طبع نمک ، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

به گزارش شاتر عکاسی، نمک به خاطر طعمی که دارد، به عنوان چاشنی اصلی در بیشتر غذاها، به خصوص غذاهای ایرانی استفاده می شود. طبع نمک به شکلی است که میزان کم آن با همه ذائقه ها سازگار است. از طرفی علاوه بر مصارف خوراکی کاربردهای فوق العاده دیگری نیز دارد.

طبع نمک ، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا به بررسی طبع نمک از نظر طب سنتی پرداخته و سپس خواص آن را برایتان شرح می دهیم.

طبع نمک سرد است یا گرم؟

طبع نمک از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و انواع مصلحات آن روغن بادام و آویشن معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکروغن بادام و آویشن

جالب ترین خواص نمک

1. درمان آفت دهان با آب نمک

شستشو دهان با آب نمک می تواند درد را کاهش داده و به شما در بهبود سریع تر آفت های دهان کمک کند. برای این کار می توانید یک قاشق چای خوری نمک را درون یک نصف فنجان آب ریخته و آن را حل کنید. سپس کمی از آن را در دهان خود قرار داده و چند دقیقه نگه دارید. اصطلاحا می گویند آن را غرغره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا اینکه آفت های دهانی کاملا خوب شوند. البته دقت کنید

چون نمک خودش طبع گرمی دارد، اگر آفت دهان شما بخاطر خوردن بیش از حد مواد گرم مثل انواع آجیل ها باشد، این روش درمانی گزینه خوبی نیست. در آن حالت باید از یک طبع مخالف مثل آب انار استفاده شود.

2. از حمام نمک تا درمان پسوریازیس و اگزما

آب نمک به دلیل داشتن انواع مواد معدنی می تواند به مرطوب شدن پوست و کاهش التهاب آن کمک کند. زیرا پوست دارای خاصیت اسیدی است، اما نمک دقیقا مخالف آن و دارای خاصیت قلیایی است. اگر شما پسوریازیس یا اگزما دارید، نمک می تواند قسمت های پوسته پوسته شده را جدا کرده و التهاب پوست شما را تسکین دهد.

برای انجام این کار می توانید یک فنجان نمک را به آب وان حمام اضافه کرده و حدود 15 دقیقه قسمت های آسیب دیده را در آن استراحت دهید. سپس با آب ولرم بدنتان را بشویید.

3. کاهش ورم گلو با غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن با آب نمک ورم گلوی شما را تسکین داده و درد آن را کم تر می کند. برای این کار 1/2 قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کرده و چند بار آن را غرغره کنید.

4. درمان گوشت ناخن

برای درمان این بیماری به وسیله نمک باید اندازهی نمک (حدود 3 قاشق غذاخوری) را در آب داغ حل کرده و اجازه دهید کمی ولرم شود. حدود 20 دقیقه پایتان را در آن قرار دهید. سپس آن را بیرون آورده و با یک حوله تمیز کاملا خشک کنید. روی زخم یک پماد آنتی بیوتیک زده و با گاز رویش را ببندید. اگر گوشت ناخن خیلی عمیق باشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

گوشت ناخن یک اصطلاح عامیانه است و به این معنی است که لبه ناخن پای شما در راستا رشد خود منحنی شده و وارد پوست کنار ناخن می شود. یکی از مهم ترین دلایل ایجاد این عارضه پوشیدن کفش نامناسب به مدت طولانی است. ناخن های دیگر نیز می توانند به این عارضه مبتلا شوند، اما این اتفاق بیشتر برای شصت پا می افتد.

5. خداحافظی با بوی بد دهان

اگر دهان شما به هردلیلی به اندازه کافی بزاق ترشح نکند و حالت خشکی داشته باشد و از طرفی رشد پلاک ها و میکروب های دهانی در آن افزایش یابد، بوی ناخوشایندی ایجاد می کند. نمک می تواند با میکروب های موجود در دهان شما مبارزه کند و حداقل برای مدت 3 ساعت بوی بد دهان را خنثی کند.

برای این کار با 1/2 قاشق چای خوری نمک و یک فنجان آب جوشیده یک دهان شویه تهیه کرده و روزانه 3 الی 4 بار دهان خود را با آن بشویید.

6. رفع گرفتگی عضلات

در طول فعالیت زیاد بدن شما عرق می کند و همراه آب بدن نمک بدنتان نیز خارج می شود، به همین دلیل گرفتگی عضلانی ایجاد می شود. برای جلوگیری از ایجاد این عارضه باید از یک نوشیدنی نمکی استفاده کنید. معمولا ورزشکاران حرفه ای از این نوشیدنی استفاده می کنند. با ریختن یک چهارم قاشق چایخوری نمک در یک چهارم پیمانه آب نوشیدنی ورزشی خود را تهیه کنید.

7. رفع خستگی پاها با تشت آب نمک!

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که بخاطر مشغله کاری زیاد ساعت ها مشغول به فعالیت هستید و روزانه ساعات زیادی را روی پا هستید و استراحت نمی کنید. نمک بهترین گزینه برای رفع خستگی پاهایتان است! نمک دارای منیزیم است و به همین دلیل به عملکرد بهتر عضلات کمک می کند.

برای این کار دو فنجان نمک را در یک تشت آب گرم حل کنید و به مدت 20 دقیقه پاهایتان را درون این محلول فوق العاده قرار دهید. دقت کنید پس از انجام این کار حتما پاهایتان را با آب ولرم شسته و با یک حوله تمیز کاملا خشک کنید.

8. رفع فوری یبوست با محلول نمک و آبلیمو

جهت رفع یبوست می توانید از نمک استفاده کنید. برای این کار باید 2 الی 6 قاشق نمک را در یک لیوان آب حل کرده و میل کنید. برای بهتر شدن طعم این محلول می توانید آب لیمو نیز به آن اضافه کنید. بعد از مصرف این محلول بین 30 دقیقه تا 6 ساعت زمان لازم است تا یبوست شما درمان شود.

9. جرم گیری دندان با نمک

مطالعات اجرا شده نشان می دهد، تمیز کردن دندان ها با نمک، باعث سفید شدن آن ها و از بین رفتن جرمشان می شود. همچنین این ماده معدنی عالی، علاوه بر سفید کردن دندان، مانند مواد جرم گیر دندان پزشکی ها به مینای دندان شما آسیب نمی زند.

سخن آخر

متاسفانه در ایران مصرف نمک بیشتر کاربرد خوراکی دارد و اندازه استفاده از آن نیز نسبت به اندازه ید مورد نیاز بدن، بالاتر است. به همین دلیل افراد زیادی در ایران به بیماری فشار خون دچار می شوند. استفاده از نمک طعام به اندازه مناسب حتی در دین اسلام نیز توصیه شده است.

در پایین همین صفحه برای ما بنویسید آیا شما نیز تنها از خاصیت خوراکی نمک استفاده می کنید یا کاربردهای دیگری نیز برایتان دارد؟ همچنین شما می توانید با طبع گیاهان دارویی دیگر نیز مانند طبع آویشن، طبع انیسون و طبع بابونه هم در خبرنگاران آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1898

به "طبع نمک ، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع نمک ، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید