رونمایی از فرش های دوره قاجار و پهلوی اول در البرز

به گزارش شاتر عکاسی، فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: همزمان با هفته صنایع دستی از مجموعه فرش های متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول در مجموعه هارمونیک سنتر کرج رونمایی شد.

رونمایی از فرش های دوره قاجار و پهلوی اول در البرز

وی ادامه داد: 22 قطعه فرش شهری از مجموعه دار خصوصی فعال در این حوزه که طی سالیان متمادی از مناطق مختلف ایران، اروپا، آمریکا و غیره جمع آوری شده و متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول است به نمایش عموم در آمده است.

وی شرح داد: رنگ گیاهی، پشم دست ریس، بافت، طرح و نقوش سنتی و بکر به کار در رفته در قالیچه ها و فرش های مزبور از جمله مهم ترین ویژگی های آثار این مجموعه محسوب می گردد.

وی عنوان نمود: کلکسیونی از فرش های طهران قدیم، قزوین، کاشان، تبریز، فراهان و یزد گردآوری شده که در این میان فرش 13 متری کتیبه دار تهران که یکی از سه فرش کتیبه دار شناخته شده در جهان است و نیز فرش 15 متری بافت سراب آذربایجان هنر دست استاد مشایخی است که در سال 2017 در نمایشگاه بین المللی تهران به عنوان فرش برتر معرفی گردید.

محمدی گفت: با همکاری سبحانی مجموعه دار خصوصی و همچنین به همت سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل نمایشگاه فرش های قاجاری و پهلوی اول با هدف آشنایی با صنایع دستی و هنرهای سنتی، اصالت کهن و فرهنگ غنی ایران زمین از امروز به مدت یک هفته در مجموعه هارمونیک سنتر کرج برای بازدید عموم آزاد بوده و از قالیچه 3 متری تا فرش های 16 متری در آن به نمایش در آمده است.

گالری کارگاه فراوری سفال و سرامیک در کرج افتتاح شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز همچنین از افتتاح گالری کارگاه فراوری سفال و سرامیک در کرج با حضور معاونت صنایع دستی کشور اطلاع داد.

فریدون محمدی اظهار کرد: در ششمین روز از گرامیداشت هفته صنایع دستی کارگاه فراوری سفال و سرامیک به همت بخش خصوصی در مهرشهر کرج راه اندازی شد.

وی ادامه داد: مرکز فراوری سفالینه های دست ساز در دو فاز کارگاهی و گالری نمایش آثار امروز با حضور معاونت صنایع دستی کشور به بهره برداری رسید..

وی در ادامه اعلام کرد: پروژه مذکور در زیربنایی به وسعت 500 مترمربع و حجم سرمایه گذاری بالغ بر 10 میلیارد تومان در مهرشهر کرج راه اندازی شد.

محمدی با اشاره به رونق مالی و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی اضافه کرد: بازسازی، تجهیز و خرید لوازم مورد احتیاج و مواد اولیه، بازاریابی، فروش و صادرات بیش از 90 درصد محصولات فراوریی سفال و سرامیک این مجموعه منجر به اشتغال زایی مستقیم برای 7 نفر و غیرمستقیم برای 50 نفر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: بهره وری ویژه از فضایی در مقیاس کوچک در مقابل فراوری بیشتر از جمله شاخصه های این واحد فراوریی است که به همت بخش خصوصی راه اندازی شده و از طراحی، فراوری، پخت تا بسته بندی محصولات و نیز بازاریابی داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

ایسنا نوشت، وی در سرانجام توضیح داد:همچنین با حضور معاونت صنایع دستی کشور از لوگوی جدید این واحد فراوریی با عنوان آپریگون رونمایی شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1706

به "رونمایی از فرش های دوره قاجار و پهلوی اول در البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از فرش های دوره قاجار و پهلوی اول در البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید