معامله دو سر باخت واکسن های تقلبی

به گزارش شاتر عکاسی، کلاهبرداری در فروش داروهای تقلبی همیشه بازار داغی بوده و عده ای به عنوان شیاد با فروش داروهای غیرواقعی یا تاریخ گذشته، پول زیادی به جیب زده اند.

معامله دو سر باخت واکسن های تقلبی

از همان روزهای اوج گیری همه گیری بیماری کووید 19 در جهان باوجود این که محققان بارها اعلام کردند هیچ داروی قطعی ای برای درمان کرونا وجود ندارد و درمان های اعلام شده فقط برای کاهش عوارض بیماری مورد استفاده قرار می گیرند، باز هم کلاهبرداران وارد میدان شدند و با استفاده از بی اطلاعی گروهی از مردم آغاز به اخاذی از آنها به بهانه فروش داروهای کرونا کردند.

بعد از اعلام خبر عرضه واکسن کووید 19 در بعضی کشورهای جهان بار دیگر بازار کلاهبرداری، این بار برای فروش واکسن کرونای تقلبی داغ شده است. این موضوع محدود به ایران نیست؛ چنانکه چندی پیش پلیس فدرال آمریکا نسبت به فروش واکسن های تقلبی همزمان با عرضه این واکسن در آمریکا هشدار داد.

همه گیری کووید 19 بهانه خوبی برای کلاهبرداران بازار دارو و واکسن ایجاد کرد تا تور شیادی خود را پهن نمایند و از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند. سال گذشته آژانس های اجرای قانون فدرال آمریکا فقط به ده ها هزار شکایت مرتبط با همه گیری کرونا رسیدگی نموده و تا به امروز بیش از 100مورد از آنها تحت پیگردقانونی قرار گرفته اند.

مقامات انتظار دارند با افزایش فرایند توزیع واکسن کرونا شرایط فروش غیرقانونی واکسن ها در بازار سیاه افزایش یابد. اما از آنجا که بسیاری از شرکت های فراوری واکسن در جهان اعلام نموده اند دوزهای فراوریشده ابتدا برای ایمن سازی افراد در معرض خطر و دارای بیماری های زمینه ای فراوری شده اند، بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای تهیه این واکسن به وسیله بازارسیاه اقدام نمایند که اغلب هم در دام کلاهبرداران فروش داروهای تقلبی گرفتار می شوند.

رشد واکسن های تقلبی با عرضه واکسن

افرادی که معمولا به دام این گونه تبلیغات دروغین می افتند با عواقب سنگینی روبرو می شوند. این قبیل محصولات جعلی که تحت آزمایش های دقیق و بالینی قرار نگرفته اند، ممکن است شما را به شدت بیمار نمایند.

از سوی دیگر، افرادی که این قبیل واکسن های تقلبی را می خرند به تصور این که در برابر ویروس کووید 19 ایمن شده اند، ممکن است به دلیل تقلبی بودن واکسن ها، در تماس با افراد مبتلا در معرض ابتلا به ویروس قرار بگیرند.

باید توجه داشته باشید هرگونه واکسنی را که می خرید حتما باید مجوزهای لازم پزشکی را داشته باشند و باید این واکسن ها را از مراکز درمانی معتبر یا پزشکان تهیه کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید.

بسیاری از محققان اعلام نموده اند تا تابستان سال آینده بسیاری از مردم آمریکا واکسن دریافت نمی نمایند بنابراین اگر زودتر از این موعد شاهد فروش غیرقانونی واکسن در بازار سیاه بودید، مطمئن شوید در دام شیادان افتاده اید.

در ایران هم واکسن های آزمایش شده روی داوطلبان، مرحله آزمایشی را سپری می نمایند و اگر به هر بهانه ای شاهد فروش واکسن کرونا در بازار بودید، نسبت به واقعی بودن آنها شک کنید.

فروش واکسن های خارجی وارداتی هم فقط به وسیله مراکز معتبر درمانی امکان پذیر است پس به خاطر داشته باشید واکسن ها را حتما از مراجع قانونی مانند هلال احمر و مراکز درمانی معتبر تهیه کنید تا از سلامت آنها مطمئن باشید.

تزریق واکسن به بهای سلامتی

مقامات بهداشت سوئیس چندی پیش اعلام کردند بعضی شیادان اقدام به فروش واکسن های کووید 19 تقلبی در اینترنت نموده اند.

از آنجا که واکسن های فراوریشده در شرکت های مختلف داروسازی جهان ابتدا برای بیمارانی تزریق می شوند که در اولویت قرار دارند، این مسأله دست سودجویان و کلاهبرداران را برای فروش واکسن های تقلبی باز گذاشته است.

این کلاهبرداران در قالب پزشک یا شرکت های دارویی آنلاین به فروش این واکسن های تقلبی اقدام نموده اند و از این رو محققان هشدار داده اند افراد هرگز به وسیله اینترنت نسبت به خرید هرگونه دارو یا واکسنی اقدام ننمایند.

این قبیل داروها و واکسن های فروخته شده یا هرگز دارای ترکیبات فعالی نبوده یا ممکن است مواد خطرناکی در ترکیبات آنها استفاده شده باشد که می تواند ضمن تداخل با بعضی داروهای دیگر سلامت افراد را به خطر بیندازد.

مراقب دارو و واکسن های حیوانی باشید

داروها و واکسن های تقلبی که به عنوان داروها و واکسن های کووید 19 فروخته می شوند، اغلب مکمل های غذایی هستند که کلاهبرداران ادعا می نمایند آزمایش شده و تاییدیه های لازم را دارند اما در واقع تاییدیه ای ندارند و بعضی از این واکسن ها و داروها مصارف حیوانی دارند و به لحاظ ایمن نبودن آنها هرگز نباید در انسان مورد استفاده قرار بگیرند.

برای مثال بعضی افراد نوعی دارو موسوم به کلوروکین فسفات را به مشتریان می فروشند که درواقع نوعی دارو برای درمان انگل در ماهی های آکواریومی است.

داروها و واکسن هایی که مصارف حیوانی دارند در صورت استفاده علاوه بر این که ممکن است مسائل و عوارض بیماری زای مختلفی را ایجاد نمایند، حتی ممکن است خطر مرگ را هم به دنبال داشته باشند.

شرایط نگهداری واکسن های تقلبی

یکی از مسائلی که می تواند شما را از تقلبی بودن واکسن های عرضه شده در بازار سیاه مطمئن کند، چگونگی نگهداری از این واکسن هاست. چندی پیش که موضوع خرید واکسن از شرکت های عرضه نماینده واکسن مطرح شد، بسیاری از کشورها به دلیل حساسیت شرایط نگهداری واکسن های کرونا شک و شبهه هایی را مطرح کردند.

این واکسن ها تا یک ماه هم با کیسه های یخ قابل نگهداری است اما برای نگهداری شش ماهه آنها در انبار باید دمای منفی 70درجه سانتی گراد برای آن لحاظ گردد اما قبل از مصرف می توان واکسن را در یخچال هم نگهداری کرد؛ این در حالی است که کلاهبردارانی که ادعای فروش واکسن کرونا را دارند، این واکسن ها را در شرایط نامناسبی نگهداری می نمایند که به طور قطع باعث از بین رفتن تأثیر این واکسن ها می گردد، بنابراین این افراد به نوعی برای به دست آوردن پول با جان مردم بازی می نمایند و تنها چیزی که برای آن اهمیت ندارد، سلامت افراد و حفظ ایمنی آنهاست.

مراقب این قبیل ادعاها باشید

هرگاه با ادعاهای عجیب و غریب از سوی بعضی افراد روبرو شدید به این صورت که دارویی را می توانند به شما بفروشند که همه انواع کرونا را درمان می نماید و باعث می گردد هرگز به کرونا مبتلا نشوید و ایمنی 100درصدی ایجاد می نماید، مطمئن باشید دارو یا واکسنی که به شما می فروشند تقلبی است.

آنها معمولا ادعا می نمایند این واکسن معجزه می نماید! توجه داشته باشید که تزریق واکسن به معنای ایمنی صددرصدی در برابر ویروس نیست و در بیشتر مواقع فقط از ابتلا به نوع شدید بیماری جلوگیری می نماید.

ندا اظهری - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منابع: CNBC و FDA

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1458

به "معامله دو سر باخت واکسن های تقلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معامله دو سر باخت واکسن های تقلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید