بازی های گروهی شاد و هیجان انگیز برای شب یلدا

به گزارش شاتر عکاسی، وبسایت روزیاتو- فروغ بیداری: آدینه شب یلداست و بیشتر مردم برای این جشن باستانی تدارکاتی چیده اند تا در کنار خانواده یا دوستان، خاطره ای به یادماندنی را رقم بزنند. برای اینکه در کنار صرف خوراکی ها و تنقلات دوست داشتنی این شب و فال دریافت با حافظ، حسابی سرگرم باشید و بخندید و شادی کنید و شادی بیافرینید، بد نیست بازی های گروهی را نیز در برنامه شب چله خود بگنجانید.

بازی های گروهی شاد و هیجان انگیز برای شب یلدا

برای شاد کردن لازم نیست آجیل گران قیمت و میوه های خاصی بخرید، همین که در ساده ترین حالت، یک دورهمی ترتیب بدهید و چند ساعت چشم و گوش خود را روی مسائل جاری جامعه ببنید، کافیست تا شنبه با انرژی زیاد به سر کار بازگردید. برای آشنایی با بازی های گروهی جالب برای شب یلدا در ادامه همراهمان باشید.

1- سایکو

یک یا دو نفر (بسته به کل نفرات جمع) از اتاق خارج می شوند. باقی جمع در اتاق بیماران می مانند. آن ها با هم سر یک بیماری یا موضوع مشترک تصمیم گیری می نمایند. مثلا توافق می نمایند که یکی شان گل کلم یا آدم فضایی ست. یا توافق می نمایند هر کدام نفر سمت چپی خودش است. بعد این قرار، بیرون رفته ها در مقام روان پزشک به اتاق بازمی گردند و با سوالات بله/خیر از تک تک بیماران باید بتوانند الگوی تکراری را کشف و توهم جمعی را شناسایی نمایند.

به طور مثال در همان موردی که هر فردی نفر سمت چپی خودش می گردد، روان پزشک با پرسیدن سوالاتی درباره ظاهر افراد از تک تک جمع (موی تو کوتاه است؟ تو مرد هستی؟ چشمانت آبی ست؟) و تحلیل پاسخ ها می تواند الگوی مطابقت جواب ها بر نفرات سمت چپ را کشف کند.

ممکن است بیماران قرار های پیچیده تری داشته باشند (مثلا سوالات مربوط به ظاهر خودشان باشند) هر چه این الگو ها پیچیده تر باشد کار روان پزشک سخت تر می گردد.

یک قاعده بامزه دیگر بازی این است که، اگر بیماری جواب دقیق را ندانند (مثلا من نمی دانم نفر سمت چپی ام سیگاری ست یا نه) یا اصلا بخاطر فریب کاری پاسخ دروغ گفته باشد، بلافاصله می گوید: سایکو و همه بیماران جایشان را با هم عوض می نمایند. اگر هر کدام از بیماران جواب اشتباه (غیر منطبق بر الگو) بگوید، باقی که متوجه می شوند هم از این قاعده استفاده نموده و بعد گفتن کلمه سایکو جابه جا می شوند. این قاعده از یک سو برای کشف بعضی الگو ها کار روان پزشک را سخت تر می نماید (در همان مثال نفر سمت چپ: شخصی که تا پیش از این ادعا می کرد چشم آبی ست یکهو چشم قهوه ای می گردد)، اما در عین حال برای روان پزشک باهوش می تواند میان بری برای کشف الگو هم باشد (چرا قبلا بیمار ادعا می کرد که چشمش آبی ست و الان یکهو چشم قهوه ای شد؟)

2- من کی ام؟

تمام بازیکنان را دور یک میز جمع نموده و دو نفر را انتخاب می کنید. اولی از اتاق بیرون می رود و دومی با مشورت اعضای باقیمانده در اتاق تصمیم می گیرد که قرار است نقش کدام یک از آن ها را بازی کند.

موقعی که تصمیم گرفته شد و مثلا معلوم شد علی قرار است فرهاد باشد از بازیکن بیرون از اتاق می خواهید وارد گردد.

حالا نوبت اوست که آغاز به سوال پرسیدن کند، مثلا می تواند به علی بگوید: مو های تو مشکی هستند؟ در چنین شرایطی حتی اگر مو های علی بور باشد و مو های فرهاد مشکی او باید جواب مثبت بدهد. سوال ها به همین طریق پرسیده می شوند تا بالاخره معلوم گردد چه کسی نقش چه کی را بازی نموده است. بازی به ترتیب افرادی که دور میز نشسته اند پیش می رود.

در این بازی باید جواب کامل بدهید و از شاید و متوسط استفاده نکنید.

3- قاتل یاب

به تعداد تعداد شرکت نمایندگان کاغذ های کوچک تهیه کنید. تمام کاغذ ها سفید می مانند جز یکی از آن ها که با کلمه قاتل تزئین می گردد!

کاغذ ها را تا کنید و تکان بدهید و بعد از هرکسی بخواهید یکی از آن ها را بردارد. هیچ کس نباید بداند در کاغذ دیگران چه نوشته شده و قاتل چه کسی است.

اگر دوستان شما پایه هستند و از هیجان زیاد خوششان می آید، چراغ ها را خاموش کنید و از قاتل بخواهید قربانی اش را انتخاب کند. تنها کسی که حق دارد بقیه را بگیرد، قاتل است. فرد یا افراد مقتول بعد از مقتول شدن (!) جیغ می زنند و می نشینند.

شما چراغ را روشن می کنید و اعضای گروه باید حدس بزنند قاتل چه کسی بوده. قاتل هم می تواند افراد را گول بزند و آن ها را به یک نفر دیگر مشکوک کند. بازی به همین روند و با خاموش و روشن کردن چراغ ادامه پیدا می نماید تا در نهایت اسم قاتل به زبان یکی از حاضرین بیاید.

فردی که قاتل نیست نباید خودش را جای قاتل جا بزند در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

4- جنگا

وسایل مورد احتیاج: یک بسته جنگا

اگر از بازی های فکری خوشتان می آید و هنوز یک بسته جنگا در خانه تان ندارید، بهتر است زودتر تهیه کنید! جنگا شامل 54 قطعه چوب است که قرار است در ردیف های سه تایی و در 18 طبقه چیده شوند.

نکته دیگر این است که وقتی یک ردیف سه تایی از چوب ها را افقی چیدید، ردیف دیگر را باید عمودی بچینید و این کار را ادامه دهید تا به طبقه هجدهم برسید و دیگر چوبی باقی نماند.

حالا وقت آغاز بازی است و کسی که جنگا را چیده باید از جایی به جز دو ردیف بالای برج یک قطعه چوب بردارد.

اگر فکر می کنید خب اینکه کاری ندارد باید قانون بعدی را بشنوید: بازیکن ها حق استفاده از هر دو دست را ندارند و باید این کار را با یک دست انجام دهند! بعد از بیرون کشیدن این قطعه از جنگا باید آن را روی بالاترین طبقه برج بگذارید و حواستان باشد که اگر آخرین طبقه عمودی است شما باید چوب انتخابی را افقی بگذارید. در ابتدای بازی ریتم کند است، اما با گذشت چندد قیقه هرلحظه محتمل است برج فرو بریزد و شما کسی باشید که با انتخاب اشتباه برج را ریخته!

کسی که برج را خراب کند، بازنده است.

5- بله - نه معکوس

این بازی یکبازی کلامی پرهیجان است که احتیاج به قدرت تمرکز بالا دارد. در این بازی یک فرد سرزبان دار باید در حکم پرسشگر ظاهر گردد و از نفر مقابل سوال های بدیهی کند و طرف مقابل هر جایی که باید بگوید بله، نه جواب بدهد و بالعکس.

شخص پرسش گر باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا می تواند به بازی سرعت بدهد تا کسی که به سوال ها جواب می دهد دستپاچه گردد و اشتباه پاسخ دهد. کسی که در مقابل تعداد بیشتری از سوال ها مقاومت می نماید، برنده بازی است.

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 230

به "بازی های گروهی شاد و هیجان انگیز برای شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های گروهی شاد و هیجان انگیز برای شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید