طرز تهیه سوفله شکلاتی؛ دسر فرانسوی خوشمزه!

به گزارش شاتر عکاسی، سوفله (souffle)، در لغت به معنی پف کردن است. این موضوع در شکل ظاهری این دسر هم مشخص است. پایه اصلی سوفله، تخم مرغ است که از طریق هم زدن سفیده آن به صورت پف کرده در می آید. سوفله شکلاتی، دسری شکلاتی خوشمزه و پرطرفدار است که باید داغ سرو شود! پس اگر در پی یک دسر یا عصرانه راحت و در عین حال خوشمزه و خاص هستین، در ادامه و با آموزش سوفله شکلاتی با خبرنگارانبلاگ همراه باشین.

طرز تهیه سوفله شکلاتی؛ دسر فرانسوی خوشمزه!
مواد اولیه سوفله شکلاتی
شیریک پیمانه
زرده تخم مرغ2 عدد
سفیده تخم مرغ3 عدد
نشاسته ذرتیک و نیم قاشق سوپ خوری
شکر75 گرم و مقداری هم برای دیواره های قالب
شکلات200 گرم
کره به دمای محیط رسیده2 قاشق غذاخوری
نمک1 پنس

مراحل تهیه سوفله شکلاتی:

1- سینی فر رو طبقه پایین فر قرار بدین و فر رو با دمای 190 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم بشه.

2- کف و دیواره رمکین ها (ظرف مخصوص سوفله و کرم بروله) رو کاملا به کره نرم شده آغشته کنید.

3- مقداری شکر داخل رمکین بریزید و داخل دست حرکت بدید و بچرخونید تا شکر کف و دیوارهای رمکین رو کاملا پوشش بده.

4- داخل ظرفی رمکین رو وارونه کنید تا شکرهای اضافی بیرون بریزین.

5- وقتی همه رمکین ها رو به این صورت آماده کردید، اونها رو داخل فریزر قرار بدین.

6- شکر و نشاسته ذرت رو داخل ظرفی با هم مخلوط کنید و شیر رو بهش اضافه کنید و با همزن دستی مخلوط کنید تا کاملا حل بشه.

7- ظرف رو روی حرارت ملایم قرار بدین و مدام هم برنید تا زمانی که شروع به جوشیدن کنه و چند قل بزنه.

8- بعد حرارت رو خاموش کنید در این حالت مواد کمی قوام پیدا میکنه و غلیظتر میشه.

9- وقتی مواد رو از روی حرارت برداشتیم، تکه های شکلات خرد شده رو بهش اضافه میکنیم.

10- با همزن دستی مخلوط میکنیم تا شکلات با حرارت مواد آب بشه و با مواد کاملا مخلوط بشه.

11- بلافاصله زرده های تخم رو اضافه میکنیم و سریع هم میزنیم تا کاملا با مواد مخلوط بشن.

12- داخل ظرف دیگه ای سفیده تخم مرغ و نمک رو مخلوط کنید.

13- سفیده رو با همزن برقی میزنیم تا کاملا فرم بگیره و وقتی ظرف رو برمیگردونیم، از ظرف نریزه.

14-بعد سفیده فرم گرفته رو در چند مرحله به مایه سوفله اضافه میکنیم.

15- به آرومی و به صورت دورانی فولد میکنیم تا پف سفیده نخوابه و با مواد مخلوط بشه.

16- از مایه داخل رمکین ها میریزیم.

17- داخل فر گرم شده، به مدت یک ربع الی نیم ساعت قرار میدیم تا کاملا پف کنه. بعد از فر خارج میکنیم و به صورت گرم سرو میکنیم. برای تزئین سوفله میتونید روی اون پودر قند یا پودر کاکائو الک کنید.

سوالات متداول دربار سوفله:

1- چرا پف سوفله میخوابه؟

نکته مهم در تهیه سوفله اینه که نمیشه اون رو از قبل آماده کرد! سوفله حتما باید داغ سرو بشه و علت اصلی خوابیدن پف دسر بعد از حدود 10 دقیقه، همین موضوع است.

  • سوفله حتماباید پف کنه و از ظرف بالا بیاد؛ اون سطحی که بالا اومده، چون هیچ اتکایی نداره و بافت بسیار لطیفی داره، به تدریج میخوابه و پفش رو از دست میده و ظاهر دسر خراب میشه.
  • یکی از دلایلی هم که این دسر خوشمزه در رستوران ها و کافه های کمی سرو میشه همین مورد هست که نمیشه از قبل اون رو آماده کرد.
  • اگه اولین بار هست که سوفله درست میکنید، اگه پف دسرتون بعد از اینکه از فر خارج کردید به تدریج خوابید، فکر نکنید که خراب شده یا مسئله ای داشته این از خصوصیات سوفله شکلاتی هست.
  • یکی دیگه از دلایل پف نکردن سوفله، گرم نکردن فر از قبل هستش که در سوال چهارم توضیح داده میشه.
  • برای اینکه سفیده به خوبی پف کنه و فرم بگیره، ظرفی که استفاده میکنید و پره های هم زن باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هرگونه چربی باشن. بهتره از ظرف شیشه ای یا فلزی برای فرم دادن سفیده استفاده بشه چون ظرف های پلاستیکی به مرور چربی رو به خودشون جذب میکنن و باعث میشن سفیده خوب فرم نگیره و سفت نشه.

2- سوفله رو در چه ظرفی میشه درست کرد؟

  • سوفله حتما باید در ظرف سرامیکی یا پیرکس پخت بشه و به هیچ وجه از جنس دیگه نمیشه استفاده کرد! بهترین وسیله برای پخت این دسر، ظرف های سرامیکی تک نفره است که بهش رمکین (ramekin) میگن و سایز های مختلفی دارن.
  • اگه رمکین ندارین، میتونید سوفله شکلاتی رو داخل فنجون های سرامیکی یا پیرکس آماده کنید.

برای مشاهده ظروف و قالب های شیرینی پزی، کلیک کنید.

3- چقدر ظرف سوفله رو با کره چرب کنیم؟

  • چرب کردن ظرف سوفله جزو مراحل خیلی مهم این دسر هست؛ باید ظرف ها رو طوری حاضر کنید که مواد سوفله به هیچ وجه به ظرف نچسبه!
  • به این مرحله مهم در آشپزی فرانسوی، chemisage به معنی پوشوندن و آسترکشی گفته میشه. این مرحله به قدری در تهیه سوفله مهمه که بعضی از سرآشپزها توصیه میکنن: اول کف و دیواره ظرف ها رو با یک لایه کره بپوشونید و بعد ظرف ها رو داخل فریزر بذارید تا کره کاملا خودش رو بگیره و بعد از فریزر خارج کنید و مجدد یک لایه کره بمالید و در آخر شکر پاشی کنید.
  • مایه سوفله رو باید به صورت لبالب داخل ظرف ها بریزین و نیازی نیست فضا برای پف کردن بذارین. اگه کناره های ظرف آغشته به مایه سوفله شده، حتما قبل از قرار دادن داخل فر تمیزش کنید.

4- چطور فر رو برای پخت سوفله آماده کنم؟

  • روشن کردن فر قبل از شروع پخت و داغ کردن فر یکی از مراحل متداول در شیرینی پزیه. برای شیرینی ها و دسر هایی که یک دفعه باید پف کنن، داغ بودن فر اهمیت زیادی داره.
  • برای پخت سوفله همیشه تاکید میشه که قبل از شکوندن اولین تخم مرغ، فر رو روشن کنید. لحظه ای که به مرحله آخر یعنی فولد کردن سفیده رسیدید، فر باید 200 درجه سانتی گراد داغ شده باشه وگرنه اون حرارت ناگهانی مورد نیاز بهش نمیخوره و خوب پف نمیکنه.

5- داخل سوفله چقدر باید بپزه؟

در مورد میزان پخت سوفله به ویژه سوفله شکلاتی، اختلاف زیادی وجود داره! بعضی ها معتقدن داخل سوفله کاملا باید شل باشه و بعضی ها اعتقاد دارن باید مثل کیک خیلی مرطوب باشه این مورد رو میتونید با توجه به سلیقه خودتون و زمانی که در پخت به سوفله میدین تعیین کنید در هر صورت به هیچ وجه در طول مدت پخت در فر رو باز نکنید.

6- چطور سوفله را برای مهمانی ها درست کنیم؟

اگه میخواید این دسر مجذوب کننده رو برای مهمونی آماده کنید و با توجه به نکته ای که اول گفتیم که حتما باید داغ سرو بشه، میتونید مواد رو کاملا حاضر کنید و فقط زدن و فولد کردن سفیده تخم مرغ رو بذارید برای موقع سرو. همونطور که گفتیم سوفله از دو بخش تشکیل شده و قسمت اول کِرِم یا پودینگی هست که زرده تخم مرغ داره و قسمت دوم سفیده تخم مرغ زده و سفت شده است که با بقیه مواد ترکیب میشه و فرم پفکی به سوفله میده. شما میتونید قسمت اول رو آماده کنید و مرحله دوم رو نگه دارید برای زمان سرو.

سوفله علاوه بر دسر، به عنوان غذا یا پیش غذا هم سرو میشه؛ به عنوان غذا طعمش از مخلوط کردن سبزیجات، پنیر، گاهی مرغ، به همراه تخم مرغ بدست میاد از معروف ترین سوفله های غذایی میتونیم به سوفله پنیر و سوفله سیب زمینی اشاره کنیم.

منبع: اُکالا
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1905

به "طرز تهیه سوفله شکلاتی؛ دسر فرانسوی خوشمزه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سوفله شکلاتی؛ دسر فرانسوی خوشمزه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید