روستای اسطلخ جان؛ بهشتی چند صد ساله در رودبار

به گزارش شاتر عکاسی، برای گردشگرانی که دلیل انتخاب مقاصدشان مناظر بکر و طبیعت رویایی است، بدون تردید روستاها می توانند یکی از جذاب ترین انتخابات باشند. خطه شمالی ایران به خودی خود چون بهشتی با طبیعتی رویایی و تصاویری سحرانگیز، یکی از مهمترین مناطق گردشگری برای عشاق طبیعت است. اما، در همین خطه، روستاهایی وجود دارند که شاید واژه طبیعت رویایی، تنها بیانگر گوشه ای از زیبایی های مسحور کننده آنها باشد. روستای اسطلخ جان رودبار با تاریخی چند صد ساله یکی از این مناطق است. برای آشنایی بیشتر با طبیعت بی مثال روستای اسطلخ جان و دانستن اینکه روستای اسطلخ جان کجاست، ما را همراهی نمایید.

روستای اسطلخ جان؛ بهشتی چند صد ساله در رودبار

از پروفایل ما bestcanadatours دیدن نمایید.

فهرست مطالب

تاریخچهروستای اسطلخ جان کجاست؟جغرافیاصنایع دستیجاذبه های گردشگری

تاریخچه

روستای اسطلخ جان رودبار با طبیعت رویایی و مناظری چون بهشت، در گذشته با نامهایی چون ماه نشین و سلچان شناخته می شد. اما، به مرور زمان و بدلیل وجود استخرهای فراوان، در گویش محلی به نام اسطلخ جان شناخته شد. گویش محلی مردم این روستا گالشی بوده و سنگ قبرهای این منطقه حکایت از تاریخی چند صد ساله دارند.

روستای اسطلخ جان کجاست؟

این روستا در 22 کیلومتری رودبار و در 10 کیلومتری رستم آباد بوده که در اصل، از توابع بخش رحمت آباد محسوب می گردد. این منطقه از جانب جنوب به روستاهای دیورش، شیرکوه، فتح کوه و لیسن می رسد و از بخش غربی به ارتفاعات جنگلی. شرق روستا به روستای خرشک و شهر تنکابن راه دارد و بخش شمالی به روستای شهران و اتوبان قزوین-رشت.

جغرافیا

ارتفاع این روستا از سطح دریا 320 متر بوده و دو قسمت کوهپایه ای و جلگه ای دارد. روستا در قسمت کوهپایه ای مساحت بیشتری دارد اما، بخش کوهپایه ای سرسبزتر، زیباتر و دارای طبیعتی سحرانگیزتر است. آب و هوای این منطقه مرطوب و معتدل هست.

صنایع دستی

با اینکه دامداری و کشاورزی رکن و پایه اصلی درآمد مردمان این طبیعت رویایی و بهشتی هستند و بخشی دیگری از اقتصاد خانواده بر گردن نگهداری مرغ، اردک و خروس، اما زنان روستا همانند بیشتر زنان این خطه، در مواقع تعطیلی کشاورزی به بافتن جورابهای رنگی پشمی و شال می پردازند که یکی از مهمترین سوغاتی های این منطقه محسوب می شوند. البته، مواد لبنی مازاد مردم روستا هم در بازارهای محلی به فروش می رسند که امتحان کردن آنها به شدت توصیه می گردد.

جاذبه های گردشگری

قبل از ورود به بخش معرفی جاذبه های گردشگری، ذکر این نکته لازم است که دست نخورده ماندن این طبیعت رویایی و بکر ماندن مناظری بهشتی، یکی از وظایف گردشگران است که به حتم، با رعایت اصول بهداشتی و جمع آوری زباله ها می توانند در آن سهیم باشند. خاموش کردن آتش، صدمه نزدن به درختان و مهربانی با طبیعت باید سرلوحه رفتار همه گردشگران و طبیعتگردان باشند تا مناظر زیبا دست نخورده برای نسلهای بعدی باقی بمانند.

طبیعت رویایی

بدون هیچ تردیدی، اولین و مهمترین دیدنی های اسطلخ جان طبیعت رویایی و مناظر بکرش هستند؛ محیطی سرسبز با صدای پرندگان و نوای دل انگیز برگهای درختان در وزش نسیمی روح پرور می توانند نمادی از بهشت برین بر روی زمین باشند. این طبیعت رویایی تصاویری را برای شما به ارمغان می آورد که تا ابد در ذهن و روح شما حک خواهند شد.

امامزاده محتشم

در بین جنگلهای بی مثال روستا، امامزاده ای بچشم می خورد به نام امامزاده محتشم. علاوه بر قداست و احترامی که این امامزاده دارد، بنای آن نیز از دیدنی های بسیار جذاب این منطقه محسوب می گردد.

خانه های قدیمی

شاید بعد از طبیعت رویایی و بهشتی این منطقه، خانه های گلی، سنگی و پوشالی با سقفهای شیروانی چوبی و اتاقهای تو در تو یکی از دیدنی ترین زیبایی های این روستا باشند. البته، بناهای جدید بسیاری هم با آجر، آهن و سیمان ساخته شده اند. اما، اقامت در یکی از این خانه های قدیمی با حیاطهای عظیم، تجربه ای است که هر جایی نمی توان کسب کرد.

رودخانه سفیدرود

از بخش جنوبی این روستای بی مثال شمالی، رودخانه پرآب و زیبای سفیدرود می گذرد که باعث بوجود آمدن شالیزارهای فراوان شده است. دیدن این مناظر بی نظیر خالی از لطف نیست، به خصوص در فصل کاشت و برداشت شالی و برنج که عطر و بویی کاملا شمالی دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1192

به "روستای اسطلخ جان؛ بهشتی چند صد ساله در رودبار" امتیاز دهید

2 کاربر به "روستای اسطلخ جان؛ بهشتی چند صد ساله در رودبار" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای اسطلخ جان؛ بهشتی چند صد ساله در رودبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید