خبرنگاران تولیدات بخش کشاورزی خوزستان در افق 1410به 30میلیون تن خواهد رسید

به گزارش شاتر عکاسی، اهواز - خبرنگاران - رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: در افق سال 1410 مجموع تولیدات بخش کشاورزی استان از 17.2 میلیون تن در سال به 30میلیون تن خواهد رسید.

خبرنگاران تولیدات بخش کشاورزی خوزستان در افق 1410به 30میلیون تن خواهد رسید

به گزارش خبرنگاران خدارحم امیری زاده روز سه شنبه به مناسبت هفته دولت در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی در سرسرای اداری سازمان جهادکشاورزی خوزستان اضافه کرد: برای دستیابی به فراوریات بخش کشاورزی استان در افق 1410 برنامه ریزی لازم اجرا شده که یکی از این برنامه ها اجرای گام دوم طرح ملی 550هزار هکتاری است که با تکمیل این طرح 9 میلیون تن به حجم فراوریات کشاورزی استان اضافه کرده می گردد.

وی افزایش ضریب مکانیزاسیون ، بهره گیری از فناوری های نو ،آموزش های ترویجی و ارتقای سطح علمی بهره برداران ، توسعه کشت گلخانه ها و اراضی کشاورزی ، افزایش سطح باغات در مناطق شیب دار، ایجاد صنایع فراوری و تبدیلی و جذب سرمایه گذاری جدید را ازبرنامه های سازمان جهادکشاورزی برای رسیدن به چشم انداز بخش کشاورزی استان درافق1410 اعلام کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان استعدادها و ظرفیت های متنوع بخش کشاورزی استان در بخش های زراعت ، باغداری ، آبزی پروری و فراوریات محصولات راهبردی از جمله گندم ، برنج ، چغندرقند ، ذرت و شکر اضافه کرد: استان خوزستان با سطح اراضی یک میلیون و 236هزار هکتار از معدود مناطق کشور است که می توان درسال سه بار کشت کرد.

امیری زاده اضافه کرد:خوزستان 2.2میلیون هکتاراراضی مستعد کشاورزی دارد که با توجه به آورد 31میلیارد مترمکعبی رودخانه های دائمی استان و بهره گیری از سامانه نوین آبیاری می توان سطح اراضی زیرکشت را افزایش داد.

مقام نخست در فراوری 12 محصول کشاورزی و باغی

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه این استان 13.5درصد کل فراوریات کشاورزی کشور را تامین می نماید گفت:هم اکنون در فراوری 12 محصول از جمله ، گندم ، ذرت ، شکر و چغندر مقام نخست کشور را داریم.

امیری زاده به نقش مهم خوزستان در امنیت غذایی کشور گفت: خوزستان به تنهایی 45درصد احتیاج کشور به شکر را تامین می نماید ضمن آنکه برنج 13میلیون نفر و گندم 11.5میلیون نفر را فراوری می نماید.

وی با بیان اینکه فراوریات بخش کشاورزی خوزستان ملی و راهبردی است و خوزستان به عنوان قلب کشاورزی ایران محسوب می گردد اضافه کرد: در خوزستان 138 نوع محصول فراوری می گردد، 6.2میلیون واحد دامی دارد و مقام نخست فراوری آبزی پروری با فراوریسالانه 130هزار تن به دست آورده است.

امیری زاده به اخذ مجوز از وزارت نیرو در پنج سد عظیم خوزستان برای پرورش ماهی در قفس اشاره نمود و اضافه کرد: با صدور این مجوز ، شاهد در فراوری آبزی پروری و اشتغال در این بخش خواهیم بود ضمن آنکه توسعه پرورش ماهی در قفس را در مناطق ساحلی ودریایی نیز در برنامه داریم.

توسعه کشت گلخانه ای

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به برنامه راهبردی برای توسعه کشت گلخانه ای گفت:هم اکنون سطح گلخانه ها در استان 675هکتار است که سال جاری 100 هکتار به سطح گلخانه ها اضافه کرده می گردد.

امیری زاده با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه ای ، فراوری محصول را تا چهاربرابر افزایش می دهد و شرایط توسعه این بخش نیز در استان مهیا است اضافه کرد:توسعه کشت گلخانه ای و فراوری محصول سالم می تواند به افزایش بهره وری از آب و توسعه اشتغال منجرگردد و سازمان این آمادگی را دارد که تسهیلات مناسب بانکی برای توسعه گلخانه ها در اختیار متقاضیان قرار دهد.

آتش زدن کاه و کلش و تغییر کاربری اراضی 2 نگرانی بخش کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در پاسخ خبرنگاران در مورد افزایش فرایند تغییرکاربردی اراضی کشاورزی ، قطعه قطعه شدن آنان و آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی(کاه وکلش) که آثار مخرب زیست محیطی و نابودی بافت خاک و مواد آلی آن را به دنبال دارد گفت: این موارد از دغدغه های اساسی ما است و این سازمان وظیفه دارد با همه توان در برابر نابودی سرمایه های ملی بایستد و اجازه چنین کاری را ندهد.

وی گفت: امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان از همه ابزارهای خود برای مقابله با تغییرکاربری اراضی کشاورزی استفاده خواهد نمود البته دستگاه هایی همچون دادستانی و محیط زیست نیز باید به ما یاری نمایند تا بتوانیم جلوی تعدی به اراضی کشاورزی وتغییر کاربری آنان را بگیریم.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1195

به "خبرنگاران تولیدات بخش کشاورزی خوزستان در افق 1410به 30میلیون تن خواهد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تولیدات بخش کشاورزی خوزستان در افق 1410به 30میلیون تن خواهد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید