لادیمیر آلکنو، سرمربی جدید تیم ملی والیبال؛ مربی نامدار روس به دنبال موفیت با تیم ملی ایران

به گزارش شاتر عکاسی، خبرگزاری خبرنگاران- ولادیمیر آلکنو با امضای قرارداد، به طور رسمی سرمربی تیم ملی والیبال مردان ایران شد.

لادیمیر آلکنو، سرمربی جدید تیم ملی والیبال؛ مربی نامدار روس به دنبال موفیت با تیم ملی ایران

به گزارش خبرنگاران، براساس اعلام فدراسیون والیبال، قرارداد سرمربی تیم ملی والیبال ایران امروز (دوشنبه) پس از امضای دکتر محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال رسمی شد. زمان حضور آلکنو در ایران، از فروردین ماه سال آینده است و براساس این قرارداد، راهنمایی تیم ملی والیبال کشورمان تا انتها بازی های المپیک توکیو برعهده این مربی باتجربه اهل روسیه خواهد بود. محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال پس از امضای قرارداد آلکنو، گفت: طبق قرارداد، حضور سرمربی تیم ملی از فروردین ماه سال آینده خواهد بود، اما وی کار خود را از اول آذرماه شروع نموده است تا ملی پوشان والیبال ایران با آمادگی بیش تر در دو رویداد مهم سال 2021 (لیگ ملت ها و بازی های المپیک توکیو) شرکت نمایند.

داورزنی توضیح داد: آلکنو تا زمان شروع اردو در ابتدای سال آینده، لیگ های داخلی و خارجی را رصد خواهد نمود که شناسایی بهترین بازیکنان ایران برای دعوت به تیم ملی براساس آخرین عملکرد آنان، از جمله این اهداف است. وی به حضور توماس توتولو در کادر تیم ملی والیبال ایران به عنوان دستیار آلکنو اشاره نمود و گفت: دیگر اعضای کادر فنی تیم ملی ایرانی خواهند بود.

آلکنو سه بار تیم ملی روسیه را در بازی های المپیک راهنمایی نموده است. روس ها در المپیک 2008 پکن با آلکنو برنز گرفت، در 2012 لندن طلایی شد و در ریو 2016 به مقام چهارم رسید. حالا او می تواند با حضور در المپیک توکیو، چهارمین المپیک پیاپی خود را در 53 سالگی تجربه کند.

پایان پس از چندین ماه مذاکره، امروز 3 آذر ولادیمیر آلکنو رسما به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران منصوب شد. ولادیمیر رومانوویچ آلکنو که 11 روز دیگر 54 ساله خواهد شد، متولد سال 1966 در شهر پولوتسک در بلاروس کنونی در شوروی سابق است، آلکنو که پدری لیتوانیایی و مادری بلاروس دارد والیبال را به شکل حرفه ای از 17 سالگی و با باشگاه زسکا مسکو شروع کرد و دوران بازیگری خود را در کشورهای شوروی (سپس روسیه)، بلغارستان، ایتالیا و فرانسه ادامه داد. آلکنو که در دوران ورزش خود در پست دفاع وسط فعالیت می کرد سابقه دعوت به تیم ملی شوروی سابق را هم در کارنامه دارد، هر چند که تنها پس از فروپاشی شوروی سابق بود که توانست همراه با تیم ملی روسیه در سال های 1993 و 1999 به ترتیب مدال های برنز و نقره قهرمانی اروپا را به عنوان بازیکن تصاحب کند. آلکنو در سال های انتهای دوران بازیگری خود در باشگاه تور فرانسه فعالیت می کرد، جایی که شروعگر دوران مربیگری وی نیز بود و آلکنو در فصل 1998-99 به عنوان مربی-بازیکن راهنمایی این باشگاه فرانسوی را بر عهده گرفت.

آلکنو پس از یک فصل حضور به عنوان مربی-بازیکن، به دوران بازیگری خود پایان داد و از سال 2000 تنها به عنوان مربی در باشگاه تور فرانسه مشغول به کار شد، این مربی روس در پنجمین و آخرین فصل حضور خود در این باشگاه، این تیم را برای نخستین بار به عنوان قهرمانی لیگ فرانسه رساند. یک مقام دوم، و یک مقام سومی در لیگ، یک عنوان قهرمانی در جام حذفی و مدال برنز لیگ قهرمانان اروپا در سال 2004 سایر افتخارات آلکنو به همراه این تیم فرانسوی است.

آلکنو پس از یک فصل دوری از مسابقات باشگاهی و حضور انحصاری در تیم ملی روسیه در سال 2008 با راهنمایی تیم متمول زنیت کازان بار دیگر به عرصه باشگاهی بازگشت تا به طور همزمان راهنمایی تیم ملی روسیه و باشگاه زنیت کازان را عهده دار گردد. آلکنو از سال 2008 تا انتها فصل 2018-2019 در این سمت باقی ماند و همراه با زنیت کازان 5 قهرمانی اروپا، 9 قهرمانی روسیه و 6 عنوان نخست جام حذفی را کسب کرد. ایجاد دو تورنمنت تازه تاسیس سوپرکاپ روسیه و جام باشگاه های دنیا نیز به وی یاری کرد تا تعداد جام های خود را بیشتر کند. آلکنو در فصل گذشته به دلیل عمل جراحی کمر راهنمایی تیم زنیت را به لیبروی سابق تیم ملی روسیه الکسی وربوف واگذار کرد، زنیت تحت راهنمایی وربوف با کسب نتایجی باورنکردنی در دور گروهی لیگ قهرمانان از دور مسابقات کنار رفت، فصلی که به دلیل پاندمی کووید 19 نیمه کاره ماند تا ولادیمیر آلکنو بار دیگر راهنمایی باشگاه زنیت را از شاگرد سابق خود پس بگیرد.

ولادیمیر آلکنو در سه مقطع عهده دار سمت سرمربیگری تیم ملی کشورش شده که حاصل کار آن سه حضور در مسابقات المپیک است، به جز مقطعی یک ساله پیش از المپیک پکن، مربیگری وی در تیم ملی روسیه همیشه با حضور وی در باشگاه زنیت کازان همزمان بوده است. جالب اینکه این مربی در هر سه نوبت یک سال قبل از برگزاری المپیک به این سمت منصوب شده است و به همین دلیل هیچگاه در مسابقات قهرمانی دنیا (که دو سال قبل و بعد از المپیک برگزار می گردد) روی نیمکت تیم ملی کشورش حضور نداشته است.

آلکنو در نخستین حضور خود در تیم ملی روسیه به مدال برنز المپیک پکن رسید، پس از آن با کناره گیری از تیم ملی کشورش روی راهنمایی تیم زنیت کازان متمرکز شد، پس از نتایج ضعیف روسیه در مسابقات دنیای 2010 با راهنمایی بانیولی ایتالیایی، مقامات فدراسیون والیبال روسیه بار دیگر به سراغ وی رفتند و آلکنو این بار ابتدا در سال 2011 مدال طلای لیگ دنیای و جام دنیای را کسب کرد و سپس در سال 2012 بزرگترین افتخار والیبال روسیه را با قهرمانی المپیک لندن رقم زد، تصمیمات شجاعانه تاکتیکی آلکنو در رقابت فینال با برزیل نقش عمده ای در قهرمانی کشورش داشت. آلکنو در این مسابقه پس از شکست در دو ست نخست، از ابتدای ست سوم دیمیتری موزرسکی بازیکن سرعتی خود را به پست قطر پاسور آورد و با این تعویض غافلگیرانه پیروز شد تا با نتیجه 3-2 از سد برزیل بگذرد تا روسیه برای نخستین بار پس از فروپاشی شوروی سابق قهرمان المپیک گردد.

آلکنو در حالی راهنمایی تیم ملی کشورمان را پذیرفت که پس از سال 2004 و در 16 سال گذشته هیچگاه در خارج از روسیه مربیگری ننموده است، این مربی روس در فصل 2014-2015 سعید معروف کاپیتان تیم ملی ایران را در ترکیب تیم باشگاهی خود زنیت کازان داشت، فصلی که با قهرمانی زنیت در لیگ روسیه و لیگ قهرمانان اروپا به انتها رسید، اما سعید معروف به رغم قرارداد گرانقیمت خود مقاطعی از فصل را به عنوان ذخیره ایگور کوبزار پاسور فعلی تیم ملی روسیه روی نیمکت زنیت نشست.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1345

به "لادیمیر آلکنو، سرمربی جدید تیم ملی والیبال؛ مربی نامدار روس به دنبال موفیت با تیم ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لادیمیر آلکنو، سرمربی جدید تیم ملی والیبال؛ مربی نامدار روس به دنبال موفیت با تیم ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید