طرز تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی

به گزارش شاتر عکاسی، در این مطلب قصد داریم دستورالعمل تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی

به گزارش ، ته دیگ همه نوعش خوشمزه و پر هوادار است: چه ته دیگ ته چینی باشد، چه ته دیگ سیب زمینی و چه ته دیگ با نان. البته انواع دیگری هم هستند که کمتر شناخته شده اند مثل ته دیگ مرغ. این ته دیگ خوشمزه را میتوانید با فیله، بال و یا حتی ساق مرغ تهیه کنید. در اینجا از سینه مرغ نازک شده برای تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی استفاده شده است.

شک نکنید که این یکی از ساده ترین پلو های مجلسی است. ضمناً کار شما را هم ساده میکند. به جای این که لازم باشد پلو و مرغ را جداگانه بپزید تا برای مهمانی زرشک پلو با مرغ درست کنید خیلی راحت هر دو را با هم درست میکنید. تازه با این روش مرغ فوق العاده برشته و خوشمزه میگردد. پس اگر تا به حال امتحانش نکرده اید طرز تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی را از دست ندهید.

تا این جای کار غذا فوق العاده شیک و خوشمزه است. اگر دوست داشته باشید میتوانید کمی زرشک هم روی ته دیگ مرغ بریزید تا دیگر هیچ چیز از طعم و رنگ کم نداشته باشد. اما فرض کنید یک یا چند نفر از مهمان های شما گیاهخوار باشد یا به دلیل بیماری خاصی نتوانند مرغ و گوشت بخورند.

خوبی ته دیگ مرغ نسبت به ته چین این است که مهمان شما به راحتی میتواند مرغ را از غذا جدا کند، اما این غذا یک چیزی کم دارد. پس برای گیاهخوار ها و کسانی که نقرس دارند چه بکنیم؟ خیلی ساده یک دورچین از سبزیجات پخته یا بخارپز دلخواه درست کنید تا این مشکل هم برطرف گردد و همه افراد بتوانند از غذای خوشمزه شما لذت ببرند.

در اینجا از پیاز داغ و هویج خلالی به عنوان دورچین استفاده شده که چه همراه مرغ و چه بدون آن بسیار طعم خوبی به غذا میدهد. این دقیقا همان ترکیبی است که در هویج پلو با مرغ داشتیم، اما این بار کمی شیک تر و مجلسی تر شده و به شکل ته دیگ مرغ زعفرانی با دورچین هویج در آمده است.

سینه مرغ عظیم 1 عدد

برنج 4 پیمانه

زعفران ساییده 1 قاشق چایخوری

پیاز 1 عدد

روغن به مقدار کافی

نمک و فلفل به مقدار کافی

برای دورچین هویج:

پیاز عظیم 1 عدد

هویج عظیم 2 عدد

آبلیمو 2 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی

حداقل از نیم ساعت قبل برنج را بخیسانید و مرغ را آماده کنید و بگذارید طعم دار گردد. سینه مرغ را از پهنا دو نیم کنید تا نازک گردد. سپس هر نیم را به صورت پنج شش نوار باریک تقریبا مثلثی برش بزنید. نوار های مرغ را داخل کیسه زیپ دار یا کاسه بریزید. به آن نمک و فلفل بپاشید. میتوانید کمی زعفران هم اضافه کنید (اختیاری). یک پیاز را خلالی خرد و به آن اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید و در کیسه یا کاسه را ببندید. بگذارید مرغ مدتی در یخچال بماند تا خوب طعم دار گردد.

زعفران ساییده را در استکانی با سه قاشق آب جوش مخلوط کنید و در آن را بپوشانید تا دم بکشد. بعد از 5 دقیقه زعفران آماده است.

برنج را با آب و نمک و چند قطره روغن بگذارید بپزد و سپس آبکشی کنید.

کف قابلمه سه چهار قاشق روغن بریزید و روی شعله متوسط رو به زیاد قرار دهید. زعفران دم کشیده را به روغن اضافه کنید. وقتی روغن کمی داغ شد، تکه های مرغ طعم دار شده را از ظرف خارج کنید و کف قابلمه بچینید.

برنج آبکشی شده را روی مرغ ها بریزید و سطحش را با کفگیر چوبی صاف کنید. با پشت قاشق یا چنگال چند سوراخ روی برنج درست کنید و کمی روغن زیتون، روغن کنجد یا کره روی برنج بدهید. در قابلمه را ببندید. بعد از 5 دقیقه شعله را خیلی کم کنید و حدود 1 ساعت بگذارید تا دم بکشد.

برای تهیه دورچین هویج، پیاز را خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. بعد از این که پیاز نرم شد کمی زردچوبه به آن بزنید.

پوست هویج را بتراشید و آن را خلالی خرد کنید. وقتی پیاز آغاز به طلایی شدن کرد، هویج خلالی را به آن اضافه کنید و دو سه دقیقه دیگر تفت بدهید. کمی نمک، 3 قاشق آب و 2 قاشق آبلیمو به آن اضافه کنید و در تابه را ببندید. بگذارید 20 دقیقه روی شعله ملایم بپزد. سپس در تابه را بردارید و بگذارید اگر آب اضافی در تابه مانده بخار گردد.

ته دیگ مرغ زعفرانی را همراه با دورچین هویج سرو کنید. نوش جان!

- اگر کف قابلمه جایی خالی ماند میتوانید در کنار مرغ از کمی سیب زمینی بهره ببرید.

- اگر شعله زیر برنج به اندازه کافی کم نمیگردد از شعله پخش کن بهره ببرید تا ته دیگ مرغ شما نسوزد.

- در صورتی که برای طعمدار کردن مرغ وقت ندارید میتوانید آن را به همان شکل هم به عنوان ته دیگ بهره ببرید. در این صورت فقط کمی نمک به روغن و زعفران کف قابلمه اضافه کنید.

منبع: ایران کوک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 955

به "طرز تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ته دیگ مرغ زعفرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید