فراوری 2 واکسن mRNA کرونا مبتنی بر نانو فناوری از سوی دانش بنیان ها

به گزارش شاتر عکاسی، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به ورود شرکت های دانش بنیان به فراوری واکسن های کرونا مبتنی بر فناوری نانو، گفت: دو شرکت دانش بنیان نسبت به فراوری واکسن های mRNA کرونا اقدام کردند که تحقیقات فاز پیش بالینی آنها به سرانجام رسیده است.

فراوری 2 واکسن mRNA کرونا مبتنی بر نانو فناوری از سوی دانش بنیان ها

دکتر مهدی رضایت در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه شیوع کرونا هم نقاط آسیب زا و محدودیت ها و از سوی دیگر هم فرصت هایی را برای ما ایجاد کرد، اضافه نمود: محدودیت ها به این جهت بود که مجموعه ها به طور مرتب نمی توانند فعال باشند، ضمن آنکه کمبودهایی در مواد ضد عفونی نماینده و فراوری ماسک داشتیم، ولی بعد از گذر از آن دوران سخت، توانستیم از آن فرصت به درستی استفاده کنیم.

وی فراوری ماسک را نمونه ای از این موفقیت ها دانست و خاطر نشان کرد: در زمینه فراوری ماسک های نانویی نه تنها احتیاجهای کشور مرتفع شد، بلکه امروز در پی صادرات این محصول هستیم.

رضایت ادامه داد: علاوه بر آن تا به امروز به بیش از 15 فرمولاسیون مواد ضدعفونی نماینده مبتنی بر نانو که برای ضد عفونی نماینده سطوح و دست به کاربرده می گردد، دست یافتیم که از این تعداد، 10 مورد از مواد ضد عفونی نماینده فراوری شده در کشور مجوزهای لازم را دریافت نموده اند و اکنون به بازار عرضه شده اند.

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به اقدامات اجرا شده برای صادرات مواد ضد عفونی نماینده حتی برای کشورهای اروپایی، اظهار کرد: در بخش دارویی و مکمل ها نیز فرصتی فراهم شد که بعضی از شرکت ها وارد فراوری بعضی از فرآورده های نانویی که به عنوان مکمل در درمان کرونا موثر است، شدند.

رضایت از ورود شرکت ها به فراوری واکسن های نانویی کرونا مبتنی بر mRNA اطلاع داد و اضافه نمود: بخش فرمولاسیون حداقل دو مورد از واکسن های مبتنی بر mRNA بر پایه نانو فناوری است.

رئیس کمیته فناوری نانوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این دو واکسن کرونا مبتنی بر نانو فناوری در دو شرکت دانش بنیان در دست فراوری قرار دارند، خاطر نشان کرد: پرونده های این محصول کامل نشده است و خوشبختانه این واکسن ها آزمایشات پیش بالینی (تحقیق روی میمون) را به خاتمه رساندند و در حال تهیه مستندات برای دریافت مجوز هستند.

رضایت با تاکید بر اینکه این نسل از واکسن ها با نسل های فعلی واکسن کرونا که مبتنی بر ویروس غیر فعال (Inactivated) هستند، تفاوت جدی دارند، اضافه نمود: ولی در عین حال پلتفرم بسیار مهمی برای فراوری بسیاری از داروها به غیر از واکسن ها برای کشور محسوب می شوند.

وی با اشاره به کاربرد نانو در فراوری واکسن کرونا، شرح داد: بخش واکسن رسانی این نسل از واکسن ها دارای اهمیت است و پروتئینی که وارد بدن می گردد با استفاده از سیستم دارورسانی نانویی با کمترین عارضه وارد بدن خواهد شد.

رضایت توضیح داد: این دو واکسن در سازمان غذا و دارو دارای پرونده هستند و یکی از موارد مستندات آزمایشات پیش بالینی خود را که تا مرحله آزمایش بر روی میمون بوده، عرضه نموده است و واکسن دوم فاز آزمایشات پیش بالینی آن در حال اجرا است. به طور کلی این دو واکسن احتیاج است تا CTD (پرونده جامع دارویی) را تکمیل نموده و به سازمان غذا دارو تحویل دهند تا بر اساس آن مجوز آزمایشات بالینی را دریافت نمایند.

به گفته وی، این اقدام به آن معنی است که کشور در مرزهای دانش فراوری واکسن در حال حرکت است.

رضایت در مورد فراوری دارو در حوزه درمان کرونا با تاکید بر اینکه اجمال کلی بر آن است که دارویی که بتواند به عنوان داروی ضد کرونا به شمار برود، وجود ندارد؛ ولی بعضی از داروها به عنوان مکمل و یاری نماینده می توانند در درمان این بیماری مؤثر باشند که در کشور آزمایشات کلینیکال ترایال این مکمل ها اجرایی شده است و نتایج آن نشان داد که این داروها به همراه سایر داروهایی که برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده می شوند، می توانند برای درمان این دسته از بیماران مؤثر باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1953

به "فراوری 2 واکسن mRNA کرونا مبتنی بر نانو فناوری از سوی دانش بنیان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 2 واکسن mRNA کرونا مبتنی بر نانو فناوری از سوی دانش بنیان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید