با سریع ترین قطارهای دنیا آشنا شوید

به گزارش شاتر عکاسی، خبرنگاران: شرکت ملی فراوری قطار در چین، یک قطار جدید طراحی نموده است که می تواند مسافران را تا سرعت 600 کیلومتر در ساعت جابجا کند. این اختراع جدید بهانه ای شد تا ما در خبرنگاران به سراغ سریع ترین قطار های دنیا برویم.

با سریع ترین قطارهای دنیا آشنا شوید

قطار جدید کشور چین که در سال 2021 بهره برداری خواهد شد، قرار است تا بین دو شهر پکن و شانگهای، تردد کند. قطار های فعلی، در حال حاضر این فاصله را در چهار ساعت و سی دقیقه طی می نمایند. این فناوری جدید، فاصله زمانی دو شهر را به سه ساعت و سی دقیقه خواهد رساند.

این موضوع باید در نظر گرفته گردد که سرعت یک هواپیما بین 880 تا 930 کیلومتر در ساعت است و این قطار جدید با توجه به عدم احتیاج به راه اندازی اولیه، می تواند به راهی سریع تر و ارزان تر برای تردد بین دو شهر تبدیل گردد.

10. THSR 700T - تایوان - 299/99 کیلومتر در ساعت

THSR 700T، یکی از قطار های استاندارد تایوان است که از سال 2007، در خطوط ریلی این کشور استفاده می گردد. این قطار با سرعت 299 کیلومتر در ساعت، زمان انتقال در فواصل شهری این منطقه را تا 50٪ کاهش داده است.

THSR 700T از 12 واگن تشکیل شده که 9 واگن آن به فراوری و انتقال انرژی در این قطار پیشرفته یاری می نمایند. این قطار توسط شرکت Kawasaki ژاپن طراحی شده، اما شرکت Hitachi نیز در طراحی قسمت های مختلف آن دست داشته است. THSR 700T تنها 15 دقیقه زمان لازم دارد تا به سرعت 299 کیلومتر در ساعت برسد.

سیستم های پیشرفته امنیتی این قطار، حرکات، فشار، مسائل تعادل و آتش سوزی را آنالیز و حتی پیش بینی می نمایند. هرچند این قطار تنها در کشور تایوان استفاده می گردد، اما سیستم های امنیتی آن، از قوانین بین المللی تردد قطار ها پشتیبانی می نمایند.

تاکنون 30 مورد از این قطار در کشور تایوان استفاده شده است. THSR 700T به یک واگن بیزینس و یازده واگن استاندارد مجهز است. واگن بیزینس 66 مسافر را در خود جای می دهد و 11 واگن استاندارد نیز 923 مسافر را به شهر های مختلف انتقال می دهند. واگن ها به صورت ساندپروف طراحی شده اند و صدای موتور ها به واگن نفوذ نمی نماید. در هر واگن می توانید اطلاعات حرکت قطار و نقشه عبوری قطار را به صورت زنده مشاهده کنید.

9. ETR 500 Frecciarossa - ایتالیا - 300 کیلومتر در ساعت

ETR 500 Frecciarossa یکی از سریع ترین قطار های کشور ایتالیا است که توسط شرکت Trenitalia طراحی و ساخته شده است. این قطار از حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت بهره می برد و در خط میلان، رم و ناپل استفاده می گردد. فاصله دو شهر میلان و رم با استفاده از این قطار، تنها در دو ساعت و چهل دقیقه طی می گردد.

Frecciarossa یک مدل مدرن تر از قطار ETR 500 است که سال ها پیش توسط شرکت هایی مختلف، طراحی و بهبود داده شد. این قطار چهار واگن مختلف دارد که از کلاس های استاندارد، ویژه، بیزینس و اختصاصی تشکیل می گردد. واگن ها ساندپروف هستند و وای فای رایگان نیز در اختیار مسافران قرار گرفته است.

8. SNCF TGV Duplex - فرانسه - 320 کیلومتر در ساعت

TGV duplex، یکی از سریع ترین قطار های کشور فرانسه است که با سرعتی نزدیک به 320 کیلومتر در ساعت، تمامی شهر های بزرگ و کوچک فرانسه را به هم متصل نموده است. این قطار که در سال 2011 طراحی شده، در اغلب کشور های اروپایی تردد می نماید و یک قطار بین المللی و استاندارد به حساب می آید.

در طراحی TGV duplex از آلومینیوم بسیار سبک استفاده شده تا وزن این قطار کاهش پیدا کند. 90٪ مواد استفاده شده در طراحی TGV duplex از مواد سبز و بازگشت پذیر به طبیعت است.

این قطار توانایی جابجایی 508 مسافر را دارد و از سه کلاس استاندارد، ویژه و اختصاصی بهره می برد. در کلاس استاندارد که ارزان ترین کلاس است، از جایگاه های ضد کمردرد استفاده شده و امکان خرید مواد غذایی نیز فراهم است. در کلاس ویژه که تقریباً دو برابر قیمت دارد، نوشیدنی، روزنامه، مجله و وای فای رایگان در اختیار مسافران قرار می گیرد.

7. Alstom Euroduplex - اروپا - 320 کیلومتر در ساعت

Alstom Euroduplex نسخه ای جدیدتر از TGV duplex است که با وزن کمتر، سرعت 320 کیلومتر در ساعت را حفظ نموده است. این قطار در خطوط بین المللی سوئیس، فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ، به جابجایی مسافر مشغول است.

برخلاف TGV duplex، قطار Alstom Euroduplex می تواند 1020 مسافر را به مقصد برساند. آیرودینامیک Alstom Euroduplex نیز از نسخه پیشین بهتر است که مصرف سوخت را با حفظ سرعت و افزایش مسافر، کاهش داده است. مسافران می توانند در این قطار، شرایط سفر را به وسیله صفحه نمایش های نصب شده در واگن ها مشاهده نمایند. وای فای رایگان نیز در اختیار مسافران قرار گرفته است.

6. E5 Series Shinkansen Hayabusa - ژاپن - 320 کیلومتر در ساعت

E5 یکی از سریع تر سرویس های حمل ونقل کشور ژاپن است. این قطار از سال 2011، توکیو و آئوموری را به هم متصل نموده است. فاصله دو شهر با سرعت سیصد و بیست کیلومتری این قطار، تنها در دو ساعت و 56 دقیقه طی می گردد. در آنالیز سرعت، وقتی سرعت چند قطار با هم برابر باشد، سریع ترین قطار از روی شتاب رسیدن به حداکثر سرعت انتخاب می گردد و این قطار از دو قطار فرانسوی پیشین، شتابی سریع تر دارد.

واگن جلویی این قطار، یک دماغ 15 متری دارد که به کاهش صدا و لرزش در دیگر واگن ها یاری می نماید. E5 از 10 واگن تشکیل شده که 731 نفر را در خود جای می دهند. این قطار سه کلاس استاندارد، سبز و لوکس دارد. 658 جایگاه در حالت استاندارد هستند و 55 جایگاه نیز در کلاس متوسط و سبز قرار دارند. 18 جایگاه نیز قسمت لوکس قطار را تشکیل داده اند که قیمتی بسیار بالا دارند.

جایگاه های بخش لوکس، چرمی هستند و به اقلامی مثل پتو، چشم بند یک بار مصرف و کوسن مجهز شده اند. نوشیدنی و غذای رایگان نیز تنها در این بخش سرو می گردد.

5. Talgo 350 - اسپانیا - 350 کیلومتر در ساعت

همان طور که از نام قطار Talgo 350 تعیین است، این قطار می تواند تا سرعت 350 کیلومتر در ساعت حرکت کند. Talgo 350 که بین دو شهر مادرید و بارسلونا تردد می نماید، یک قطار لوکس و گران قیمت محسوب می گردد.

Talgo 350 دو واگن رانندگی و 12 واگن مسافری دارد. این واگن ها به چهار کلاس اصلی، متوسط، خوب و لوکس تقسیم شده اند. در کلاس لوکس، مسافران می توانند در جایگاه خود فیلم ببیند و به موسیقی گوش دهند. اطلاعات سفر نیز در تمامی واگن ها به صورت زنده در اختیار کاربران قرار می گیرد.

4. Siemens Velaro E/AVS 103 - اسپانیا - 350 کیلومتر در ساعت

Velaro E یکی از مشهورترین قطار های کشور اسپانیا است که توسط شرکت آلمانی Siemens طراحی و ساخته شده است. درست مثل Talgo 350، این قطار هم بین دو شهر مادرید و بارسلونا، تردد می نماید.

حداکثر سرعت قطار 350 کیلومتر است، اما Velaro E می تواند مسافران را در زمان دو ساعت و سی دقیقه، و ده دقیقه زودتر از Talgo به مقصد برساند. البته شرکت زیمنس ادعا دارد که حداکثر سرعت قطار، 400 کیلومتر در ساعت است که به دلیل ضعف سیستم ریلی کشور اسپانیا، تا 350 کیلومتر در ساعت کاهش داده شده است.

این قطار در سال 2001 از شرکت زیمنس خریداری شده، اما پس از آنالیز های فراوان، در سال 2007 به سیستم ریلی اسپانیا اضافه شده است. Velaro E هشت واگن مسافری دارد و می تواند تا 404 مسافر را جابجا کند.

3. AGV Italo - ایتالیا - 360 کیلومتر در ساعت

AGV Italo سریع ترین قطار کشور ایتالیا و اروپا محسوب می گردد. این قطار در سال 2008 با قیمت 650 میلیون دلار خریداری شده است. البته در تست های اولیه، AGV Italo توانست تا سرعت 570 کیلومتر در ساعت را نیز ثبت کند، اما کارشناسان امنیتی بر این باورند که امن ترین سرعت استفاده از AGV Italo، سرعت 360 کیلومتر در ساعت است.

فاصله شهر های رم و ناپل با استفاده از AGV Italo، به کمتر از یک ساعت رسیده است. 98 درصد از قسمت ها و اجزای این قطار از مواد تجدید پذیر و سبز تشکیل شده که جوایز زیادی را برای شرکت های سازنده AGV Italo به همراه داشته است.

AGV Italo از یازده واگن و سه کلاس مسافرتی مختلف تشکیل شده است. تمامی کلاس ها از جایگاه های راحت چرمی، تلویزیون و وای فای رایگان بهره می برند.

2. Harmony CRH 380A - چین - 380 کیلومتر در ساعت

Harmony CRH 380A دومین قطار سریع در حال استفاده دنیا محسوب می گردد که از سال 2010 به خطوط ریلی کشور چین اضافه شده است. این قطار الکتریکی می تواند در کمتر از چهار دقیقه به سرعت 380 کیلومتر در ساعت برسد.

طراحی ماهی شکل این قطار باعث شده تا Harmony CRH 380A در فیلم های سینمایی مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این قطار کاملاً آلومینیومی از نوع بی صدا و بدون لرزش است. در واقع با سوارشدن به این قطار و در حالتی که به بیرون نگاه نکنید، متوجه حرکت قطار نخواهید شد.

Harmony CRH 380A در دو کلاس عادی و ویژه، 494 مسافر را جابجا می نماید. هر مسافر در جایگاه خود از شارژر، چراغ مطالعه و تلویزیون بهره می برد. قسمت ویژه نیز نزدیک به واگن راننده است و یک تصویر خاص و بی نظیر را از عملکرد راننده، در اختیار کاربران قرار می دهد. یک واگن نیز به طور کامل به یک رستوران و کافه تبدیل شده تا مسافران، بهترین تجربه سفر را از Harmony CRH 380A به خاطر بیاورند.

1. Shanghai Maglev - چین - 430 کیلومتر در ساعت

Shanghai Maglev سریع ترین قطار در حال استفاده دنیا است که به صورت مغناطیسی طراحی شده است. این قطار معلق می تواند تا سرعت 430 کیلومتر در ساعت را ثبت کند که تجربه ای بی نظیر و البته کمی ترسناک برای مسافران خواهد بود.

برخلاف دیگر قطارها، Shanghai Maglev چرخ ندارد و روی یک ریل فلزی و مغناطیسی، به صورت معلق قرار می گیرد. عدم وجود هیچ گونه اصطکاک در حرکت Shanghai Maglev، باعث شده تا لرزش و صدا به حداقل ممکن برسد.

Shanghai Maglev در کمتر از 4 دقیقه به سرعت بی نظیر 430 کیلومتر می رسد. ریل اختصاصی این قطار تنها ریل مغناطیسی دنیا است و برای دانشمندان نیز به یک مکان توریستی تبدیل شده است.

شرکت های Siemens و ThyssenKrupp، دو شرکتی هستند که سریع ترین قطار دنیا را طراحی نموده اند. این قطار از سال 2004 در تنها خط مغناطیسی دنیا، مشغول به جابجایی مسافر است.

البته Shanghai Maglev، یک قطار بین شهری محسوب نمی گردد و سفر با این قطار تنها هفت دقیقه و بیست ثانیه طول می کشد. 574 مسافر، هر 15 دقیقه یک بار با استفاده از Shanghai Maglev، فاصله درون شهری تا فرودگاه را طی می نمایند. بلیت کلاس عادی این قطار 8 دلار و کلاس ویژه 16 دلار قیمت گذاری شده است.

سرعت قطار ها در ایران

هرچند تا اینجا با قطار هایی با سرعتی فراتر از 300 کیلومتر در ساعت روبرو بودیم، اما در ایران سریع ترین قطار ها می توانند حداکثر تا 160 کیلومتر را در هر ساعت طی نمایند. به طورکلی سرعت خطوط ریلی ما کمتر از 100 کیلومتر در ساعت است و میانگین سرعت نیز روی عدد ناامیدنماینده 70 کیلومتر قرار گرفته است.

خط سریع تهران قم نیز که سریع ترین قطار کاربردی ایران محسوب می گردد، با سرعتی نزدیک به 120 کیلومتر در ساعت، مسافران را بین دو شهر جابجا می نماید. البته در نظر داشته باشید که با تحریم های بین المللی، بسیاری از قرارداد های فراوری، بهبود و تکمیل سیستم ریلی جمهوری اسلامی ایران، دچار مشکل شده است. با این اوصاف و به دلیل عدم وجود امکانات اولیه، نمی توان سرعت قطار ها در ایران را با دیگر کشور ها مقایسه کرد.

منبع: برترین ها
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 232

به "با سریع ترین قطارهای دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سریع ترین قطارهای دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید