سازماندهی و طراحی آشپزخانه کوچک

به گزارش شاتر عکاسی، همواره این طور به نظر می آید که حتی بزرگترین آشپزخانه ها نیز از فضای کمی برای نگهداری وسایل برخوردار هستند. به همین خاطر این مسئله برای اکثریت افراد امری چالش برانگیز می باشد. آیا تا به حال با این مشکل روبرو شده اید؟ در این جا به بیان ایده هایی در جهت استفاده بهینه از فضا و طراحی آشپزخانه های کوچک با شما در میان خواهیم گذاشت.

سازماندهی و طراحی آشپزخانه کوچک

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

سازماندهی انباری آشپزخانه

برای انجام این کار بهتر است از قسمت انباری آشپزخانه آغاز کنید. برای آغاز، تمام وسایل را به بیرون از انباری انتقال دهید و تمام آن چه که دیگر احتیاجی به آن ها ندارید یا تاریخ انقضا آن ها به خاتمه رسیده است را دور بریزید. بهتر است وسایل و خوراکی های موجود را دسته بندی کنید و هر کدام را در قسمت تعیینی قرار دهید.

اگر از سبد یا هر وسیله ای دیگر برای انجام این کار استفاده می کنید، بهتر است با استفاده از یک برچسب محتویات هر سبد را تعیین نمایید. این کار باعث سازماندهی فضا شده و این امکان را برای شما فراهم می نماید که در مواقع احتیاج به راحتی وسیله مورد نظر خود را پیدا کنید. با این کار همه وسایل در معرض دید شما بوده و منظم می شوند.

تمیز کردن کانتر آشپزخانه

یکی از بهترین ایده هایی که می توان از آن در آشپزخانه های کوچک استفاده کرد، تمیز کردن و خالی کردن کانتر آشپزخانه از هرگونه وسیله اضافه ای که باعث هرج و مرج می گردد، می باشد. این کار باعث می گردد آشپزخانه بزرگ تر دیده گردد. هم چنین با انجام این کار، فضای تمیز تر و بزرگ تری برای انجام کارهای خود در آشپزخانه در اختیار خواهید داشت.

استفاده از قلاب

نصب قلاب به دیوار آشپزخانه و استفاده از آن برای آویزان کردن فنجان یا ماهیتابه های کوچک بهترین ایده برای طراحی آشپزخانه های کوچک می باشد. این قلاب ها انواع مختلفی دارند و در سایزهای مختلف قابل خریداری هستند. این کار باعث می گردد آشپزخانه، فضای اضافه برای قرار دادن وسایل داشته باشد.

استفاده از مگنت ها

استفاده از مگنت ها یکی از ایده های کاربردی در آشپزخانه های کوچک می باشد. با این کار، فضای کشوهای شما نیز خالی شده و این امکان را برای شما فراهم می نماید که از این فضا برای نگهداری سایر وسایل استفاده نمایید. از این مگنت ها می توان برای قرار دادن چاقو و یا وسایل فلزی استفاده کرد. محل نصب این مگنت ها با توجه به دسترسی شما می تواند متفاوت باشد.

فضای نگهداری در آشپزخانه های کوچک

اگر اندازه آشپزخانه شما کوچک است و به فضای بیش تری برای نگهداری از وسایل احتیاج دارید، می توانید از شلف، یا قفسه های مجزا برای انجام این کار استفاده نمایید. فضای نگهداری از وسایل می تواند حتی در بیرون از آشپزخانه نیز در نظر گرفته گردد.

مرتب کردن کشوها

معمولا آشپزخانه های کوچک فضای کافی برای استفاده از کشوهای زیادی ندارد. برای سازماندهی و مرتب کردن کشوها می توانید از تقسیم نماینده هایی که به این منظور فراوری شده اند، استفاده نمایید. با استفاده از این روش کشوی آشپزخانه همواره مرتب باقی خواهد ماند.

استفاده از میزهای چرخ دار

این میزها فضای مناسبی برای نگهداری از وسایل فراهم می نمایند. میزهای چرخ دار در سایزهای متفاوتی قابل دسترس می باشند. بنابراین شما می توانید با توجه به اندازه آشپزخانه خود انواع مناسب آن را خریداری نمایید. پیشنهاد ما به شما استفاده از انواع کوچک آن که به راحتی در هر گوشه ای جا می گردد، می باشد.

استفاده از فضای بالای کابینت

معمولا فضای بالای کابینت، محلی برای تجمع گرد و خاک بوده و کم تر کسی به فکر استفاده بهینه از آن می باشد. برای استفاده بهینه از این مکان می توانید سبدها و جعبه های زیبایی تهیه نموده و از آن ها برای نگهداری وسایلی که استفاده چندانی ندارند، بهره ببرید. این کار نه تنها باعث ایجاد فضای مناسب برای نگهداری وسایل می گردد بلکه می توان از این روش برای طراحی آشپزخانه نیز استفاده کرد.

سازماندهی وسایل شپزخانه

آیا تمامی وسایل برقی آشپزخانه را مورد استفاده قرار می دهید؟ با نگاهی به اطراف آشپزخانه متوجه خواهید شد که بسیاری از این وسایل برقی در فواصل طولانی مورد استفاده قرار می گیرند. بهتر است این گونه وسایل را در انباری نگهداری کنید. چرا که این گونه وسایل به طور قطع فضای زیادی از آشپزخانه شما را اشغال نموده اند. هم چنین بشقاب ها و لیوان هایی نیز در آشپزخانه وجود دارند که مورد استفاده قرار نمی گیرند. بهتر است این وسایل را به بیرون از آشپزخانه انتقال دهید.

استفاده از وسایل چند منظوره

سعی کنید از وسایل چند منظوره در آشپزخانه های کوچک استفاده نمایید. برای مثال می توانید به جای استفاده از وسایل برقی متفاوت، انواعی از آن که چند کاره است را تهیه نمایید. با این کار نه تنها در هزینه های خود صرفه جویی می کنید، بلکه فضای بیش تری در آشپزخانه نیز در اختیار خواهید داشت.

سازماندهی و مرتب کردن کابینت ها

احتمالا انجام این کار مخصوصا در زمانی که تعداد کمی کابینت در آشپزخانه وجود دارد، کار دشواری است. آشپزخانه های کوچک، کابینت های کوچکی دارند و مرتب کردن آن ها برای ایجاد فضای اضافه حائز اهمیت می باشد.

استفاده از شلف های دیواری

استفاده از شلف دیواری دلایل مختلفی دارد. این شلف ها را می توان برای قرار دادن وسایل تزئینی و یا ایجاد فضای بیش تر برای قرار دادن وسایلی که به آن ها احتیاج دارید مورد استفاده قرار داد. برای مثال می توان از این شلف ها برای قرار دادن ظروف ادویه استفاده کرد.

استفاده از فضای بالای گاز

اگر به آشپزخانه خود نگاهی بیاندازید، دیوارهایی خواهید یافت که بدون استفاده رها شده اند. در صورتی که این دیوارها می توانند محل خوبی برای ایجاد فضای اضافه در آشپزخانه باشند. برای مثال با نصب قلاب در بالای دیوار گاز می توانید از آن به عنوان محلی برای قرار دادن ماهیتابه استفاده نمایید.

استفاده از فضاهای کوچک

اگر شما از جمله افرادی هستید که در آپارتمان های کوچک زندگی می کنید به طور قطع فضاهای کوچک و باریکی در آپارتمان وجود دارد که می توانید از آن ها به صورت بهینه استفاده نمایید. یکی از این فضاها، فضای بین دیوار و یخچال فریزر می باشد. از این محل می توانید برای قرار دادن وسایلی مانند نردبان استفاده نمایید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 618

به "سازماندهی و طراحی آشپزخانه کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازماندهی و طراحی آشپزخانه کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید