هشدار مؤدبانه به خودروهای فاقد کارت سوخت

احمد میرخدائی-روزنامه نگار: ماجرای استفاده از کارت سوخت شخصی، از چند روز پیش که سقف سوختگیری با کارت صندلی به نصف کاهش یافت، ابعاد جدی تری پیدا کرد و در مواردی به ازدحام در پمپ بنزین ها منجر شد.

هشدار مؤدبانه به خودروهای فاقد کارت سوخت

گفته می گردد این محدودیت ها در آینده تشدید خواهد شد و عاقبت چاره ای برای مالکان خودرو باقی نمی ماند که برای پرکردن باک خودرو از کارت سوخت شخصی استفاده نمایند. البته آنگونه که آمار و ارقام نشان می دهد، هنوز بسیاری این هشدارها را جدی نگرفته اند و همچنان 800هزار کارت سوخت در باجه های معطله پست باقی مانده است. حمید قاسمی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفت وگو با خبرنگاران می گوید:

از اسفندماه پارسال چندین بار از افراد درخواست شده نسبت به معین تکلیف کارت سوخت خود اقدام نمایند و در ادامه هشدارهای مؤدبانه ای از جنس محدودکردن سوختگیری با کارت سوخت صندلی داده شده تا کسانی که هنوز به دنبال کارت سوخت شخصی نبوده اند، به خود بیایند. آنگونه که از اظهارات قاسمی برمی آید، در آینده سختگیری های بیشتری برای سوختگیری با کارت صندلی اعمال خواهد شد و بر همین اساس او از مالکان خودروها می خواهد سریع تر از جهتهای معین شده نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام نمایند.

  • ماجرای احیای کارت سوخت وارد مرحله تازه ای شده و به محدودکردن کارت سوخت صندلی ها رسیده است. به نظر شما بهتر نبود اعمال این محدودیت ها تا زمانی که همه کارت سوخت شخصی تهیه نمایند، به تعویق بیفتد؟

ما از هر راهی که امکان داشته این خواسته را به اطلاع مالکان خودرو رسانده ایم که نسبت به تهیه کارت سوخت شخصی اقدام نمایند. از اواخر پارسال خواهان ثبت نام افراد فاقد کارت سوخت شده ایم و از 3 ماه پیش هم بارها خواهش نموده ایم که مالکان خودرو کارت سوخت را بگیرند و استفاده نمایند. این خواهش ها، هشدارهای مؤدبانه ای بوده که البته بعضی به آن بی توجه بودند. دولت و وزارت نفت به دنبال این نیستند که به مردم سخت بگیرند. انرژی در این مملکت هدر می رود، اگر می خواهیم برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم، باید منابع آن تهیه گردد، باید از هدررفت انرژی جلوگیری گردد و کارت سوخت، کلید این کار است. قبلا این نوع سیاست ها یک شبه اجرا می شد، اما در شرایط فعلی دولت بسیار منعطف برخورد می نماید و تصمیم دارد در روال آرام کار را اجرایی کند.

  • آیا بهتر نبود این برخورد منعطف ادامه پیدا می کرد؟

از اواخر سال 97 اعلام شد کارت سوخت با این اهداف احیا می گردد و راه هایی برای ثبت نام متقاضیان کارت درنظر گرفته شد. ما فقط کد ملی، شماره تماس و شماره VIN خودروی متقاضیان را می خواستیم تا تمام کارهای مربوط به صدور و تحویل کارت سوخت را انجام دهیم، اما بعضی حتی زحمت نکشیدند که از این جهتها ثبت نام نمایند.

  • چه تعداد از مالکان خودرو این روند را طی ننموده اند؟

ما براساس آمار، به جز 187هزار خودروی بالای 2000سی سی که در دوره ای خاص برای آنها کارت صادر نشد، برای همه خودروها و موتورسیکلت های موجود کارت صادر نموده ایم و با احتساب کارت های المثنی، 18میلیون بیشتر کارت صادر شده است. وضع استفاده از کارت سوخت شخصی نشان می دهد بسیاری از افراد کارت سوخت خود را استفاده نمی نمایند درحالی که طبق همین آمارها، در ازای 24میلیون خودرو و 5میلیون موتورسیکلت، 47میلیون کارت سوخت صادر نموده ایم که بعضی، آنها را گم نموده اند یا در دسترسشان نیست و حاضر هم نشده اند برای دریافت کارت مجدد درخواست بدهند. برای این افراد همچنان راه را باز گذاشته ایم تا به وسیله دفاتر پلیس + 10 نسبت به درخواست کارت اقدام نمایند، ضمن اینکه احتمالا در روزهای آینده درگاه دولت همراه نیز دوباره برای ثبت نام کارت باز می گردد تا راحت تر بتوانند اقدام نمایند.

  • خودروهای بالای 2000سی سی که کارت سوخت ندارند، باید چه کار نمایند؟

فقط در یک دوره خاص برای خودروهای بالای 2000سی سی کارت سوخت صادر نشد که تعداد این خودروها از 187هزار دستگاه فراتر نمی رود. در طرحی که دولت برای احیای کارت سوخت اجرایی کرد، مقرر شد برای همه خودروها کارت سوخت صادر گردد و راه برای همه مالکان خودرو باز گذاشته شد. بر این اساس، این افراد هم اگر با شماره 09627 تماس بگیرند یا به پلیس + 10 مراجعه نمایند، کارشان انجام می گردد.

  • در جریان فراخوان های قبلی، چه تعداد برای دریافت کارت سوخت ثبت نام کردند؟

در مرحله اول 2.7میلیون نفر در سامانه دولت همراه ثبت نام کردند. در مرحله دوم هم امکان ثبت نام در دفاتر پلیس + 10 برقرار ماند که با مراجعه حضوری امکان ثبت نام کارت وجود داشت و این امکان فعلا هم وجود دارد.

در مواردی افراد متقاضی کارت سوخت با مشکلاتی نظیر اعلام مغایرت در معینات یا ارسال کارت به مراکز پستی دور از محل سکونت روبرو شدند. در این مورد توضیحی دارید؟

عموما آخرین مالک خودرو یعنی کسی که برگ سبز خودرو به نام اوست، به عنوان دارنده کارت و کسی که می تواند درخواست کارت المثنی کند، شناخته می گردد و کارت سوخت هم به همان نشانی که برای پلاک ثبت نموده، ارسال می گردد. پیش ازاین بخشی از فرایند توزیع کارت به صورت دستی انجام می شد که احتمال بروز خطا در آن وجود داشت اما فعلا خطاهای این جهت هم برطرف شده است. در خصوص وجود مغایرت در اطلاعات، در موارد بسیار معدودی این اتفاق رخ می دهد و متقاضی اگر به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کند، می تواند با برطرف این مغایرت ها کارت سوخت خود را بگیرد.

  • وضعیت کارت هایی که صادر شده چگونه است؟

امور مربوط به کارت های سوخت در کارگاهی زیرنظر شرکت پژوهش و توسعه ناجی انجام می گردد و بعد از پاکت گذاری در پست، به آدرس متقاضیان ارسال می گردد. در این مراحل ما فقط کارت خام را از گمرک تحویل می گیریم و به ناجی تحویل می دهیم. برآوردها نشان می دهد تا 20روز آینده کل کارت های سوخت ثبت نام شده فراوری گردد. بعد از آن 3 تا 11روز زمان می برد تا این کارت ها به دست متقاضی برسد اما اگر متقاضی در محل حضور نداشته باشد، تا 2بار کارت برگشت می خورد که در این صورت کل فرایند 4هفته طول می کشد و اگر بازهم کارت به دست متقاضی نرسد، تا 6 ماه در شرکت پست باقی می ماند.

  • سؤال همین جاست که از کل ثبت نام ها چه تعداد کارت آماده تحویل است و در پست باقی مانده است؟

فعلا چیزی حدود 800هزار کارت سوخت در شرکت پست موجود است.

  • قبلا فراخوان شده بود که مردم حضوری کارت هایشان را از دفاتر پستی تحویل بگیرند، این فرایند همچنان پابرجاست؟

در آن فراخوان 250هزار نفر کارت سوخت خود را گرفتند اما این کارت ها لزوما کارت های جدید نبود بلکه بسیاری کارت هایی است که قبلا به آدرس متقاضی ارسال شده و برگشت خورده است. در شرایط فعلی بسیاری از کارت های سوخت خودروهایی که در سال های اخیر خریداری شده، در باجه های معطله پست مانده و شرکت ملی پخش برای ارسال این کارت ها به شرکت پست پول می دهد.

  • هزینه کارت سوخت همچنان 10هزار تومان است؟

برای صدور هر کارت سوخت 45هزار تومان از محل بودجه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هزینه می گردد که 10هزار تومان از آن را مالکان خودرو می پردازند.

  • به نظر شما وقتی 800هزار کارت سوخت در پست مانده و تعدادی هم حداقل تا 20روز آینده آماده نمی گردد، تنبیه کسانی که کارت سوخت ندارند به وسیله کاهش سهمیه کارت سوخت صندلی اقدام درستی است؟

ما خودروهای عمومی را که نیازمند سوخت بیشتری هستند، می شناسیم و همه آنها کارت سوخت دارند. برای بقیه خودروها هم از اواخر سال قبل فراخوان داده ایم که تکلیف کارت سوخت خود را معین نمایند و اگر کارت ندارند، دست به کار ثبت نام شوند. در این روند سقف ظرفیت سوختگیری با کارت صندلی از 60لیتر به 30لیتر کاهش پیدا نموده تا رانندگانی که کارت سوخت ندارند هم امکان سوختگیری داشته باشند اما به خودشان بیایند چون احتمالا در آینده این سقف کمتر و کمتر خواهد شد. هدف این کار تحریک مردم به استفاده از کارت شخصی است.

  • در شرایط فعلی استفاده از کارت سوخت در کل کشور وجود دارد و همه صندلی ها به شبکه متصل هستند؟

ما قبل از اجباری شدن کارت سوخت 2پیمانکار را مأمور آنالیز دستگاه های کارت خوان کل کشور کردیم و به طور میانگین روزانه 600دستگاه کارت خوان تعویض شد. شبکه هم کلا آنلاین است و حتی اگر آن را اپراتور صندلی عمدی قطع کند، در همان روز، متصدیان شبکه مطلع می شوند.

  • اینکه گفته می گردد تحریم ها و گذر زمان باعث شده استفاده از ظرفیت شبکه کارت سوخت امکان پذیر نباشد، درست است؟

سامانه کارت سوخت، سامانه ای جدید، دقیق و نفوذناپذیر است که تمام اطلاعات مربوط به مصرف هر خودرو در داخل خود کارت ثبت می گردد.

  • در سال های نخست سهمیه بندی سوخت که حرف های دیگری زده می شد.

آن موقع سامانه کاملا اجرا نشده بود، حالا تمام هکرهای جهان هم نمی توانند در این سامانه نفوذ نمایند چون این کارت 3ناحیه رمزگذاری دارد که بحث آن پیچیده است اما الگوریتم های آن تصادفی است و حدس زدنی نیست.

  • به نظر شما چه زمانی احیای کارت سوخت عملیاتی می گردد؟

از نظر ما 20مرداد امکان نهایی کردن آن وجود داشت. حالا هم در نهایت تا 20شهریور می تواند کاملا اجرایی گردد اما مشکل اینجاست که ما نمی دانیم دقیقا چه تعداد از مردم کارت سوخت ندارند. هر کارت سوخت 35هزار تومان برای دولت هزینه دارد و استفاده از آن یک الزام است. خودروهای کشور به گنجینه نفت ایران متصل هستند و کارت سوخت، کلید این گنجینه است که باید مورد استفاده قرار گیرد تا در گام اول راه برای قاچاق سوخت بسته گردد.

  • بعد از همه گیرشدن استفاده از کارت، برنامه ای برای سهمیه بندی سوخت هم وجود دارد؟

این مسائل به ما ارتباطی ندارد و خبری هم نداریم. حقیقت این است که در ماجرای سوخت، روش های مختلفی در دولت و مجلس مطرح شد و عاقبت به بازگشت کارت سوخت منجر شد. بعد از این هم مسلما تا دولت و مجلس روی سناریویی به توافق نرسند، اتفاقی در خصوص سوخت رخ نمی دهد.

  • محدودیت کارت صندلی بازهم تشدید می گردد؟

در این زمینه هم ما تصمیم گیر نیستیم. محدودیت 30لیتر نیز از طرف وزارت کشور به ما ابلاغ شده و در ادامه هم طبق دستورات جلو می رویم. از نظر سخت افزاری وظیفه ما این است که سامانه کارت سوخت، کارت خوان صندلی و کارت سوخت شخصی را تأمین کنیم که در حال تکمیل آن هستیم. مابقی اتفاقات به شرکت ملی پخش و وزارت نفت ارتباطی ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 8 مهر 1398 شناسه مطلب: 314

به "هشدار مؤدبانه به خودروهای فاقد کارت سوخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار مؤدبانه به خودروهای فاقد کارت سوخت"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید