برنامه های فرهنگی دانشگاه هنر در سال تحصیلی جدید، بهره برداری از درگاه فرهنگی دانشگاه به زودی

به گزارش شاتر عکاسی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر با بیان این که درگاه فرهنگی دانشگاه در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد، یادآور شد: برگزاری جشنواره های دانشگاه هنر مستلزم صرف هزینه زیادی است و با توجه به شرایط بودجه فعلی کشور، امکان حمایت شایسته از این رویدادها میسر نیست. اما دانشگاه به اندازه توانش با شفافیت و صداقت حمایت می نماید.

برنامه های فرهنگی دانشگاه هنر در سال تحصیلی جدید، بهره برداری از درگاه فرهنگی دانشگاه به زودی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

مجید صالحی در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن بیان این مطلب، در تعریف کار فرهنگی اظهار کرد: تعریف کار فرهنگی در دانشگاه های مختلف متفاوت است. اما در تعریف عام آن، کار فرهنگی به معنای خاص این است که به بحث اخلاق حرفه ای در میان اساتید، کارکنان و دانشجویان توجه کافی گردد، یعنی علاوه بر جنبه های آموزشی و پژوهشی به جنبه های اخلاقی و انسانی آن بپردازند. چون دانشگاه علاوه بر اینکه محل آموزش هست، باید محل پرورش انسان ازجهت جنبه های انسانی نیز باشد. یعنی افرادی که در دانشگاه حضور دارند، علاوه بر جنبه های آموزشی و پژوهشی به جنبه های اخلاقی و انسانی باید توجه داشته باشند. اهل ریا و دروغ نباشند و نوع دوستی و عشق به کشور داشته باشند.

وی در ادامه به تشریح برنامه های فرهنگی دانشگاه هنر در سال تحصیلی جدید پرداخت و گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا فعالیت های حضوری دانشگاه تقریبا تعطیل شده و بیشتر فعالیت های فعلی بر مبنای فضای مجازی نهاده شده است. از مهرماه جاری فعالیت همه گروه های انجمن ها، کانون ها و نشریات به وسیله ارتباطی فضای مجازی با دانشجویان و انتشار فعالیت ها در این فضا پیش می رود. جشنواره ها بر اساس محتوای اجرای آنها بر بستر فعالیت مجازی انجام می گردد. همچنین یکی از کارهایی که صورت گرفته، بحث طراحی درگاه فرهنگی بود که انشاالله در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد و بر اساس آن انتخابات انجمن های علمی و کانون های فرهنگی و بحث نشریات را به صورت جدی تر در فضای مجازی خواهیم داشت.

وی در ادامه اضافه نمود: در راستای ارتباط با دانشجویان سعی کردیم با توجه به امکاناتی که مرکز فناوری در اختیار ما قرار داده، بتوانیم با اساتید، کارکنان و دانشجویان ارتباط برقرار کنیم. این ارتباط به وسیله برگزاری جلسات در فضای مجازی برای هم اندیشی با استادان، برگزاری برخی کارگاه برای کارکنان، برگزاری برخی مناظره ها و همچنین برگزاری تورهای مجازی به خصوص برای دانشجویان جدیدالورود جهت آشنایی آنها با قسمت های مختلف دانشگاه هنر و کسب اطلاعات در زمینه فعالیت انجمن و کانون های فرهنگی برنامه ریزی و رایزنی شده است.

صالحی در رابطه با میزان تاثیری که شیوع ویروس کرونا بر اجرای برنامه های فرهنگی دانشگاه هنر داشت، اضافه نمود: با شیوع این ویروس، همه فعالیت ها از هر نوعی دچار ایستایی شد و فعالیت های دانشگاهی هم به تبع آن در تمام دانشگاه های جهان و همه کشورها به خاطر کرونا تحت تاثیر نهاده شد. اما در رابطه با برنامه های دانشگاه هنر، دانشگاه ما سال قبل تعداد 4 جشنواره داشت که جشنواره صبا برگزار گردید، در برگزاری جشنواره عروسکی نیز تمام مراحل آن انجام شد، فقط مراسم اختتامیه به خاطر کرونا برگزار نشد.

وی در ادامه توضیح داد: اما جشنواره های مونولوگ و نهال همچنان باقی مانده است. با توجه به اینکه دیگر آخر سال تحصیلی بود و شرایطی حاکم بود که به صلاح نبود دانشجویان به شکل حضوری کارها را پیش ببرند، در نتیجه این دو جشنواره به تاخیر افتاد. امیدواریم در آخر مهر ماه جاری با برگزاری جلسه سیاست گذاری دانشگاه، این دو جشنواره و نحوه ادامه کار با یاری دبیران به شکل شایسته انجام گردد.

معاون فرهنگی دانشگاه هنر در مورد فعالیت جشنواره ها، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه، گفت: علاوه بر 4 جشنواره فعال مذکور که به دلیل کرونا ادامه فعالیت آنها متوقف شد، یک جشنواره دیگر به نام ژکال نیز بنا بود فعالیت خود را آغاز کند که آن هم تحت تاثیر همین شرایط متوقف شده است. در مورد انجمن ها و کانون ها؛، به ازاء هر رشته ای در دانشگاه هنر، انجمن علمی وجود دارد. اما کانون های فرهنگی آنطور که شایسته دانشگاه هنر است، فعال نیستند. ما کوششمان این است در برنامه با همکاری دانشجویان این فعالیت ها را انشاالله توسعه دهیم. تصمیم بر این است که تعداد انجمن ها و کانون های فعال باهمت و ترغیب دانشجویان پویا، افزایش یابد.

وی در مورد برگزاری جشنواره ها اضافه نمود: برگزاری جشنواره های دانشگاه مستلزم صرف هزینه زیادی است و از طرفی هم شرایط بودجه کشور نرمال نیست تا آنطوری که شایسته جشنواره ها است، عمل کنیم. اما دانشگاه به اندازه توانش با شفافیت و صداقت حمایت می نماید. به طوری که سال قبل به منظور اثبات حسن نیت و شفافیت سازی تصمیمات شورای فرهنگی، تصمیم بر آن شد دبیران جشنواره ها در این جلسه حضور یابند که این امر میسر شد و آنها از بودجه های پیشنهادی جشنواره ها دفاع کردند و در نتیجه جلسات تقریبا مبلغ عمده ای از بودجه درخواستی آنها نیز به تصویب این شورا رسید.

صالحی در رابطه با میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت ها و برنامه های فرهنگی، گفت: فعالیت ها و برنامه های فرهنگی دانشجویان بر حسب شرایط اجتماعی و موقعیت سنی آنها در هر دوره ای، شرایط خاص خود را دارد. اما معاونت فرهنگی و اجتماعی باید کوشش کند برنامه های جذابی را برای دانشجو تدارک ببیند. البته کارها عمدتا بر عهده دانشجو است. به ویژه در تشکل ها این مسئولیت پذیری پررنگ است و همینطور در سایر بخش ها کوشش بر این است که دانشجویان کارها و فعالیت های مربوطه را خود مدیریت نمایند. زیرا آنها قشر جوان، خوش ذوق و فکر دارای ابتکار جدید و ایده پرداز هستند .

وی در مورد نقش دانشجویان در اجرای این فعالیت ها، ادامه داد: بسته به کانون ها و انجمن های متنوع، فعالیت های مختلفی طراحی می گردد و هر کدام از این فعالیت ها تعداد خاصی از دانشجویان را جذب می نماید. بنابراین چون سلیقه ها متفاوت است، معاونت فرهنگی باید سعی کند فعالیت های فرهنگی را تا آنجا که امکان دارد، متنوع کند. مسلم است یک فعالیت بدون تنوع مجموعه کمتری را جذب می نماید. بر این اساس ما هم کوششمان این است که دانشجویان بیشتری جذب فعالیت های فرهنگی شوند. البته من خیلی موافق این نیستم که فعالیت های فرهنگی خیلی محدود به فعالیت های فوق برنامه گردد. فعالیت فرهنگی باید مسیری را در نظام آموزشی طی کند که منتج به تربیت انسان های فرهیخته و دارای اخلاق و منش اسلامی در نظام آموزشی دانشگاه گردد.

صالحی در سرانجام در مورد اولویت ها و نقش حمایتی معاونت فرهنگی دانشگاه هنر از طرح های فرهنگی دانشجویان، گفت: مشخص اولویت ها با شورای فرهنگی است و شورای فرهنگی متشکل از رییس دانشگاه، معاونین آموزشی و فرهنگی و رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر است. معاون فرهنگی به عنوان یکی از اعضای شورای فرهنگی از طرح های دانشجویان در قالب و چارچوب فعالیت های انجمن ها و کانون های فرهنگی دفاع می نماید. همچنین این معاونت از ایده های نوی دانشجویی در قالب آیین نامه های مربوطه استقبال و حمایت می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1273

به "برنامه های فرهنگی دانشگاه هنر در سال تحصیلی جدید، بهره برداری از درگاه فرهنگی دانشگاه به زودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های فرهنگی دانشگاه هنر در سال تحصیلی جدید، بهره برداری از درگاه فرهنگی دانشگاه به زودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید