کم فروشی نان با طعم خشخاش

به گزارش شاتر عکاسی، تثبیت نرخ نان موجب رواج کم فروشی و عرضه چند نرخی در سایه نان خشخاشی شده است.

کم فروشی نان با طعم خشخاش

تثبیت قیمت نان با وجود رشد هزینه تمام شده تولید و درخواست های مکرر نانوایان برای افزایش قیمت ها، موجب تشدید پدیده کم فروشی(کاهش حجم و وزن چانه خمیر) و عرضه چند نرخی نان با پوشش برخی افزودنی ها مانند خشخاش، سبوس و ... شده است.

به گزارش خبرنگاران، تفاوت قیمت نان در واحدهای آزادپز و آرد یارانه ای درحالی موجب عرضه دونرخی نان شده بود که برخی نانوایی ها برای همخوانی دخل و خرجشان به کم فروشی و عرضه چند نرخی نان با استفاده از برخی افزودنی ها یا حجم چانه خمیر و اندازه نان را در دستور کار قرار داده اند. رواج این تخلفات در حالی است که معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری 7 خردادماه امسال خود از توقف فعالیت نانوایی های آزادپز خبر داده و اعلام کرده بود،

امروز همه نانوایی ها با استفاده از سامانه بانک سپه، گندم یارانه ای دریافت می کنند و بنابراین دیگر نانوایی نمی تواند ادعا کند که آزادپز است. یزدان سیف درباره نرخ های متفاوت در نانوایی ها تاکید کرده بود، برخی واحدهای نانوایی مدعی هستند که براساس درخواست مشتری در اندازه و تنوع نان پول دریافت می کنندکه باید دستگاه های نظارتی نسبت به تخلف های نانوایی ها رسیدگی کرده و اجازه فروش نان به قیمت های بالاتر از نرخ های مصوب را ندهند. نانوایی ها اجازه افزایش قیمت نان را ندارند گرچه برخی اتحادیه ها چند سالی است که نرخ جدید نگرفته و همراهی دارند، اما دلیلی ندارد که از قیمت های مصوب تخطی کنند.

  • آب رفتن وزن چانه و نرخ دلخواه نان خشخاشی

تاکید بر برخورد با گرانفروشی نان در حالی ادامه دارد که کم فروشی و گران فروشی برخی واحدهای نانوایی به بهانه هایی همچون افزودن کنجد، سبوس و سبزی همچنان ادامه دارد. علاوه بر آن هر چند وقت یک بار به بهانه ای وزن چانه و کیفیت خمیر و پخت نان کاهش می یابد به گونه ای که در یک سال اخیر به صورت هماهنگ در برخی واحدهای نانوایی، کیفیت پخت نان و وزن چانه آن آب رفته است.

از سوی دیگر طی چند سال اخیر، برخی نانوایی ها با استفاده از روش های خاصی مانند کاهش وزن چانه، کاهش کیفیت خمیر نان، اجبار مشتری به خرید نان های سفارشی و عرضه نان تنها به شیوه سفارش پذیری روی آورده اند. علاوه بر آن در برخی مناطق کیفیت نان به خصوص نان های سنگک کاهش یافته و میزان سوختگی نان ها افزایش یافته یا قسمت هایی از نان خمیر می ماند که این موارد به دلیل کاهش کیفیت خمیر و پخت نان است. این در حالی است که طی چند ماه اخیر دستگاه های نظارتی همچون سازمان های صنعت، معدن و تجارت، سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و سازمان حمایت هیچ خروجی نسبت به بازرسی و نظارت بر فعالیت نانوایی ها ارائه نکرده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 227

به "کم فروشی نان با طعم خشخاش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم فروشی نان با طعم خشخاش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید