تور ارزان هند: مردمان سیدی، قبیله ای آفریقایی که سر از هندوستان درآورده اند!

به گزارش شاتر عکاسی، قبیله سیدی در هندوستان | African Siddis Tribe in India

هندوستان سرزمین شگفتی هاست! در این کشور می توانید تنوعی شگفت انگیز از اقوام، زبان ها و ادیان مختلف را ببینید که در کمال صلح و آرامش در کنار هم زندگی می نمایند. اما شگفتی های هندوستان تمامی ندارد و این بار به سراغ مردمانی می رویم که در استان های کارناتاکا و گجرات زندگی می نمایند. این مردم در واقع قبیله ای آفریقایی هستند که دست روزگار آن ها را به شبه قاره هندوستان آورده است! به نظرتان این قبیله آفریقایی چطور سر از هندوستان درآورده است؟ آیا در میانه راه گم شده اند یا آنکه به قصد و نیتی به این کشور آمده اند و ماندگار شده اند؟ با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص قبیله سیدی بیشتر بدانیم.

تور ارزان هند: مردمان سیدی، قبیله ای آفریقایی که سر از هندوستان درآورده اند!

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

سیدی ها چگونه به هندوستان آمدند؟

اینکه سیدی ها چگونه سر از هندوستان درآورده اند هنوز در هاله ای از ابهام واقع شده است و روایات مختلفی در این مورد وجود دارد. اگر بخواهیم از ابتدای داستان آغاز کنیم باید به صدها سال پیش برگردیم. در آن موقع اجداد سیدی های امروزی به چندین نقطه هند از جمله گجرات مهاجرت کردند. سیدی ها توان بدنی بالا و مهارت مبارزه بالایی داشتند و به همین علت، سلاطین هندی برای تقویت قدرت و نیروی خود این افراد را اجاره نموده بودند. گفته می شود که سیدی ها اولین بار به عنوان برده و کارگر به این کشور آورده شده اند. از طرفی بعضی اسناد نشان می دهد که افراد قبیله سیدی در قرن دهم و همراه با بازرگانان عرب به هندوستان آمدند. سیدی ها به علت شجاعت و مهارت در مبارزه مشهور بودند و بسیاری از آن ها برای خدمت در جنگ ها و نبردها به کار گرفته می شدند. با این حال، بسیاری از آن ها به عنوان خدمتکاران خانگی و کارگر مزرعه کار می کردند. سیدی ها همواره دوست داشتند ریشه و اصالت خود را حفظ نمایند به همین علت بعضی از آن ها فرار کردند و به جنگل های انبوه اطراف پناه بردند. سال ها بعد، در ابتدای قرن 20 در بعضی نواحی هند تجمعات کوچکی از قبیله سیدی شکل گرفته بود.

روایت دیگر می گوید که سیدی ها پس از مرنام حج به وسیله مکه و سودان به هند آمده اند و اصالتا نیجریایی هستند. رهبر آن ها فردی متمول و ثروتمند به نام بابا گور (Baba Ghor) بوده است که ابتدا در تپه های راج پیپلا ساکن شد و به استخراج معدن و تجارت مشغول شد.

سیدی ها در کدام منطقه ها هند زندگی می نمایند؟

قبیله سیدی در گجرات، آندرا پرادش ، گوا، کارناتاکا و مهاراشترا زندگی می نمایند. در گجرات این مردمان عمدتا در منطقه جوناگاد (Junagadh) متمرکز هستند. این افراد بعلاوه در منطقه های از احمدآباد، Amreli، Jamnagar، Rajkot و Bharuch نیز زندگی می نمایند.

سیدی ها هندی هستند یا آفریقایی؟!

قبیله سیدی صدها سال است که در هندوستان ساکن شده اند. در طول این سال ها مردمان سیدی زبان، فرهنگ و لباس هندی ها را پذیرفته اند و بسیاری از آن ها خود را هندی می دانند. با این حال به علت ظاهر و رنگ پوست متفاوتی که دارند هنوز هم هندی ها به آن ها به چشم خارجی نگاه می نمایند و آن ها را آفریقایی می دانند. البته علت این امر شاید چیزی فراتر از رنگ پوست قبیله سیدی باشد. بسیاری از مردمان سیدی در عین حال که خود را با فرهنگ هندی تطبیق داده اند بعضی از رسم و رسوم های سنتی آفریقایی خود را حفظ نموده اند.

یکی از این رسوم پایکوبی دمال (Dhamal Dance) است که هنوز هم با شور و حرارت زیاد برگزار می شود. این پایکوبی به یکی از رسم های اجداد قبیله سیدی برمی شود. در آن موقع ها وقتی شکارچی های قبیله دست پر از شکار برمی گشتند به جشن و پایکوبی می پرداختند و به این ترتیب این پایکوبی خاص پدید آمد. امروزه اگرچه خبری از شکار نیست و حتی قبیله سیدی دیگر در آفریقا زندگی نمی نمایند اما باز هم این مرنام و پایکوبی را انجام می دهند. پایکوبینده ها به سبک اجدادشان صورت هایشان را رنگ می نمایند و گاهی نقاب هایی به صورت می زنند و دامن هایی از پر طاووس می پوشند.

قبیله سیدی قرن هاست که در هندوستان زندگی می نمایند با این حال هنوز هم به اصالت آفریقایی شان پایبندند. به طور مثال، مردمان سیدی به ندرت با هندی ها ازدواج می نمایند و ازدواج هایشان اغلب درون جامعه کوچک خودشان شکل می گیرد. با این حال، طرز لباس پوشیدنشان مثل هندی هاست و به زبان آن ها صحبت می نمایند. مردهای سیدی بیشتر به شغل های رانندگی و نگهبانی مشغولند و زن ها نیز اغلب خانه دارند (طبق عرف و سنت هند).

قبیله سیدی چگونه شهرتی جهانی پیدا کرد؟

مردمان سیدی تا دهه 1980 در هند زندگی می کردند و توجه کسی را هم برنیانگیخته بودند. تا اینکه به علت قابلیت ها و توانایی های بالای ورزشی شان توجه همگان را به خود جلب کردند. درست است که سیدی ها قرن هاست در هند زندگی می نمایند با این حال، رگ و ریشه آفریقایی دارند و آفریقایی ها هم بنیه و توان فیزیکی بالایی دارند. دولت هند متوجه شد که افراد سیدی می توانند در مسابقات ورزشی بین المللی موفقیت های زیادی کسب نمایند و برای هند افتخارآفرین شوند. به همین علت، تعدادی از بچه های قبیله سیدی که با استعدادتر بودند انتخاب شدند و تحت پروژه ویژه ای مورد آموزش قرار گرفتند.

این کار از دو جهت نتایج مثبتی به بارآورد: هم باعث شد کشور هند در مسابقات جهانی نام و رسمی برای خود پیدا کند و هم باعث پذیرش قبیله سیدی در بین هندی ها شد. سیدی ها که صدها سال بود به عنوان خارجی و مهاجر در هند زندگی می کردند اکنون شهروند هند و عضوی از اجتماع هندوستان به شمار می رفتند. متاسفانه این پروژه علیرغم موفقیت هایی که داشت متوقف شد و سیدی ها دوباره به محل زندگی سابقشان در حاشیه شهر برگشتند.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2033

به "تور ارزان هند: مردمان سیدی، قبیله ای آفریقایی که سر از هندوستان درآورده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان هند: مردمان سیدی، قبیله ای آفریقایی که سر از هندوستان درآورده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید