خبرنگاران حفر چاه آب در محدوده مناطق مسکونی کردستان ممنوع است

به گزارش شاتر عکاسی، سنندج - خبرنگاران - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: حفر چاه آب در محدوده منازل و مناطق مسکونی شهرهای مختلف این استان برای هر نوع مصرفی ممنوع بوده و در صورت انجام تخلف، موضوع به وسیله مراجع قانونی، قابل پیگیری است.

خبرنگاران حفر چاه آب در محدوده مناطق مسکونی کردستان ممنوع است

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

عرفان مومن پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در صورت حفر چاه آب در محدوده مناطق مسکونی و دریافت گزارش مردمی مبنی بر خسارت به منابع همجوار یا آبخوان دشت، موضوع به وسیله قانون پیگیری و با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی افزود: چاه های خانگی مربوط به منابعی است که در محدوده مناطق و منازل مسکونی حفاری و مورد بهره برداری قرار می گیرد و بواسطه حفظ حریم های خصوصی و گستردگی جمع آوری اطلاعات، پیش بینی می گردد تمرکز و تعدد آنها در محدوده های مسکونی روستاهای با تنش آبی باشد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان اضافه نمود: چاه های موضوع ماده(5) قانون توزیع عادلانه آب متفاوت بوده و مربوط به سکونتگاه های موقت و خانه های باغی و کارگری است که صدور مجوزهای قانونی آن، مستلزم ارائه مدارک و طی مراحل قانونی انجام کار و خدمات است.

مومن پور خطر فرونشست زمین در صورت استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی را جدی عنوان نمود و یادآور شد: این تهدید در کمین همه آبخوان های آبرفتی استان از جمله دشت های شرقی استان بوده و باید از سفره های آب زیرزمینی به صورت صحیح و در چارچوب مجوزها استفاده کرد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است که موجب بارندگی هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می گردد.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره نمود.

تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 مورد دیگر در جنوب استان واقع است و دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می گردد.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره برداری رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1383

به "خبرنگاران حفر چاه آب در محدوده مناطق مسکونی کردستان ممنوع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حفر چاه آب در محدوده مناطق مسکونی کردستان ممنوع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید