خبرنگاران زیست با کرونا را از دانشگاه ها بیاموزیم

به گزارش شاتر عکاسی، تهران- خبرنگاران- حدود 8 ماه از ظهور ویروس تاجدار و بیماری کرونا می گذرد؛ روزهای اخیر تعداد جانباختگان این بیماری به رقمی بی سابقه رسیده است. به گفته کارشناسان این فرایند صعودی به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط مردم است اما در بخشی از همین جامعه موارد فوتی و مبتلایان بسیار اندک بوده است، دانشگاه ها!

خبرنگاران زیست با کرونا را از دانشگاه ها بیاموزیم

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

دانشگاه ها به عنوان متولی دانش و نماد فرهیختگی می توانند و البته باید کوشش نمایند الگوی رفتاری مناسبی برای همه اقشار جامعه باشند و این بار در کنترل ویروس ناشناخته کرونا پیروز بوده و سرمشق خوبی شده اند.

برخلاف انتظار عموم با گذشت زمان آمار کشتگان و مبتلایان ویروس کرونا نه تنها کاهش پیدا ننموده بلکه فرایند صعودی داشته تا جایی که در 10 روز گذشته تعداد جانباختگان آنقدر چشمگیر بوده که رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران به شکوه درآمد که آمار مراجعه بیماران بدحال به اورژانس بیمارستان ها رو به افزایش است و اوج مرگ ومیر این 10 روز در هشت ماه گذشته بی سابقه بوده است.

اما دانشگاه ها به رغم این شرایط وخیم توانسته اند تا حدود زیادی شرایط را مدیریت نموده و سلامت دانشجویان را در محیط دانشگاه و خوابگاه ها تضمین نمایند علاوه بر دانشگاه ها مدارس نیز با مجازی کردن آموزش و بعضی تمهیدات لازم کنترل عملکرد مناسبی داشته اند.

البته ناگفته نماند که تعداد انگشت شماری از اساتید و دانشجویان دانشگاه های عظیم به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و تعداد بسیار اندکی دانشجو نیز مبتلا شدند. بر اساس گزارش ها در اردیبهشت سال جاری سه دانشجو و یک استاد دانشگاه تهران بر اثر کرونا فوت شدند اما محمود نیلی رییس دانشگاه تهران به خبرنگاران گفته بود که این دانشجویان در محیط دانشگاهی به کرونا مبتلا نشده اند زیرا این دانشجویان و اساتید در دانشگاه حضور نداشته و به صورت مجازی آموزش دیده اند.

همچنین دو دانشجو رشته روان شناسی و دو استاد از دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده اند. طی تحقیقات دانشگاه علامه از 12 هزار دانشجوی این دانشگاه 95 دانشجو به کرونا مبتلا شده بودند.

جبارعلی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت نیز پیش از این به خبرنگاران گفته بود که 13 دانشجو و چهار عضو هیات علمی این دانشگاه به کرونا مبتلا شده اند و هیچ گونه فوتی گزارش نشده البته ذاکری معتقد است این دانشجویان در محیط خوابگاهی و دانشگاهی حضور نداشته اند.

عمادالدین فاطمی زاده معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز اعلام نموده بود که یک نفر از دانشجویان دانشگاه شریف به علت ویروس کرونا جانباخته و 6 دانشجوی دیگر نیز مبتلا شده بودند که خوشبختانه بهبود یافته اند و در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر نیز در اوایل شیوع کرونا یک دانشجو به بیماری مبتلا شد و بهبود یافت.

همچنین صمد حاج جباری معاون دانشجویی پیشین دانشگاه شهید بهشتی از درگذشت یک دانشجوی این دانشگاه بر اثر ابتلا به کرونا به خبرنگاران خبر داده و گفته بود: چندین استاد مبتلا به این ویروس نیز فرایند بهبودی خود را طی می نمایند و مسئله ای برای آنها ایجاد نشده است.

سایر دانشگاه های عظیم همچون تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر و خوارزمی آماری در مورد ابتلا یا فوت دانشجو و استادی گزارش نشده است.

در میان جامعه آماری دانشگاهیان تعداد فوتی ها و مبتلایان به کرونا اندک و انگشت شمار است که می توان با ارزیابی عملکرد آنها به الگو مناسبی برای زیست با کرونا دست پیدا کرد.

ابتلا به کرونا با چند روش رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست و شوی مداوم دست ها و ضد عفونی محیط تا میزان زیادی جلوگیری می گردد و دانشگاه ها در تمام این حوزه ها به صورتی عمل نموده اند که با وجود تداوم آموزش، سلامت دانشجویان نیز رعایت گردد که به نوعی الگوی مناسبی برای تمام جامعه است.

دانشگاه ها با توجه به ارزیابی های میدانی و گزارش مسوولان ذی ربط تمام نکات بهداشتی را رعایت نموده اند. محیط های عمومی مثل آشپزخانه ها (دانشگاه و خوابگاه)، اتاق خوابگاه ها و فضای عمومی را به صورت دوره ای ضد عفونی نموده اند همچنین با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و فضای مجازی از حضور بسیاری از دانشجویان در محیط دانشگاه جلوگیری نموده که در نهایت فاصله گذاری اجتماعی رعایت می گردد.

همچنین با مجازی شدن بیشتر کلاس ها در تمام مقاطع و انجام امور اداری دانشجویان به صورت الکترونیکی از سفرهای درون شهری جلوگیری نموده اند که در سطح کلان نیز می توان از این الگو بهره برداری کرد و با استفاده از ابزار های الکترونیکی از حضور مردم در بسیاری از ادارات جلوگیری کرد.

تمهیدات موثر دیگر وزارت علوم که توسط دانشگاه ها اجرایی شد اسکان تعداد بسیار کمی از دانشجویان در محیط های خوابگاهی با رعایت پروتکل های بهداشتی بود تا جایی که به عنوان مثال تمام سرویس های بهداشتی دانشگاه تهران برای هر دانشجو نا مگذاری شده و به صورت اختصاصی هر سرویس تنها توسط یک دانشجو استفاده می گردد.

در اتاق های بیشتر خوابگاه ها تنها یک نفر و آن هم در صورت لزوم و به صورت موقت اسکان داشتند و ناظران سلامت و بهداشت دانشگاه ها مکرر به خوابگاه ها سرکشی می کردند.

در ماه محرم نیز دانشگاه های عظیمی همچون تهران و صنعتی شریف مراسم عزاداری برگزار کردند که در آن فاصله گذاری اجتماعی و پرتکل های بهداشتی رعایت شد گزارش های تصویری گواه این ماجراست.

موضوع دیگر برگزاری همایش های علمی به خصوص در زمینه ویروس کرونا است که دانشگاه ها در همایش های حضوری فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت نموده و در بسیاری مواقع این همایش های تخصصی به صورت وبینار برگزار گردید.

در شرایط کرونا بسیاری از کسب و کارها آسیب دیدند و به دنبال آن بضاعت بسیاری از خانواده ها پایین آمد و حتی اقشار کم درآمد آسیب جدی دیدند بر این اساس پویش یاری مومنانه راه اندازی شد و دانشگاه ها با آماده سازی ده ها هزار بسته های مواد غذایی و بهداشتی نقش بسیار پر رنگی در این زمینه داشتند و هنوز این پویش در دانشگاه ها ادامه دارد.

مردم باید بخواهند

شاید بعضی در جامعه نیز تصور نمایند که نکات مهم مربوط به پیشگیری کرونا را رعایت می نمایند اما چرا با وجود مطلعی لازم شهفرایندان نسبت به پر مخاطره بودن ویروس کرونا ما شاهد نزول آمار مبتلایان و جانباختگان نیستیم اما تا امروز تعداد بسیار اندکی دانشجو در محیط دانشگاهی به ویروس کرونا مبتلا شده که دو نکته بسیار مهم را به ما یادآور می گردد.

نکته اول و مهمترین نکته اینکه در محیط های دانشگاهی دانشجویان، کارمندان و اساتید به درک درستی از شرایط وخیم و خطرناک بیماری کرونا رسیده اند و فرهنگ زیست با کرونا را به خوبی اجرایی می نمایند. موضوع مهمی که شاید جای خالی آن در بین مردم جامعه خالی باشد و هنوز فرهنگسازی لازم در این زمینه انجام نشده و یا مردم در مقابل شیوه جدید زندگی مقاومت می نمایند و شاید بعضی از آنها تمایلی به کنترل بیماری ندارند که در این صورت نیز احتیاج به افزایش اطلاع رسانی و خواست افراد جامعه دارد.

دوم اینکه در دانشگاه ها نظارت لازم بر تمام بخش ها انجام می گردد و مسوولان هر بخش به وظیفه خود مطلع هستند.

نکته مهم دیگر اینکه دانشگاهیان با برگزاری همایش ها و وبینارهای مختلف در تمام حوزه های اجتماعی، فرهنگی (فرهنگ سازی)، مالی، علوم انسانی و سلامت مقالات، راه چاره ها و تحقیقات بسیار موثر و علمی در زمینه کرونا ارائه نموده اند که احتیاج است برای کنترل این بیماری و حتی سایر مسائل کلان کشور از آنها استفاده گردد که لازمه آن ارتباط مسوولان نهادهای مربوطه با دانشگاهیان است.

گسترش ویروس کرونا در میان مردم فرایند صعودی دارد و در کمین ما و اعضای خانوادماست شاید زمانی افراد جامعه به این نتیجه برسند که کنترل شرایط تنها توسط خودشان امکان پذیر است که برای پشیمانی بسیار دیر باشد و متاسفانه مثل ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازس در این مورد استثنا گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1289

به "خبرنگاران زیست با کرونا را از دانشگاه ها بیاموزیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زیست با کرونا را از دانشگاه ها بیاموزیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید