نکات سلامتی بخش

به گزارش شاتر عکاسی، می گویند سلامتی بهترین ثروت است. با این حال با افزایش سن افراد در معرض بسیاری از مسائل مانند چاقی، افزایش چربی خون و ناراحتی های قلبی قرار می گیرند. بیشتر این مسائل در اثر کم تحرکی و مصرف غذاهای پر ادویه ایجاد می شوند. افزایش سن معمولاً با بیماری های مختلفی مانند یبوست، سوءهاضمه و سندرم روده تحریک پذیر همراه است. بعلاوه کاهش قوه بینایی، کاهش دائمی مقدار قند، چربی و فشارخون برای حفظ سلامتی لازم است. در کل با رعایت راهکارهای زیر که سلامتی بخش هستند می توانید تندرستی خود را تضمین کنید.

نکات سلامتی بخش

نکات سلامتی بخش

می گویند سلامتی بهترین ثروت است. با این حال با افزایش سن افراد در معرض بسیاری از مسائل مانند چاقی، افزایش چربی خون و ناراحتی های قلبی قرار می گیرند. بیشتر این مسائل در اثر کم تحرکی و مصرف غذاهای پر ادویه ایجاد می شوند. افزایش سن معمولاً با بیماری های مختلفی مانند یبوست، سوءهاضمه و سندرم روده تحریک پذیر همراه است. بعلاوه کاهش قوه بینایی، کاهش دائمی اندازه قند، چربی و فشارخون برای حفظ سلامتی لازم است. در کل با رعایت راهکارهای زیر که سلامتی بخش هستند می توانید تندرستی خود را تضمین کنید:

تغذیه سالم:

غذا نقش مهمی را در حفظ سلامتی ایفا می نماید. از این رو باید مواد مغذی مانند سبزی های برگدار، غلات، حبوبات، سالاد تازه و میوه ها در برنامه غذایی روزانه تان نقش اساسی و همیشگی داشته باشند. برای پایین نگه داشتن چربی خون باید از این برنامه غذایی کم چربی پیروی نمایید. برای پیشگیری از فشار خون هم تا می توانید اسفناج، آجیل و لوبیا مصرف کنید.

آب کافی:

آب هم ماده مهم دیگری است که علاوه بر پیشگیری از کم آبی بدن در درمان مسائلی مانند یبوست مؤثر است.

اجتناب از غذاهای حاضریفست فود:

مواد غذایی فرآوری شده علیرغم طعم خوبشان اثری مخرب بر روی سلامتی به جا می گذارند. بنابراین باید تا جای ممکن مصرف این غذاها را محدود سازید. به جای خوردن غذاهای سرخ شده و پر چرب باید از غذاهای بخار پز، آب پز یا بریان استفاده کرد.

ورزش:

ورزش باعث سلامتی و حفظ تناسب اندام می شود بنابراین ورزش منظم را از قلم نیاندازید. به علاوه ورزش های ایروبیک شور زندگی را افزایش داده و قوای فکری را بالا می برد.

کاهش وزن اضافی:

گاهی با افزایش سن، چاقی و اضافه وزن نمایان می شود. این نوع چاقی برای سلامتی بسیار مضر است و خطرات متعددی در بر دارد از این رو با یاری ورزش های سبک باید وزن خود را کاهش دهید.

کاهش اضطراب و استرس:

معمولاً افراد با پا به سن گذاشتن دچار استرس هایی مرتبط با کار، ارتباط با دیگران و امور اقتصادی می شوند. به این شکل دچار احساس ناخوشایند و مضر عدم امنیت و تنش می شوند و این به نوبه خود به تپش قلب، حملات سراسیمگی، سوءهاضمه و یبوست منجر می شود. پس باید به وسیله تکنیک های آرامش بخش مانند گوش دادن به موسیقی آرام، مجسم کردن چشم انداز های زیبا در فکر، تماشای تلویزیون و درد دل کردن با عزیزان بر استرس خود غلبه نمایید. این تکنیک ها اعتماد به نفس، قدرت تصمیم گیری و مثبت اندیشی را هم تقویت می نمایند.

فعالیت های جسمانی:

این نوع فعالیت ها مانند باغبانی، آشپزی و پیاده روی در حد اعتدال برای تندرستی مفید هستند و به بدن در برابر مقابله با انواع بیماری ها یاری می نمایند.

ممنوعیت استعمال دخانیات:

در همه تحقیقات ضررهای استعمال سیگار برای سلامتی به کرات ثابت شده است پس از آن دوری بمانید.

خنده درمانی:

خنده هم عامل دیگری است که به تندرستی و طول عمر بیشتر یاری شایان توجهی می نماید. خنده به افراد نشاط و روحیه می بخشد و فواید فیزیولوژیکی به همراه دارد.

معاینات دائمی:

افراد میان سال باید به طور مداوم و منظم تحت معاینه های لازم قرار بگیرند.

فواید شنا کردن:

شنا فعالیتی سرگرم نماینده و تفریحی است که فواید متعددی در بر دارد. شنا به سلامتی جسمانی و فکری یاری می نماید.

در انتها از اهمیت عشق، محبت، تفاهم، درک، همدردی و همکاری دو جانبه بین زوجهای میانسال نباید غافل شد.

منبع: نشریه راه زندگی-ش288

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1828

به "نکات سلامتی بخش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات سلامتی بخش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید