راهنمای سفر به نیشابور

به گزارش شاتر عکاسی، نیشابور شهر زیبا و تاریخی استان خراسان رضوی است و از آن می توان به عنوان یکی از شهرهای مطرح ایران که اندیشمندان، شاعران، عارفان و حتی تاریخ نویسان زیادی در آن زندگی می کردند، نیز نام برد. برای سفر به این شهر هم مانند هر مقصد دیگری ضروری است تا اطلاعاتی در مورد هتل های شهر، رستوران ها و همینطور جاذبه های گردشگری که در آن وجود دارد نیز داشته باشید. خبر خوب این است که ما در راهنمای سفر به نیشابوراز مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا هر آنچه که ضروری است قبل از سفر به این شهر بدانید را خدمتتان ارائه دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

راهنمای سفر به نیشابور

موقعیت جغرافیایی شهر نیشابور

نیشابور پس از مشهد دومین شهر بزرگی است که در استان خراسان رضوی وجود دارد و در امتداد رشته کوه های بینالود قرار گرفته است. این شهر از مهمترین مراکز تاریخی، گردشگری، صنعتی در این منطقه به شمار می رود و نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران به شمار می آید. شهر نیشابور به دلیل آنکه آرامگاه حکیم خیام و عطار نیشابوری را در دل خود جای داده سالانه پذیرای گردشگران زیادی در خود می باشد. بهترین راه برای سفر به مشهد خرید بلیط قطار است، دو مجموعه ریلی فعال در این زمینه که خدمات بسیار متنوعی را در جهت تهران مشهد، ارائه می دهند شرکت ریلی قطار فدک و قطار رجا است. به منظور رزرو بلیط قطار مشهد می توانید به سایت خبرنگاران مراجعه کنید.

خوب بریم سراغ اصل موضوع که راهنمای سفر به نیشابور بود، تا اینجای کار فقط به موقعیت جغرافیایی نیشابور و بهترین راه رسیدن به آن اشاره نمودیم، در ادامه به بهترین زمان سفر، هتل ها و رستوران های خوبی که در آن وجود دارد خواهیم رسید.

اطلاعات ضروری برای سفر به نیشابور

فاصله از تهران: 764 کیلومتر | مدت سفر زمینی: 8 ساعت و نیم | مدت سفر هوایی از تهران تا مشهد: یک ساعت و 25 دقیقه

مدت سفر با قطار تهران مشهد: 10 ساعت و نیم

  • فاصله نیشابور تا اصفهان 1031 کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا شیراز 1276 کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا تبریز 1388 کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا مشهد 128 کیلومتر

اگر می خواهید در سریع زمان ممکن به این شهر برسید می توانید اقدام به خرید بلیط هواپیما بنمایید.

آب و هوای شهر نیشابور

شهر نیشابور با توجه به شرایط جغرافیایی که دارد، در فصل تابستان گرم و خشک و در فصل زمستان هم بسیار سرد است. ماه های دی و بهمن جز سردترین ماه های سال در این شهر و ماه های تیر و مرداد گرم ترین زمان در این شهر می باشد.

نیشابور تابستان خشک و گرم و زمستان سرد و کوتاهی دارد. سردترین ماه سال در نیشابور دی و گرم ترین آن تیر ماه است.

اقامت در شهر نیشابور

یکی از مهمترین مواردی که برای سفر به هر شهری لازم از قبل به فکرش باشید رزرو هتل برای اقامتتان است. به منظور اقامت در نیشابور گزینه های متنوعی در اختیارتون هست، از هتل های لوکس گرفته تا ارزان و اقامتگاه هایی که شبیه خانه خودتان هستند.

در صورتی که برای اقامتتان مایل هستید هزینه خوبی را صرف کنید، پیشنهاد می کنیم که هتل لوکس این شهر که هتل 4 ستاره امیران نام دارد، را انتخاب کنید. این هتل ها مجموعه ای از خدمات مناسب و عالی را برای میهمانان خود فراهم آورده است.

هتل 3 ستاره کمال الملک و مهمانسرای دنیاگردی از دیگر هتل هایی میان رده و ارزان قیمتی هستند که در این شهر وجود دارند و می توانید برای اقامتتان یکی از آن ها را انتخاب کنید. اگرچه این هتل هزینه کمتری را از شما دریافت می نمایند اما این دلیل نمی گردد که خدمات مناسبی را به شما ارائه ندهند.

رستوران های نیشابور

خوبی سفرهای ایرانگردی این است که دیگر مسئله ای با منوی غذاها نداریم و تقریبا همه را می شناسیم، به غیر چند غذای محلی!

در شهر نیشابور برای خوردن یک غذای ایرانی خوب رستوران های متنوعی وجود دارد که از جمله آن ها رستوران عمارت، شاهکار، پارس و یا اعیانی و ملت جز گزینه های بسیار خوب این شهر هستند.

اگر هم خواستید فست فود میل کنید، گزینه های خوبی که در این شهر هست یکی پیتزا کندو و دیگری پیتزا روبانی است.

سوغات های نیشابور

حیف است تا نیشابور برویم و یکی از صنایع دستی فیروزه کاری شده ای که در بازارهای آن وجود دارد را نخریم؛ صنایع دستی شهر نیشابور شامل انواع قالی، سفال و ظروف لعاب کاری شده است که برای خرید آن ها می توانید به بازار سرپوشیده این شهر بروید.

بازارها و مراکز خریدی نیشابور

یکی از معروف ترین بازارهای شهر نیشابور بازار سرپوش متعلق به دوره صفوی است. این بازار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و رفتن به آن به قول معروف هم فال است و هم تماشا، چرا که هم می توانید از یک جاذبه تاریخی شهر دیدن کنید و هم خریدتان را انجام دهید.

از دیگر مراکز خرید شهر نیشابور که سبک و سیاق مدرن ترین دارند می توان به بازار فیروزه، مجتمع تجاری تفریحی الماس سنتر، مجتمع تجاری قریشی، مجتمع مروارید، بازار ولی عصر، مجتمع های تجاری بکائیان، قدس و مشعوفی اشاره نمود، که هم برای خرید گزینه های خوبی هستند و هم برای تفریح و گشت گذار!

جاذبه های گردشگری نیشابور

جاذبه های شهر نیشابور از دو بخش فرهنگی و طبیعی تشکیل می گردد؛ ما در اینجا به بخشی از آن اشاره خواهیم کرد، اما اگر بیشتر و کاملتر می خواهید درباره آن ها اطلاعات کسب کنید پیشنهاد می کنیم، که حتما مطلب جاذبه های نیشابور را در مجله گردشگری خبرنگاران مطالعه کنید.

مسجد جامع نیشابور، یکی از مساجد چهار ایوانی ایران

با ورود اسلام به سرزمین های ایران در شهری یک مسجد ساخته شد و از همین رو بی شک یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری در هر شهری مسجد اصلی یا جامع آن است. مسجد جامع نیشابور جز یکی از مساجد چهار ایوانی ایران است که دارای سه ورودی می باشد؛ نکته قابل توجه در مورد این مسجد نبود مناره و گنبد در بنای آن است. مسجد جامع نیشابور هم، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دو سنگ نوشته زیبا در این بنا دیده می گردد. کتیبه سردر ورودی آن، مربوط به دوره تیموریان است.

آرامگاه شاعر پر آوازه ایران، عطار

همانطور که گفتیم نیشابور شهر شاعران و هنرمندان بزرگ و نامدار ایرانی است، یکی از نام آشناترین هنرمندانی که آرامگاهش در این شهر واقع شده است، عطار است. بنای این آرامگاه متعلق به دوره تیموریان بوده که در منطقه قدیمی شادیاخ نیشابور قرار گرفته است. فضای داخلی آرامگاه عطار حس و حال آرام و عرفانی را به شما می دهد و جز جاذبه هایی است که بازدید از آن در سفر به نیشابور جز واجبات است.

آرامگاه بزرگترین شاعر و هنرمند ایران، کمال الملک

نیشابور، شهر شاعران و هنرمندان ایران! آرامگاه کمال الملک یکی از بزرگترین نقاشان ایران هم در شهر نیشابور واقع شده است و جالبه بدانید که ساخت آن حدود 2 سال طول کشیده است. ساره این آرامگاه نیز، توسط هنرمند معمار ایران، هوشنگ سیحون طراحی شده و در نگاه اول، بسیار به بنای آرامگاه عطار شباهت دارد.

آرامگاه خیام نیشابوری

هر مسافری که به نیشابور وارد می گردد، در همان ابتدا می تواند تابلوهای راهنما به سمت آرامگاه عطار و آرامگاه خیام نیشابوری را ببیند. این تابلوها شما را به سمت یکی از زیباترین باغ ها در نیشابور راهنمایی می نماید. جدای از رباعیات خیام که جای تعمل دارد، این شخصیت تاریخی ریاضی دانی معروف بوده که در سراسر دنیا با تقویم جلالی و مثلث خیام-پاسکال شناخته شده است. این منجم نه تنها به ستاره شناسی مشهور بوده بلکه در عرصه ریاضی نیز بسیار قهار بوده است. هوشنگ سیحون در ساخت آرامگاه این شاعر قرن پنجم، سعی نموده تا تمام خصوصیات و ویژگی های خیام را در آرامگاه به نمایش بگذارد.

افلاک نمای خیام، جایی برای تماشای آسمان

یکی از برترین جاذبه های نیشابور که پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد، افلاک نمای خیام است. این بنا در نزدیکی آرامگاه خیام و محل زندگی او بوده است. در نتیجه پس از بازدید از مغازه های فیروزه فروشی می توانید به دیدن آن هم بروید. امیدواریم روزی این بنا تکمیل گردد و محل برای بازدیدنمایندگان از سراسر دنیا بگردد.

باغرود، نامی آشنا برای تمام محصلان خراسان رضوی

منطقه ییلاقی و سر سبز مملو از باغ های درختان میوه و رودی خروشان در میان جاذبه های نیشابور است. از اهمیت این منطقه ییلاقی، باید اینطور گفت که بسیاری از اردوهای مدارس (حتی از شهرهای اطراف) برای این منطقه اجرا می گردد. درختان میوه مانند سیب، گیلاس، آلبالو و گردو در باغرود بسیار است. منطقه کمپینگ باغرود با امکانات ویژه تفریحی و اتراقی می تواند تمام احتیاجهای سفرهای کمپینگی و اتراقی شما را فراهم آورد. در این قسمت سرویس های بهداشتی، آلاچیق ها و سکوهایی برای نشستن خانواده های بازدید نماینده در نظر گرفته شده است. سد خاکی باغرود نیز، یکی دیگر از مکان های تفریحی نیشابور است.

روستای دیزباد، محلی برای احترام به محیط زیست

یک روستا در نیشابور با توجه بالا مردمانش به محیط زیست! بله در شهر نیشابور روستایی به نام دیزباد وجود دارد که به محیط زیست و طبیعت روستای خودشان اهمیت بسیار زیادی می دهند و جز مهمان نوازترین مردمان ایران به شمار می روند؛ روستای دیزباد بالا و دیزباد پایین را می توان جزو جاذبه های طبیعی نیشابور هستند.

بوژان، ماسوله رنگارنگ نیشابور!

بوژان شهری تاریخی با قدمت زیاد است که متاسفانه حدود 700 سال پیش سیلی مخرب آن را کاملا ویران کرد و تنها قسمت بسیار کوچکی از آن باقی ماند. با رویش مجدد گیاهان مردم کم کم دوباره به شهر برگشتند و مجددا سیلی عظیم شهر را تخریب کرد. این روستا کوهپایه ای و پلکانی است و برای رسیدن به آن باید در جهت جاده نیشابور به مشهد حرکت کنید، در امتداد جهتتان به تابلوی فرعی بوژان خواهید رسید.

دره هفت غار، یک جهت پر رمز و راز

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی شهر نیشابور، دره هفت غار است؛ این دره جایی بسیار خوش آب و هوا است و برای طبیعت گردی در نیشابور جز گزینه های بسیار جذاب محسوب می گردد. نکته ای باید که در مورد این جاذبه طبیعی بدانید این است که از این 7 غار در حال حاضر 3 غار باقی مانده و 4 غار دیگر بر اثر زلزله و حوادث طبیعی ریزش نموده است. در بالای هفت غار اگر جهت دو ساعته ای را بپیمایید، به چشمه ای زیبا برای اتراق می رسید.

ما در مطلب راهنمای سفر به نیشابور تمام کوشش خودمان را کردیم تا به اصلی ترین اطلاعاتی که برای سفرتان احتیاج دارید اشاره ای نموده باشیم؛ در صورتی که اهل نیشابور هستید یا به این شهر جذاب در خراسان رضوی سفر نموده اید تجربه های سفری و اطلاعات جالبی که کمتر کسی در رابطه با آن می داند را با ما در میان بگذارید. پیشاپیش از تعامل شما با تیم تحریریه خبرنگاران سپاسگذاریم.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 275

به "راهنمای سفر به نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید