بهترین نهال های میوه که در شهر شیراز امکان پرورش دارند

به گزارش شاتر عکاسی، یکی از کلان شهرهای کشور ایران و مرکز استان فارس، شیراز است. استان فارس در قسمت جنوبی ایران واقع شده است و آب وهوایی گرم و خشک و معتدل دارد. بارندگی در استان فارس به خصوص در فصول گرم بسیار کم بوده و نهایتاً سالی دو تا سه بار است. در فصل تابستان دمای هوا تا حدود سی درجه سانتی گراد است و آسمان آفتابی است. در فصل زمستان هم هوا معتدل بوده و دما ممکن است تا 5 درجه سانتی گراد برسد. این استان هرگز سرمای شدیدی را تجربه نمی کند. اگر قصد کاشت و خرید نهال میوه در شیراز را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین نهال های میوه که در شهر شیراز امکان پرورش دارند

ارتفاع از سطح دریای شیراز

ارتفاع شیراز از سطح دریا تقریباً 1486 متر است. این شهر در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته است و بخش مرکزی استان فارس است.

معرفی بهترین نهال میوه در شیراز

استان فارس و شیراز از نظر کاشت نهال میوه هایی نظیر: انگور، سیب، گیلاس، بادام، انبه، ازگیل، گلابی، پسته و هلو بسیار مناسب است. در ادامه نهال های میوه مناسب این منطقه را باهم بررسی می کنیم.

نهال بادام

نهال بادام گیاهی دیررس و دیر گل است و مقاومت بالایی نسبت به سرما و گرما دارد. باردهی این نهال دو سال بعد از کاشت آن در خاک شروع می شود. عمر درخت بادام تا 35 سال است و به منظور افزایش کیفیت محصولات، نیاز به آبکمک منظم، کوددهی، خاک حاصلخیز و هرس به موقع دارد.

نهال میوه هلو

ارقام متنوعی از نهال هلو در ایران موجودند که برخی در منطقه ها سردسیر و بری در منطقه ها معتدل و گرم رشد می کنند. به منظور کاشت یک درخت هلو باید سطح خاک مسطح باشد، هلو در انواع هلوانجیری و گرد وجود دارد.

نهال گلابی

نهال گلابی در گرما و سرما مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و یکی از نهال های مناسب جهت کاشت در استان فارس محسوب می شود. باتوجه به این که میوه این نهال پرفروش است، پرورش آن به صرفه خواهد بود. از انواع و ارقام گلابی می توان به گلابی بیروتی، گلابی سیبی، گلابی شاه میوه و گلابی سیبری اشاره کرد.

نهال میوه گیلاس

گیلاس و آلبالو از میوه های پرطرف داری هستند که میوه آن ها در اواسط فصل بهار تا تابستان برداشت می شود. تحمل و مقاومت نهال میوه گیلاس و مقدار باردهی بالا است؛ بنابراین برای کاشت در استان فارس گزینه خوبی محسوب می شود.

نهال میوه سیب

میوه سیب معمولاً هم در مکان های سرد و هم در محیط های معتدل و گرم رشد خوبی دارد. این میوه پرفروش با طعم بی نظیر خود توانسته محبوبیت زیادی بین افراد به دست آورد. پس از کاشت نهال میوه سیب در خاک سه سال طول می کشد تا این نهال باردهی خود را شروع کند. ارقام سیب هایی که در دنیا وجود دارند بسیار زیاد هستند.

نهال میوه ازگیل

یکی از بهترین گزینه های جهت خرید نهال میوه در شیراز، خرید نهال درخت ازگیل است. این میوه هم در نیم سایه و هم در روشنایی خورشید رشد خوبی دارد. خاک مورداستفاده جهت پرورش ازگیل باید مرطوب، شنی، سبک و همراه خاک برگ باشد. این گیاه در زمستان های آفتابی رشد بهتری دارد؛ بنابراین برای کاشت در شهر شیراز که زمستان های معتدلی دارد گزینه مناسبی است.

نهال میوه انبه

همان طور که می دانید، انبه بومی بخش های جنوب شرقی آسیا است. این گیاه از تیره پسته است و در منطقه ها گرمسیری رشد خوبی دارد. ریشه های انبه بسیار طویل بوده و خاک موردنیاز آن خاک سبک است. میوه این درخت بسیار خوش طعم و شیرین است و گوشتی آبدار و زردرنگ دارد. این میوه در حال حاضر در ایران طرف داران زیادی پیدا کرده است و بازار فروش خوبی دارد. نهال انبه نمی تواند رطوبت بسیار زیاد را تحمل کند و نیاز به زهکشی بسیار دقیقی دارد.

نهال میوه پسته

پسته یکی از ارقام تجاری در پرورش نهال محسوب می شود، میوه این نهال بسیار قیمت بالایی دارد و جز محصولات لاکچری دسته بندی می شود. این میوه در شیراز رشد خوبی دارد؛ بنابراین شما می توانید جهت احداث باغ و نهالستان میوه در شیراز از آن استفاده کنید. خاک مناسب کاشت و پرورش پسته خاک لیمونی سبک (شن و رس) است.

مقاومت این گیاه به شوری بالا است و جهت بالابردن کیفیت محصول تولیدی آن باید آبکمک و کوددهی را بادقت بالایی انجام داد. این نهال از نهال هایی است که نیاز به رسیدگی فراوان و طولانی مدت ندارد.

نهال میوه انگور

درخت مو یا همان نهال انگور مناسب پرورش در محیط های خشکی مانند شیراز است و جز بهترین نهال میوه در شیراز محسوب می شود. باغ های انگور شیراز یکی از زیباترین و معروف ترین باغ های کشورند. پرورش این نهال از گذشته تا به امروز در شهر شیراز رواج داشته است و از بهترین ارقام درخت مو می توان به انگور زرین شیراز اشاره کرد.

کاشت نهال درخت انگور هم بسیار راحت است و هم صرفه اقتصادی بالایی دارد. علاوه براین موضوع میوه انگور در کشور ایران و حتی خارج از کشور هم محبوبیت فراوانی دارد و در کارخانه های غذایی مختلف نظیر: سرکه سازی، تولید کشمش و… از آن استفاده می شود.

شرایط آب و هوایی و اقلیم استان جهت پرورش بهترین نهال میوه در شیراز

هنگام خرید نهال میوه در شیراز لازم است تا با کمک کارشناسان و متخصصان نهال های مناسب شهر شیراز را شناخت. این نهال ها باید از نظر خاک مناسب رشد، مقدار آبکمک، دما و نور لازم و… بررسی شوند. برای مثال نهالی که رشد خوبی در منطقه ها سردسیر دارد، شاید نتواند در منطقه های مثل استان فارس رشد کند و یا کیفیت محصولات شما به شدت پایین بیاید

بهترین نهال از نظر مقدار رسیدگی و مراقبت از آن ها

به طورکلی بهترین نهال میوه در شیراز از نظر مقدار رسیدگی و مراقبت، نهالی است که عاری از هرگونه بیماری و آفات باشد و بتواند در منطقه موردنظر رشد خوبی داشته باشد. همچنین محصولات فراوان با کیفیت بسیار بالا تولید کند و در هر شرایط آب وهوایی و اقلیمی بتوان آن را کاشت.

در حال حاضر کشاورزان و باغداران بیشتر از گذشته به سوددهی و درآمد فکر می کنند و تمایل دارند تا با کمترین امکانات و کمترین مقدار مراقبت و رسیدگی از درختان میوه به نتیجه مطلوب برسند. مراقبت از درختان میوه در برابر آفات و بیماری ها و رسیدگی روزانه امری مهم در پرورش گیاه محسوب می شود.

در شیراز محصولاتی مانند: پسته، انگور، بادام، گلابی، سیب، گیلاس و هلو از نظر مقدار رسیدگی و مراقبت جهت رشد و باردهی بسیار گزینه های مناسبی هستند و به رسیدگی طولانی مدت نیازی ندارند و به راحتی می توان آنها را در استان فارس پرورش داد.

شناخت منطقه ها آب و هوایی جهت کشت بهترین نهال میوه

در استان فارس، خرید نهال میوه در شیراز علاوه براین شهر، در شهرستان های اطراف استان هم رایج است. این شهرستان ها هرکدام آب وهوای خاص خود را دارند؛ بنابراین هنگام کاشت نهال میوه باید دقت کنید که در کدام موقعیت مکانی این استان قرار دارید. براین اساس می توانید نهال میوه خود را پرورش دهید. از نظر آب وهوایی این استان دارای سه ناحیه زیر است:

  • معتدل و مرطوب مرکزی (مثل شیراز)
  • ناحیه گرم و نیمه مرطوب غربی
  • ناحیه گرم و خشک جنوبی

هر ناحیه که در بالا گفته شد، مناسب رشد محصولات خاصی است؛ در نتیجه نمی توان هر نهال را بدون توجه به اقلیم آب وهوایی و شرایط محیطی و دمایی کاشت. به عنوان مثال پرورش درخت مو یا انگور در نواحی خشک و گرم جنوب استان فارس بسیار مناسب است. در مقابل پرورش انبه نیاز به آب وهوایی معتدل و مرطوب دارد. همچنین نواحی گم و نیمه مرطوب غربی برای رشد میوه هایی مثل گلابی، سیب، هلو، پسته و انجیر توصیه می شود.

جمع بندی نهایی دررابطه با خرید نهال میوه در شیراز

امیدواریم که با خواندن این مقاله تا حدود زیادی با احداث نهالستان میوه در شیراز و خصوصیات انواع نهال میوه مناسب جهت کاشت در استان فارس آشنا شده باشید.

پس از دریافت راهنمایی های لازم از متخصصان پالیز نهال در زمینه کاشت و پرورش نهال، متناسب با شرایط محیطی منطقه خود، اقدام به تهیه و خرید نهال کنید. این سایت طی مدت دو تا سه روز، نهال خریداری شده از طریق شما را به همراه ضمانت بازگشت و گواهی جهاد کشاورزی برای شما ارسال خواهد کرد.

شما عزیزان همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت نهال میوه در شیراز و خرید نهال میوه در شیراز می توانید از سایت آنلاین پالیز نهال بهره مند شوید. قیمت نهال میوه در شیراز به انواع و ارقام نهال، مقاومت درخت و… فرق دارد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1909

به "بهترین نهال های میوه که در شهر شیراز امکان پرورش دارند" امتیاز دهید

4 کاربر به "بهترین نهال های میوه که در شهر شیراز امکان پرورش دارند" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین نهال های میوه که در شهر شیراز امکان پرورش دارند"

1 دیدگاه

حسین اسلامی 29 بهمن 1401

سلام من تا پنجم اسفند شیراز هستم نهالستان شما کجای شیراز است که چند نهال گلابی . گیلاس . سیب . پست وخریداری کنم

پاسخ به حسین اسلامی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید