جلوگیری از هدر رفت آب در کشاورزی با استفاده از نانو ذرات ابرجاذب

به گزارش شاتر عکاسی، یک شرکت دانش بنیان محصولی ساخته که باعث جلوگیری از هدر رفتن آب و نگهداری آب با مدت زمان بیشتری در خاک بدون آبیاری مجدد را ممکن نموده است.

جلوگیری از هدر رفت آب در کشاورزی با استفاده از نانو ذرات ابرجاذب

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محسن صادقیان مدیرعامل شرکت دانش بنیان کیمیا تراوا تک با بیان اینکه سوپر جاذب های فراوریی این شرکت به صورت گسترده در بخش کشاورزی استفاده می شوند، گفت: سوپر جاذب ها یا ابر جاذب ها مواد پلیمری هستند که به دلیل شبکه هایی که درون خود دارند، آب را تا 500 برابر وزن خود نگهداری می نمایند.

جلوگیری از هدر رفت آب

یکی از صنایعی که سوپر جاذب ها در آن مورد استفاده قرار می گیرد، کشاورزی است. خشک سالی های شدید در کشور و از بین رفتن مزارع و باغ ها ضرورت استفاده از این ماده را برای احیای صنعت کشاورزی توجیه پذیر می نماید.

مکانیسم عملکرد این ماده در خاک به گونه ای است که پس از آبیاری، آب و مواد مغذی خاک را درون خود جذب نموده و متورم می گردد و سپس در صورت احتیاج ریشه آب را به صورت تدریجی بازمی گرداند.

به طورکلی با استفاده از سوپر جاذب برای گیاهان با دوره آبیاری کوتاه مدت، هر سه دوره آبیاری به یک دوره و برای گیاهان با دوره آبیاری بلندمدت هر دو دوره آبیاری به یک دوره تبدیل می گردد. استفاده از این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب می گردد و بعلاوه خاک بدون آبیاری مجدد، مدت زمان بیشتری آب را درون خود نگه داری کند.

فناوری پیشرفته و استفاده از نانو ذرات

این محصول به دلیل فناوری به کار رفته در فرآیند فراوری و استفاده از نانو ذرات در ساختار آن باعث افزایش کیفیت شده به گونه ای که نسبت به نمونه های مشابه از مشخصات و ویژگی های بالاتری برخوردار است. این ویژگی ها درنهایت سبب جذب آب بالاتر و بعلاوه افزایش بیشتر ثمر دهی محصول شده است.

سوپر جاذب تراوا قابل استفاده برای درختان میوه، گیاهان جالیزی و زراعی، کشت دیم، درختان غیر مثمر، فضاهای سبز، چمن کاری ها و زمین های گلف، جابجایی نهال و هیدروپونیک است. سوپر جاذب را می توان به دو طریق خشک و هیدروژل مورد استفاده قرار داد.

این محصول به غیراز کشاورزی در بخش صنعتی و بهداشتی نیز مورد کاربرد دارد و جزو سه ماده شیمیایی محسوب می گردد که واردات آن به دلیل حجم مصرف بالا در کشور زیاد است. در بحث کشاورزی محصول داخلی توانسته صرفه جویی ارزی خوبی به همراه داشته باشد.

کاهش مصرف آب، کود و افزایش عمر گیاه

از مزایای استفاده از سوپر جاذب تراوا می توان به قابلیت نگهداری آب در خاک و کاهش 50 الی 70 درصد مصرف آب، افزایش 10 الی 20 درصدی محصول به جهت نگه داری مداوم آب و مواد غذایی در کنار ریشه، کاهش مصرف کود مورد احتیاج گیاه و رشد سریع تر و بعلاوه افزایش عمر گیاه اشاره نمود.

بعلاوه این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب به دلیل نگه داری آب و مواد غذایی درون ساختار خود، جلوگیری از تبخیر آب درون خاک مخصوصاً در تابستان، افزایش گردش هوا درون خاک و بهبود خاصیت خاک، طول عمر بین 5 تا 7 سال و حفاظت از محیط زیست در برابر خشک سالی و هدر رفتن منابع آب زیرزمینی می گردد.

در بعضی کشورها استفاده از این محصول اجباری است و این شرکت هفتمین کارخانه در جهان محسوب می گردد که توان فراوری سوپر جاذب ها را دارد. در حال حاضر در این شرکت به به صورت مستقیم 12 نفر و غیرمستقیم 8 نفر مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کیمیا تراوا تک با اشاره به اینکه تسهیلاتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت های دانش بنیان ارائه می نماید بسیار خوب است، اضافه نمود: دانش بنیان بودن مزیت های زیادی را برای ما به همراه داشته و حمایت های این مجموعه بسیار کارساز بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2049

به "جلوگیری از هدر رفت آب در کشاورزی با استفاده از نانو ذرات ابرجاذب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از هدر رفت آب در کشاورزی با استفاده از نانو ذرات ابرجاذب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید