کوشش برای یافتن سیاره فراخورشیدی زمین مانند پیرامون همسایگان خورشید

به گزارش شاتر عکاسی، جست وجو برای یافتن سیارات فراخورشیدی زمین مانند به دور ستاره های نزدیک به منظومه شمسی از چند سال پیش شروع شد. یکی از مهم ترین دستاوردهای این رصدها کشف یک سیاره فراخورشیدی به دور ستاره پروکسیما قنطورس، نزدیک ترین ستاره به منظومه شمسی، بود. اکنون اخترشناسان با ابزاری جدید به دنبال تصویربرداری مستقیم از سیارات احتمالی در سامانه آلفا قنطورس، نزدیک ترین سامانه ستاره ای به منظومه شمسی، هستند.

کوشش برای یافتن سیاره فراخورشیدی زمین مانند پیرامون همسایگان خورشید

این ابزار که زمین های نزدیک در منطقه آلفا قنطورس یا NEAR نام دارد یک تاج نگار است که روی تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) رصدخانه جنوبی اروپا نصب شده است. اخترشناسان کوشش می نمایند تا با یاری این ابزار از سیاراتی احتمالی که در کمربند حیات دو ستاره خورشیدمانند سامانه آلفا قنطورس قرار دارند تصویربرداری نمایند. کمربند حیات منطقه ای به دور ستاره است که احتمال جریان داشتن آب مایع در سیاراتی که در آن ناحیه قرار گرفته اند وجود دارد. سامانه آلفا قنطورس 4/37 سال نوری از زمین فاصله دارد و از دو ستاره خورشیدمانند و یک کوتوله سرخ (پروکسیما قنطورس) تشکیل شده است.

چالش های تصویربرداری از سیارات فراخورشیدی

تصویربرداری مستقیم از سیارات فراخورشیدی کار بسیار چالش برانگیز و مسئله ای است. نور سیاره میلیاردها برابر از نور ستاره کم نورتر است. از سوی دیگر تفکیک سیاره به دور ستاره ای که چند سال نوری از زمین فاصله دارد کار آسانی نیست.

اما با یاری ابزار جدیدی که تاج نگار فروسرخ حرارتی نام دارد می توان به این هدف دست یافت. این ابزار می تواند بیشتر نور ستاره را سد کند. از سوی دیگر این ابزار به جای ثبت نور مرئی بسیار ضعیف سیاره فراخورشیدی به سراغ ثبت تابش فروسرخ سطح گرم آن می رود.

این فرآیند چیزی شبیه به پدیده خورشید گرفتگی کامل است. زمانی که ماه قرص خورشید را می پوشاند و ستاره های اطراف خورشید دیده می شوند. در واقع تاج نگار نوعی گرفت مصنوعی را در ستاره هدف پدید می آورد تا سیارات کم نور اطراف آن توان خودنمایی داشته باشند. تاح نگار فروسرخ حرارتی تلسکوپ VLT می تواند سیاراتی با اندازه ای بزرگ تر از دو برابر اندازه زمین را در اطراف ستاره آلفا قنطورس ثبت کند.

ابزار NEAR علاوه بر حساسیت بالا در طول موج فروسرخ از سیستم اپتیک سازگارپذیر نیز بهره می برد. اپتیک سازگارپذیر تاثیرات مخرب آشفتگی های جو زمین بر تصاویر نجومی را اصلاح می نماید. تا حدی که کیفیت تصاویر تلسکوپ زمینی به کیفیت تصاویر تلسکوپ های فضایی، که بالاتر از جو قرار دارند، نزدیک می گردد.

در حال حاضر همه چیز برای تصویربرداری مستقیم از یک سیاره فراخورشیدی زیست پذیر در همسایگی منظومه شمسی فراهم است. تنها باید امیدوار بود که همسایگان خورشید چنین سیاره ای را پیرامون خود جای داده باشند.

پروژه NEAR علاوه بر دنبال کردن اهداف علمی خود به نوعی پیشاهنگی برای ساخت آشکارسازهای سیارات فراخورشیدی بعدی خواهد بود. ابزارهایی که در آینده روی تلسکوپ فوق العاده بزرگ (ELT) نصب خواهند شد. ELT نسل بعدی تلسکوپ های غول پیکر رصدخانه جنوبی اروپا است که قرار است در دهه 2020 برای اولین بار به آسمان خیره گردد.

عکس کاور: تصویری تلسکوپی از ستاره درخشان آلفا قنطورس.

Credit: ESO/Digitized Sky Survey 2, Acknowledgement: Davide De Martin

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 238

به "کوشش برای یافتن سیاره فراخورشیدی زمین مانند پیرامون همسایگان خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای یافتن سیاره فراخورشیدی زمین مانند پیرامون همسایگان خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید