ویتامین ها برای سلامت ناخن ها

به گزارش شاتر عکاسی، با مقداری مراقبت و دریافت مواد مغذی ضروری خصوصاً ویتامین ها می توان ناخن هایی سالم و زیبا داشت. در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با ویتامین های مورد احتیاج برای حفظ سلامت ناخن ها جمع آوری شده است.

ویتامین ها برای سلامت ناخن ها

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

با مقداری مراقبت و دریافت مواد مغذی ضروری خصوصاً ویتامین ها می توان ناخن هایی سالم و زیبا داشت. در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با ویتامین های مورد احتیاج برای حفظ سلامت ناخن ها جمع آوری شده است.

کمبود هر ماده تغذیه ای می تواند رشد ناخن ها را به گونه ای تحت تأثیر قرار دهد. ناخن ها نشانگر سلامت جسمی و بعلاوه روانی ما هستند. برای حفظ سلامت ناخن ها، تغذیه و مراقبت از آن ها در برابر عفونت و جراحت ضروری است. داشتن ناخن هایی زیبا و سالم چیزی است که همه زنان در پی آن هستند. این باوری غلط است که داشتن ناخن هایی سالم سخت است و تنها مانیکور منظم می تواند به حفظ ناخن ها یاری کند. داشتن ناخن های سالم کار آسانی است به شرطی که از آن ها به طور منظم و مناسب مراقبت کنید.

کراتین که به وسیله سلول های تخصص یافته اپیدرم ترشح می گردد، ترکیب اصلی ناخن هاست. کراتین از ناخن ها محافظت می نماید و در حفظ استحکام ، بافت و رنگ آن ها نقش دارد. ویتامین ها نقش مهمی در فراوری کراتین ایفا می نمایند. کمبود ویتامین ها و مواد مغذی دیگر ممکن است منجر به مسائل مربوط به ناخن مانند شنمایندگی ، خشکی و رنگ رفتگی ناخن ها گردد.

ویتامین A که در سنتز کراتین در بدن نقش دارد. ویتامین A برای حفظ استحکام و یکپارچگی ناخن ها ضروری است. ویتامین A بعلاوه به رشد ناخن ها و جلوگیری از خشکی آن ها یاری می نماید. منابع ویتامین A عبارتند از هویج ، کدو تنبل ، پاپایا ، سیب زمینی شیرین ، گوجه فرنگی ، زردآلو ، اسفناج و سبزیجات برگ سبز دیگر ، تخم مرغ و محصولات لبنی.

ویتامین های گروه B به حفظ باخت ناخن ها در مقابل عفونت های باکتریایی و قارچی یاری می نمایند. کمبود ویتامین B منجر به تشکیل خط های عمودی و افقی بر روی ناخن ها می گردد و باعث شنماینده شند آن ها می گردد. کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث تیره شدن ناخن ها و منحنی شدن یا گرد شدن نوک ناخن ها گردد. بیوتین برای رشد ناخن ها و جلوگیری از ترک خوردن ناخن ها ضروری است. منابع ویتامین B12 عبارتند از غلات ، فلفل ، حبوبات ، شیر ، پنیر ، تخم مرغ ، ماهی و گوشت

ویتامین C به حفظ آب ناخن ها یاری می نماید. کمبود ویتامین C باعث خشک به نظر رسیدن ناخن ها می گردد. کمبود این ویتامین بعلاوه ممکن است باعث متورم شدن بافت های اطراف ناخن گردد. منابع ویتامین C عبارتند از لیمو ، لیمو ترش ، پرتقال ، گوجه فرنگی ، کلم ، کلم گل ، کلم بروکلی ، جعفری و مارچوبه.

ویتامین D به تنظیم فراوری کراتین یاری می نماید. ویتامین D در استحکام ناخن ها و جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن ها نقش دارد. منابع ویتامین D عبارتند از ماهی آزاد ، گوشت گاو ، زرده تخم مرغ و پنیر

ویتامین E بافت ناخن ها را بهبود می بخشد و آن ها را تقویت می نماید. منابع ویتامین E عبارتند از غلات ، سبزیجات دارای برگ سبز ، بادام ، دانه آفتابگردان ، فندق و بادام زمینی

ویتامین K برای جلوگیری از ترک خوردن ناخن ها ضروری است. منابع ویتامین K عبارتند از سبزیجات دارای برگ سبز ، چغندر ، خیار ، آلو ، نخود فرنگی

استفاده از رژیم غذایی متعادل برترین راه برای تأمین احتیاج بدن به این ویتامین هاست. ویتامین ها را بعلاوه می توان به شکل مکمل های تغذیه ای مصرف کرد. در کنار ویتامین ها، مواد معدنی مانند آهن ، اسید آمینه ها ، روی ، کلسیم و غیره هم برای جلوگیری از شنمایندگی ناخن ها لازم هستند. زنان مستعد ابتلا به کمبود کلسیم هستند و از اینرو، باید توجه خاصی به علائم کمبود کلسیم مانند پوسته پوسته شدن و شنمایندگی ناخن ها داشته باشند. پروتئین ها هم به حفظ سلامت ناخن ها و رشد و استحکام آن ها یاری می نمایند. اسیدهای چرب بافت ناخن را بهبود می بخشند و به حفظ انعطاف پذیری یاری می نمایند.

نکاتی برای داشتن ناخن های سالم و قوی

هنگامی که برای مانیکور به سالن های زیبایی مراجعه می کنید، از وسایل شخصی خود بهره ببرید. وسایل شخصی خود را بعد از هر بار استفاده با آب گرم بشویید.

در مواردی که ناخن ها رشد نکرده اند به متخصص پوست مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام گردد.

هر روز ناخن های خود را با یک کرم حاوی ویتامین E مرطوب کنید. شما بعلاوه می توانید ناخن های خود را با مخلوط عسل ، آب لیمو و روغن زیتون ماساژ دهید.

ماساژ دادن ناخن ها با روغن بادام ، جوجوبا و رزماری به تقویت ناخن ها و بهبود بافت آن ها یاری می نماید.

استفاده از لاک های ناخن ویتامینه به تغذیه ناخن ها و حفظ آب آن ها یاری می نماید.

ناخن ها هم همچون سایر اندام های بدن تحت تأثیر رژیم غذایی قرار دارند. بنابراین، استفاده از رژیم غذایی متعادل و حاوی ویتامین ها و مواد مغذی ضروری به همراه استفاده از محصولات مراقبت از ناخن مناسب کلید دستیابی به ناخن هایی قوی ، نرم و سالم است.

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1837

به "ویتامین ها برای سلامت ناخن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین ها برای سلامت ناخن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید