در پناه آرامش توشن

به گزارش شاتر عکاسی، گرگان از شهرهای شمالی کشور دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوانی است ومرکز استان گلستان است و مکان های دیدنی و تفریحی فراوانی مانند جنگل، آبشار، دریاچه و… دارد. علاوه بر آن دارای انواع مراکز اقامتی و امکانات تفریحی و رفاهی است. از جاذبه های این شهر می توان دریاچه توشن گرگان را نام برد.

در پناه آرامش توشن

خبرنگاران: دریاچه توشن گرگان در روستایی به نام توشن قرار گرفته است. روستای توشن در جنوب گرگان واقع شده و دریاچه معروف و زیبای آن در جنوب همین روستا قرار گرفته است. از گرگان تا این دریاچه تنها 5 کیلومتر فاصله وجود دارد. اطراف دریاچه را کوه های سرسبز فرا گرفته و چشم انداز آبی و سبز زیبایی را به وجود آورده است.

منشأ آب دریاچه از چشمه ای به نام دوبرار است که در نزدیکی جنگل النگدره قرار گرفته است. ناگفته نماند که دریاچه توشن یک سد تاریخی بوده و دارای قدمت طولانی است. بعلاوه این دریاچه از سه جهت با مراتع و جنگل های سرسبز محصور شده است.

مسیر دسترسی به دریاچه بسیار آسان است و احتیاج به پیاده روی طولانی ندارد. در این دریاچه انواع آبزیان زندگی می نمایند که زیبایی آن را دوچندان نموده اند. البته این دریاچه با نام آب بندان یا سد خاکی توشن نیز شناخته می گردد. دریاچه توشن در فاصله 300 متری جنوب روستای توشن واقع شده و ارتفاع آن 250 متر از سطح دریا است.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه بسیار متنوع است و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید. دریاچه توشن مکانی عالی برای استراحت و گذران اوقات فراغت است. اطراف دریاچه نیز چشم اندازهای بسیار زیبا و متنوعی مشاهده می گردد که می توان با رفتن به این منطقه ها اوقات خوشی را در کنار دوستان و خانواده رقم زد.

در اطراف دریاچه توشن گرگان امکانات سرگرمیی زیادی وجود ندارد. ولی می توان از جاذبه های متنوع اطراف آن تماشا کرد. از سرگرمیات آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ماهیگیری

آب دریاچه توشن بسیار شفاف و به رنگ آبی است، به طوری که آبزیان به راحتی در آن قابل مشاهده هستند. این دریاچه دارای انواع ماهی های رنگارنگ بوده که صید آنها امکان پذیر است. ماهیگیری در این دریاچه هواداران بسیار زیادی دارد و یکی از سرگرمی های مجذوب کننده و سرگرم نماینده مفرح به شمار می رود. به همین منظور قبل از رفتن حتما تجهیزات ماهیگیری را همراه خود ببرید.

عکاسی

اطراف دریاچه توشن منظره ها رؤیایی و چشم اندازهای بسیار زیبا و متنوعی وجود دارد. در این منطقه افراد می توانند با عزیزان خود عکس های به یاد ماندنی و زیبایی ثبت نمایند.

رانندگی

در مسیر رسیدن به دریاچه توشن باید از جنگل گذر کنید. جنگل گرگان بسیار زیبا و تماشای است و می توانید با کم کردن سرعت رانندگی خود از زیبایی های این مسیر لذت ببرید.

کمپینگ

محیط اطراف دریاچه توشن هموار بوده و برای انواع کمپینگ و پیک نیک مناسب مکان مناسبی است. با بر پا کردن کمپ در این محل می توانید از آرامش وصف ناشدنی آن بهره مند شوید. در فصل تابستان حتی می توانید هنگام شب در اطراف دریاچه کمپ کنید که بهتر است وسایل ضروری برای کمپینگ را همراه خود داشته باشید.

برترین زمان بازدید دریاچه توشن

جالب است بدانید که دریاچه توشن گرگان از جاذبه های چهار فصل ایران است که آب و هوای متنوعی دارد. بااین وجود انتخاب این که در چه فصلی قصد دارید از این دریاچه تماشا کنید به عهده خودتان است. در صورت سفر در فصل بهار می توانید از هوای مطبوع و دشت های سرسبز این منطقه لذت ببرد.

برترین ماه برای تماشا دریاچه توشن در فصل بهار، اردیبهشت بوده که دمای هوا کاملاً مناسب است. در فصل تابستان هوای گرم و شرجی گرگان را تجربه می کنید که برای بسیاری از گردشگران طاقت فرسا است. ازاین رو تنها به افرادی که واقعاً عاشق فصل تابستان هستند و می توانند گرمای آن را تحمل نمایند پیشنهاد می گردد بازدید از این دریاچه را فراموش ننمایند.

در فصل پاییز منظره ها اطراف دریاچه بسیار زیبا و مجذوب کننده می شوند که بسیار تماشایی است. هوای این منطقه در پاییز فوق العاده عالی است و برترین زمان برای سفر و بازدید به شمار می رود. در فصل زمستان منظره ها و طبیعت اطراف دریاچه از حالت انبوه خارج شده و شاهد درختان سرمازده خواهید بود.

استفاده از لباس های گرم و تجهیزات مناسب برای بازدید دریاچه در فصل زمستان لازم است. در نهایت فصل بهار و پاییز به عنوان برترین زمان برای تماشا دریاچه توشن محسوب می شوند که از دمای مناسب و منظره ها رنگارنگ و زیبا برخوردار هستند. امکان بازدید از دریاچه به صورت شبانه روزی وجود دارد و احتیاجی به پرداخت هزینه نیست.

مسیرهای دسترسی

دریاچه توشن در فاصله 5 کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده و دسترسی به آن بسیار راحت است. گردشگران برای رسیدن به این دریاچه باید ابتدا خودشان را به روستای توشن برسانند. اگر در گرگان مستقر هستید ابتدا باید وارد بلوار شهید صیاد شیرازی شوید. قبل از آن که به بلوار ناهارخوران برسید تابلوی روستای توشن را مشاهده می کنید که شما را به این روستا می رساند.

در این جاده تنها 10 دقیقه باید رانندگی کنید که در طول مسیر می توانید از زیبایی های منظره ها و جنگل های آن بهره مند شوید. برای رسیدن به دریاچه باید روستای توشن را پشت سر بگذارید. در انتهای روستا جاده ای به سمت چپ وجود دارد که تابلوی راهنمای آن سد خاکی توشن را نشان می دهد. با وارد شدن به این جاده و طی کردن 20 متر به راست بپیچید تا در نهایت به دریاچه توشن برسید. مسیر اطراف دریاچه کاملاً هموار بوده و احتیاجی به استفاده از ماشین های آفرود نیست. در صورت تمایل می توانید مسیر روستای توشن تا دریاچه را پیاده روی کنید که در این صورت از موهبت های این طبیعت زیبا و هوای دل انگیز آن برخوردار می شوید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 31 شهریور 1402 بروزرسانی: 31 شهریور 1402 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2305

به "در پناه آرامش توشن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در پناه آرامش توشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید