دارند که چگونه ریاضی خود را قوی کنیم و درکی عمیق و مفهومی از این علم بدست بیاوریم؟ بدین منظور می توانید از این راه کار ها بهره ببرید:

مسلما روش های زیادی برای تقویت و فهم ریاضی پایه ای تا پیشرفته وجود دارد، اما پیش از هرکاری باید تصمیم بگیرید، اهدافتان را تعیین کنید و با یک برنامه ریزی منطقی سعی کنید به آن ها دست یابید.

در برنامه ریزی می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید و زمان خود را برای حضور در کلاس ها، آموزش، تمرین و... تقسیم کنید.

درست است که ریاضی یک درس حفظی نیست، اما نوشتن جزوه باعث می گردد نکات مهم و فرار را به خاطر داشته باشید. علاوه بر این می توانید مسائلی که به درستی متوجه نشدید و فرصت فهمیدن آن در لحظه را ندارید در گوشه ای یاد داشت کنید تا بعدا به سراغ آن بروید.

نکته مهمی که درباره این درس وجود دارد نحوه یادگیری آن است. در بعضی مواقع افراد به جای دقت برای درک و فهم مسائل ریاضی سعی می نمایند راه چاره ها و فرمول های مورد احتیاج را حفظ نمایند. اما برای قوی شدن در ریاضی باید علاوه بر چگونگی حل مسئله در پی چرایی آن هم باشید. برای مثال به الگوریتم یک تقسیم معمولی نگاهی بیندازید.

وقتی ما می خواهیم 83 را تقسیم بر 4 کنیم، ابتدا می بینیم که 8 تقسیم بر 4 چند می گردد، اما در حقیقت این هشت همان 8 دسته 10 تایی است تا بتوانیم سریع تر به جواب برسیم و درک این مسئله که در واقع داریم 83 را تقسیم می کنیم مهم است. به همین ترتیب وقتی الگوریتم تقسیم یا هر مبحث دیگری را به درستی درک کنیم دیگر حل کردن مسئله سخت نخواهد بود.

همانطور که متوجه شدید رسیدن به درک عمیق از مطالب ریاضی لازم است که در صورت عدم توجه کافی یا کمبود تمرکز با مشکل روبرو می گردد. برای یادگیری این درس بهتر است با تمرکز کامل در جلسات شرکت کنید و پس از آن هم به مرور مطالب بپردازید تا به خوبی یاد بگیرید.

بر خلاف بسیاری از مباحث آموزشی که یادگیری آن ها با مطالعه امکان پذیر است، نمی توان علم ریاضی را بدون تمرین کرد آموخت. شما باید از روشی فعال (که در آن امکان اشتباه کردن وجود دارد) بهره ببرید تا با مباحث ارتباط برقرار نموده و روابط میان آن ها را کشف کنید.

پاسخ سوال چگونه ریاضی خود را قوی کنیم در یک کلام خلاصه می گردد: تمرین که کلید اصلی شما برای یادگیری ریاضی است. شما باید به قدری تمرین ها را ادامه دهید تا درک خوبی از مبحث های ریاضی بدست آورید و به راحتی و با سرعت مسائل مختلف را حل کنید.

این مورد هم شباهتی به تمرین دارد، اما بر خلاف کار روی مبحث های تازه باید درس های گذشته را تمرین کنید و مسائلی از بحث های قبلی حل کنید تا خودتان را بسنجید. هرچقدر تمرین های خود و مرور مبحث های قبلی برای درس ریاضی را افزایش دهید نتیجه کار هم بهتر خواهد بود.

کلاس های حضوری، خصوصی، مجازی و بسیاری روش های دیگر همانند فیلم های آموزشی، مقاله ها، کتاب های یاری درسی و... وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید گامی عظیم در راستا یادگیری ریاضی بردارید.

بهتر است با توجه به سلیقه و شرایط خود از چند منبع آموزشی مختلف که به راحتی در دسترس قرار می گیرند بهره ببرید.

در بسیاری از مواقع کار جمعی و آنالیز یک مفهوم از دیدگاه های مختلف باعث شفاف سازی و درک بهتر آن می گردد. بدین ترتیب می توان گفت حل مسائل ریاضی در گروه های دو یا سه نفره تاثیر بهتری از یادگیری به تنهایی است. البته با این حال احتیاج دارید زمانی را در تنهایی به تمرین بپردازید، اما حضور در گروه ها باعث به وجود آمدن فرصتی برای بحث درباره چگونگی حل مسئله، فهمیدن دیدگاه های متفاوت و درک عمیق تری می گردد.

افراد بسیاری معتقد هستند که برترین روش برای یادگیری، در واقع یاد دادن به دیگران است. ویلیام گلاسر در این رابطه می گوید ما معمولا ده درصد از آنچه می خوانیم، بیست درصد از شنیده ها، سی درصد از چیز هایی که میبینیم، پنجاه درصد از دیده ها و شنیده ها، هفتاد درصد از بحث ها، هشتاد درصد از تجربه ها و بیش از نود درصد چیزی که به دیگران یاد می دهیم در ذهنمان باقی می ماند. پس بهتر است برای یادگیری بهتر ریاضی مسائل را بنویسید و نحوه حل کردن آن ها را شرح دهید.

منبع: بیتوته

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1777

به "10 روش برای تقویت درس ریاضی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش برای تقویت درس ریاضی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید