خبرنگاران کرونا باکو و ایروان را در رعایت آتش بس قره باغ مصمم می نماید

به گزارش شاتر عکاسی، باکو- خبرنگاران- مذاکرات آنلاین روز گذشته (سه شنبه) وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان با تاکید بر اهمیت رعایت آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ در شرایط بحران جهانی فعال در حوزه بهداشتی و زیر سایه شیوع ویروس کرونا برگزار گردید.

خبرنگاران کرونا باکو و ایروان را در رعایت آتش بس قره باغ مصمم می نماید

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش واحد مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، مذاکرات آنلاین المار محمدیاراف و زهراب مناتساکانیان وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مشارکت روسای آمریکایی، روسی و فرانسوی گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ، برگزار گردید.

در این مذاکرات که بیش از یک ساعت و نیم ادامه داشت، طرفین، شیوع ویروس کرونا در دنیا و رویدادهای اخیر منطقه را آنالیز کردند.

وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، طبق بیانیه مشترک ملاقات قبلی دو طرف که در 30 ژانویه (برابر 10 بهمن 1398) در ژنو برگزار گردید، برداشتن گام های آینده در راستای حل مناقشه قره باغ را آنالیز کردند.

در جریان این مذاکرات اعلام شد که اجرای بعضی اقدامات بشردوستانه پیش بینی شده از سوی دو طرف و نیز ملاقاتهای وزیران امور خارجه و سفر روسای گروه میانجی مینسک به منطقه در رابطه با شیوع کرونا به تاخیر افتاده است اما کارهای مقدماتی در این زمینه ادامه دارد.

در این مذاکرات، همچنین تاکید شد که در شرایط یک بحران دنیای فعال در حوزه بهداشتی، رعایت آتش بس و خودداری از هرگونه اقدامات تحریک آمیز در منطقه مورد مناقشه قره باغ از اهمیت خاص برخوردار است.

بنا بر این گزارش، موضع جمهوری آذربایجان در زمینه حل مناقشه قره باغ، تغییرناپذیر است و مناقشه، باید بر مبنای موازین و اصول حقوق بین الملل و اجرای قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد و قانون نهایی هلسینکی سازمان امنیت و همکاری اروپا، حل گردد.

طرفین در این مذاکرات در مورد داشتن تماس ها و از سرگیری هر چه سریع تر مذاکرات حل این مناقشه، به توافق رسیدند.

طبق این گزارش، جمهوری آذربایجان، خواهان مذاکرات نتیجه بخش است، زیرا راه دیگری برای خروج از شرایط فعلی در منطقه وجود ندارد.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی، شروع و در سال 1992 میلادی به درگیری های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن، تحت تصرف نیروهای ارمنی در آمد.

در سال 1994 میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است.

روسیه به همراه فرانسه و آمریکا از سال 1997 میلادی، ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 868

به "خبرنگاران کرونا باکو و ایروان را در رعایت آتش بس قره باغ مصمم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا باکو و ایروان را در رعایت آتش بس قره باغ مصمم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید