درمان پینه دست و پا با استفاده از سنگ پا و پماد های آنتی بیوتیک

به گزارش شاتر عکاسی، پینه به علت فشار مکرر روی یک نقطه از پوست به وجود می آید. لایه های اضافی پوست در این نقاط رشد می نمایند تا اینکه پوست ضخیم و برجسته می گردد.

درمان پینه دست و پا با استفاده از سنگ پا و پماد های آنتی بیوتیک
پینه به دلیل فشار مکرر روی یک نقطه از پوست به وجود می آید. لایه های اضافی پوست در این نقاط رشد می نمایند تا اینکه پوست ضخیم و برجسته می گردد. پینه ها معمولا در پاشنه پا، کف دست و پا و زانو به وجود می آیند. پوشیدن کفش های تنگ، پابرهنه راه رفتن و کار کردن بیش از حد با دست ها از علل احتمالی ایجاد پینه هستند. اگرچه پینه ها در بیشتر مواقع یک مشکل پزشکی به شمار نمی آیند، اما ظاهر ناخوشایندی دارند و بیماران در پی روش های درمانی می فرایند. در این مقاله به آنالیز روش های درمان پینه دست و پا می پردازیم.

بیشتر افراد برای درمان پینه دست و پا از روش های خانگی استفاده می نمایند. اما در صورتیکه این عارضه با روش های خانگی رفع نگردد و یا افراد مبتلا به بیماری هایی همانند دیابت، نوروپاتی محیطی، بیماری شریان محیطی و پوست شنماینده باشند مراجعه به پزشک لازم است.

درمان پینه دست و پا با روش های خانگی

اولین اقدام برای درمان پینه استفاده از روش های خانگی است. برخی از روش های خانگی برای درمان پینه دست و پا عبارتند از:

1. آب گرم

قبل از امتحان هر چیز دیگری برای درمان پینه دست و پا، دست و یا پاهایتان که دچار پینه شده اند را به مدت 20 دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس پوست خود را خشک کنید، در صورتیکه پوست پینه به قدری نرم شده است که می توانید به راحتی با انگشتان یک لایه از پوست را بردارید، اینکار را انجام دهید! هرگز برای برداشتن پوست پینه از قیچی و ناخن گیر استفاده نکنید، اینکار خطر عفونت را افزایش می دهد.

2. مرطوب نماینده

استفاده روزانه از مرطوب نماینده ها پوست سخت و خشن پینه را نرم می نماید، کرم یا لوسیون حاوی اسیدسالسیلیک، لاکتات آمونیوم یا اوره انتخاب کنید. استفاده از این کرم ها یاری می نماید تا پینه به تدریج نرم و رفع گردد.

3. سنگ پا

پا های خود را در آب گرم قرار دهید، سپس سنگ پا را به صورت حرکت دایره ای و یا حرکت یکطرفه به آرامی بر روی پینه بکشید تا پوست مرده و ضخیم آن برداشته گردد. در صورت ابتلا به دیابت قبل از استفاده از این روش درمانی با پزشک مشورت کنید.

4. آسپرین

اسید سالیسیلیک ترکیب اصلی آسپرین است که می تواند به درمان پینه دست و پا یاری کند. 5 یا 6 عدد قرص آسپرین را پودر کنید و با میزان برابر سرکه سیب و آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند، این خمیر را روی پینه قرار دهید، با یک باند آن را ببندید و 10 دقیقه صبر کنید. این کار باعث می گردد تا پوست پینه نرم گردد و شما با استفاده از یک سنگ پا یا سوهان پا می توانید پوست مرده آن را حذف کنید.

5. روغن کرچک

سه بار در روز روغن کرچک را بر روی پینه بمالید. این روغن پوست را نرم می نماید و یاری می نماید تا پینه به تدریج ناپدید گردد. از روغن کرچک بر روی پوست ترک خورده و یا زخمی استفاده نکنید.

6. سرکه سیب

سرکه سیب سلول های مرده پوست را لایه برداری می نماید و پوست ضخیم پینه را نرم می نماید. برای استفاده سرکه سیب ابتدا پا های خود را چند دقیقه در آب گرم قرار دهید، یک تکه پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و به مدت 5 دقیقه روی پینه قرار دهید. سپس آن را بشویید و از یک مرطوب نماینده بهره ببرید.

7. نمک اپسوم

نمک اپسوم خاصیت ضد باکتری دارد و درد پینه را کاهش می دهد. بعلاوه با لایه برداری سلول های مرده پوست به درمان پینه دست و پا یاری می نماید. یک فنجان نمک اپسوم را به یک لگن آب گرم اضافه کنید و دست و یا پاهایتان را به مدت 10 دقیقه داخل این محلول قرار دهید. زمانی که پوست شما نرم شد می توانید با استفاده از یک سنگ پا یا سوهان پا لایه های پوست مرده در محل پینه را از بین ببرید.

8. جوش شیرین

جوش شیرین مانند نمک اپسوم برای برداشتن سلول های مرده پوست مفید است. بعلاوه به دلیل خاصیت ضد عفونی نمایندگی از ایجاد عفونت در محل پینه پیشگیری می نماید. جوش شیرین را با با آب و آبلیمو مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند، شب قبل از خواب این خمیر را بر روی پینه قرار دهید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند.

9. ویتامین A و E

کپسول ویتامین A و E را با یک سوزن سوراخ کنید و روغن آن را روی پینه بمالید. این روغن پوست پینه را نرم می نماید و باعث می گردد تا سریعتر از بین برود.

10. روغن درخت چای

روغن درخت چای ضد باکتری، ضد قارچ و یک ضد عفونی نماینده طبیعی است. چند قطره روغن درخت چای را در یک لگن پر از آب گرم بریزید و دست پاهیتان را به مدت 15 دقیقه داخل آب قرار دهید. قرار دادن دست و پا ها برای مدت طولانی در این محلول می تواند به پوست شما آسیب برساند.

درمان پینه دست و پا با روش های پزشکی

در صورتیکه پینه با درد همراه باشد و روش های خانگی نتیجه بخش نباشند برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

1) چسب و ژل سالسیلیک اسید

چسب حاوی 40% اسیدسالیسیلیک را بر روی پینه قرار داده می شوند. این چسب پوست را نرم می نماید و به درمان یاری می نماید. بعلاوه در صورتیکه پینه بزرگ باشد، ژل های قوی اسیدسالیسیلیک برای درمان به وسیله پزشک تجویز می شوند. بر روی پوست ترک خورده و زخمی نباید از مواد حاوی سالسیلیک اسید استفاده گردد.

2) پماد های آنتی بیوتیک

در برخی مواقع پزشکان برای پیشگیری از ایجاد عفونت پماد های آنتی بیوتیک تجویز می نمایند. استفاده از این پماد ها احتمال عفونت در پینه را به حداقل می رساند.

3) کفی های مخصوص کفش

اگر پینه های کف پا های شما بعد از درمان مجددا عود می نمایند، ممکن است دلیل آن ناهنجاری و بد شکلی پا باشد. در چنین شرایطی پزشک معالج برای اصلاح این ناهنجاری از کفی های مخصوص استفاده می نماید. این کفی ها فشار بر روی پا را کاهش می دهند.

4) برداشتن پینه

درصورتی که پینه بزرگ باشد و به درمان پاسخ ندهد، پزشک می تواند با ابزار های پزشکی همانند قیچی و چاقوی جراحی به راحتی پینه را بردارد. از برداشتن پینه در خانه اجتناب کنید. این کار می تواند می تواند به مسائل جدی از جمله عفونت منجر گردد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1855

به "درمان پینه دست و پا با استفاده از سنگ پا و پماد های آنتی بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان پینه دست و پا با استفاده از سنگ پا و پماد های آنتی بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید