پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی در سلطانیه راه اندازی می گردد

به گزارش شاتر عکاسی، ایجاد یک پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی در شهر سلطانیه استان زنجان که محل قرار دریافت بزرگترین بنای یادگار ایلخانان، یعنی گنبد سلطانیه است از مدت ها پیش بر سر زبان هاست تا اینکه هفته گذشته در جلسه ای مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مقدمات ایجاد این پایگاه را فراهم کند.

پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی در سلطانیه راه اندازی می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، از دوران ایلخانان مغول از دوران حاکمیت خود بر ایران سه بنای بزرگ مقیاس یعنی گنبد سلطانیه ، شنب غازان و ربع رشیدی را به یادگار گذاشته اند که شاخص ترین این بناها گنبد عظیم سلطانیه، بزرگترین بنای آجری دنیا است که به گفته عمرانی، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، این مجموعه و آثاری که ما بعنوان هنر دوره ایلخانی داریم، فوق العاده ، بی نظیر و برجسته است و شایستگی آن را دارد که در بیش از یک پایگاه پژوهشی به آن پرداخته گردد.

یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان نیز از سلطانیه به عنوان بهشت باستان شناسان دوره ایلخانی یاد می نماید و بر ضرورت ایجاد پایگاه پژوهشی در آن تاکید می نماید.

و در نهایت مدیر پایگاه میراث دنیای گنبد سلطانیه، میر موسی انیران در تعریف پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی می گوید: منظور از ایجاد پایگاه پژوهشی آنالیز و مطالعه روی آثار دوره ایلخانی فقط در حوزه معماری نیست بلکه حوزه های هنر، باستان شناسی، آنالیز کتیبه ها، آنالیز سفرنامه ها را نیز در بر می گیرد.

یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با اعلام خبر ایجاد پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی در سلطانیه گفت: به منظور مطالعه آثار دوره ایلخانی ، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی در سلطانیه را راه اندازی می نماید.

رحمتی ادامه داد: اگر به گذشته رجوع کنیم به لزوم ایجاد این پایگاه پژوهشی پی می بریم. چراکه مغول دوره ارغون، مغولی متفاوت با دوره چنگیز است و به دنبال سیاست و شیوه های مملکت داری و استفاده از جوامع محلی برای مدیریت است. در واقع دوره تفکر مغول از نقطه ای به نام سلطانیه شروع می گردد.

رحمتی با اشاره به ایجاد خلاء در مطالعات تطبیقی دوره های مختلف با دوره ایلخانی ، بیان نمود: یکی از حلقه های مفقوده در این تطبیق ها بحث هنر سلجوقی در شکل گیری معماری آذری است که در واقع سلطانیه منبع عظیم آرایه های معماری در ایران و در واقع در معماری آذری است که احتیاج ما را به وجود این پژوهشگاه آشکار می نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: آموزشگاه علوم مغولستان درخواست شناسایی آثار ایلخانی در ایران را دارد که لازمه ورود به این مبحث راه اندازی پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی شناسی در سلطانیه است.

رحمتی با تاکید بر اینکه سلطانیه بهشت باستان شناسان دوره اسلامی ایلخانی است ، مطرح نمود: ما 11 هکتار محوطه بکر برای کار باستان شناسی داریم که در واقع بهشت باستان شناسان دوره ایلخانی محسوب می گردد چرا که دهه هفتاد، دهه آزادسازی و خواناسازی برج و باروی گنبد سلطانیه است و در این دهه نزدیگ به 400 هکتار پلاک تملک و 14 هکتار از عرصه آزاد سازی شد.

ما باید یک پایگاه پژوهشی متعلق به دوره ایلخانی که فقط محدود به معماری نباشد، ایجاد کنیم این عقیده بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران است که در جلسه ای در سلطانیه مطرح نمود.

او در خصوص ایجاد پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی اضافه نمود: این مجموعه و آثاری که ما بعنوان هنر دوره ایلخانی داریم، فوق العاده ، بی نظیر و برجسته است و شایستگی آن را دارد که بیش از یک پایگاه پژوهشی یه آن پرداخته گردد.

عمرانی ادامه داد: یک پایگاه پژوهشی متعلق به دوره ایلخانی که فقط محدود به معماری نباشد و به جریان فرهنگ عمومی آن موقع بپردازد و نیز نگاهی به دوره های قبل و بعد از ایلخانی نیز داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: علی رغم صحبت هایی که در خصوص ویرانگر بودن و نابودگر بودن مغول ها گفته می گردد باید گفت آنها بنیان های عجیبی در دوره خود ایجاد نموده اند که گنبد سلطانیه در نوع خود فوق العاده است.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران معتقد است سیر تحول، تکوین و اعتلای هنر ایلخانی در جایی رغم می خورد که بنیان های پیش از آن وجود داشته است. سه ساختمان بزرگ مقیاس شنب غازان ، گنبد سلطانیه و ارگ علیشاه در تسلسلی فوق العاده هستند.

میرموسی انیران مدیر پایگاه دنیای گنبد سلطانیه نیز معتقد است ایجاد پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی به ما در پی بردن به ماهیت واقعی و نوع کاربری مجموعه داش کسن یاری می نماید.

انیران گفت: منظور از آنالیز و مطالعه روی آثار دوره ایلخانی فقط در حوزه معماری نیست بلکه حوزه های هنر، باستان شناسی، آنالیز کتیبه ها، آنالیز سفرنامه ها را نیز در بر می گیرد.

این مسئول با اشاره به سفرنامه های دوره ایلخانی ادامه داد: عده ای از سیاحان در سفرنامه های خود از روایت هایی از دوره ایلخانی دارند که گردآوری این مکتوبات می تواند در راستای اهداف پایگاه میراث دنیای گنبد سلطانیه بوده و به متخصصین یاری کند.

همچنین او به تاثیر پذیری معماری دوره ایلخانی از سلجوقی و نیز اثرگذاری بر معماری دوره پس از خود اشاره نمود و اضافه نمود: شهرسازی دوره ایلخانی ، مسیرهای حرکتی دوره ایلخانی و نیز آنالیز معماری دوره ایلخانی در ایران و سایر نقاط و در واقع زوایای مختلف معماری دوره ایلخانی و نحوه شکل گیری آن در ایران و منطقه از جمله مواردی است که با تاسیس این پایگاه پژوهشی به آن پرداخته خواهد شد.

انیران معتقد است پژوهشگاه قطعا می تواند از اطلاعات افراد آگاه در کشور در خصوص دوره ایلخانی بهره مند گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 125

به "پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی در سلطانیه راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی در سلطانیه راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید