شکست دوباره متحدان عربستان و فرانسه در عملیات جدید علیه پایتخت لیبی

به گزارش شاتر عکاسی، هم زمان که نیروهای پایتخت لیبی از غلبه بر شبه نظامیان متحد سعودی و اماراتی در سه محور خبر دادند، یک شبکه سعودی به شکل غیرمستقیم به شکست شبه نظامیان شرق لیبی اذعان کرد.

شکست دوباره متحدان عربستان و فرانسه در عملیات جدید علیه پایتخت لیبی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شبه نظامیان متحد مصر و عربستان در شرق لیبی، موسوم به ارتش ملی لیبی، در عملیات جدید علیه پایتخت این کشور در طرابلس، دوباره ناکام ماندند.

لیبی از نیمه فروردین ماه (چهارم آوریل 2019) گذشته شاهد حمله شبه نظامیان شرق لیبی (طبرق) به فرماندهی خلیفه حفتر، به پایتخت این کشور در غرب (طرابلس) است.

حفتر، ژنرال سابق ارتش لیبی است که با حمایت چند کشور عربی و غربی عملیاتی را برای تصرف پایتخت (طرابلس در غرب لیبی) شروع نموده؛ جایی که دولت فایز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی در آنجا مستقر است.

دولت وفاق ملی مورد حمایت قطر و ترکیه است و جامعه بین الملل از جمله سازمان ملل آن را به عنوان دولت لیبی به رسمیت می شناسد.

نیروهای حفتر پس از گذشت حدود هشت ماه از شروع عملیات تصرف طرابلس و ناکامی های متعدد، از پنجشنبه گذشته عملیات جدیدی به نام ساعت صفر شروع کردند و امیدوار بودند که این عملیات به نتیجه برسد اما سه روز بعد، امروز شبکه العربیه به شکست این عملیات نیز اذعان کرد.

شبکه العربیه در خبری گفت: ارتش لیبی می گوید، تمام کردن نبرد طرابلس ممکن است کمی طول بکشد و به زمان احتیاج دارد.

العربیه به نقل از یک مقام مسئول نظامی در فرماندهی کل ارتش ملی لیبی نوشت: عملیات ورود به طرابلس و یکسره کردن نبرد، کمی زمان می خواهد چون ارتش نگران جان غیرنظامیان و حفظ جان آنان است و بشدت از نابود کردن تأسیسات عمومی و خصوصی پرهیز دارد.

در مقابل، شبکه الجزیره قطر که کشورش از دولت السراج در طرابلس حمایت می نماید، گزارش کرد که نیروهای برکان الغضب (آتشفشان خشم) در سه محور با نیروهای حفتر مقابله نموده و آنان را عقب زده اند.

برکان الغضب نام عملیات مقابل طرابلس با حمله خلیفه حفتر است.

الجزیره به نقل از منابع وابسته به رسانه های عملیات برکان الغضب نوشت، نیروهای دولت وفاق لیبی یازده فرد مسلح از نیروهای خلیفه حفتر را در درگیری های محورهای الیرموک، عین زاره و وادی الربیع در جنوب طرابلس (پایتخت) از پای درآوردند. نیروهای طرابلس در این محورها پیشروی نموده و بر محور وادی الربیع و خاکریز هایی که نیروهای حفتر پشت آن سنگر گرفته بودند، مسلط شدند.

حفتر از حمایت عربستان، مصر، امارات و همچنین فرانسه و روسیه برخوردار است و در مقابل، طرابلس از حمایت قطر، ترکیه و ایتالیا. هشت ماه جنگ که دهها نفر در آن کشته شده اند هنوز به نتیجه نرسیده و درگیری ادامه دارد.

در جدیدترین تحولات حامیان شرق و غرب لیبی، روز گذشته هیأت دیپلماتیک لیبی در قاهره خاطرنشان کرد که از طرابلس جدا شده است و در مقابل مجلس ترکیه قرار است قراردادهای اخیر آنکارا و طرابلس را به قانون تبدیل کند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 637

به "شکست دوباره متحدان عربستان و فرانسه در عملیات جدید علیه پایتخت لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست دوباره متحدان عربستان و فرانسه در عملیات جدید علیه پایتخت لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید