اتهام سوءاستفاده جنسی در جنگ اتیوپی، انتخاب مرگ یا تجاوز

به گزارش شاتر عکاسی، زنان و دختران ساکن کمپ مهاجران اتیوپی هدف ویژه متجاوزان جنسی قرار دارند. مراکز درمانی این کمپ ها نیز به دلیل افزایش موارد تجاوز تحت فشار قرار گرفته اند.

اتهام سوءاستفاده جنسی در جنگ اتیوپی، انتخاب مرگ یا تجاوز

موارد بسکمک از تجاوز به زنان و دختران در جنگ داخلی اتیوپی گزارش می شود. تنش ها بین دولت مرکزی اتیوپی و دولت محلی تیگرای (تیغرای) در سه ماهه گذشته به یک جنگ تمام عیار در شمالی غربی اتیوپی تبدیل شد.

به گزارش خبرنگاران، رهبران دولت محلی تیگرای که سال ها بر اتیوپی تسلط داشته اند پس از به روی کار آمدن نخست وزیر آبی احمد در سال 2018، نخست و زیر کنونی اتیوپی با محدودیت قدرت خود روبرو شدند.

رهبران و مقامات تیگرای در زمان شروع درگیری ها گفتند که به شکلی ناعادلانه با اتهامات فساد مالی پاکسازی شده اند و آبی رهبری نامشروع است. آنها بر این باورند دوران رهبری آبی تمام شده و او به دلیل تعویق انتخابات در این سمت باقی مانده است. دلیل تاخیر انتخابات در اتیوپی شیوع ویروس کرونا عنوان شده بود.

اما پس از درگیری های به وجود آمده در این منطقه، بسکمک از مردم ساکن تیگرای از شهر خود گریخته و به اردو گاه های مرزی سودان یا دیگر نقاط اتیوپی پناه بردند. دولت اتیوپی نیز در مدتی کوتاه تیگرای را تصرف کرد.

با این وجود شرایط در این منطقه همچنان غیرعادی و تا حدی بحرانی است. مردم ساکن اردوگاه های اتیوپی اینک شرایط سختی دارند و گزارش های زیادی در مورد تجاوز سربازان نیروهای فدرال اتیوپی یا اریتره به زنان شنیده می شود.

دختران آواره درگیری تیگرای در شهر سوروکا در استان امهارا اتیوپی در نزدیکی مرزهای تیگرای سبد لباس ها را برای شست و شو حمل می کنند/ عکس: رویترز

رویترز در این باره نوشت: یک دختر فروشنده قهوه در اتیوپی می گوید که یک سرباز اتیوپیایی در اطراف رودخانه تکزه او را از خانواده و دوستانش جدا کرده و به او انتخابی هولناک داده است. مرگ یا تجاوز.

تیواردروس تفرا لیمئو به عنوان دکتر معالج این دختر در این باره به رویترز گفت که برای جلوگیری از بارداری احتمالی و مقابله با بیماری های مقاربتی برایش دارو تجویز کرده و برای بهبود شرایط روحی او را به روانکاو ارجاع داده است.

لیمئو که به صورت داوطلبانه به هلال احمر سودان پیوسته است با اشاره به صحبت های بیمار خود گفت: سرباز به زور اسلحه به او تجاوز کرده است.

5 امدادگر دیگر گروه های بین المللی و اتیوپی می گویند که گزارش های مشابهی از سوء استفاده جنسی در منطقه تیگرای دریافت کرده اند. سازمان ملل متحد در این هفته خواستار انتها تجاوز و حملات جنسی در این منطقه شد.

دفتر کننده ویژه سازمان ملل در امور خشونت جنسی در جنگ و درگیری، در روز پنج شنبه طی بیانیه ای گفت شمار زیادی از اتهامات تجاوز جنسی دریافت شده است. بسکمک از این گزارش ها در مورد روابط جنسی اجباری برای تامین کالاهای اساسی است.

دولت آبی احمد نخست وزیر اتیوپی و ارتش این کشور به سوالات در باره گزارش های دریافت شده تجاوز جنسی در بحران تیگرای پاسخ نداده اند. مقامات اتیوپی اخیرا سوء استفاده ها در منطقه جنگ زده تیگرای را رد کرده و انگشت اتهام خود را به سمت جبهه آزادی بخش مردم تیگرای (TPLF) نشانه رفتند. اعضای جبهه آزادیبخش پیشتر حزب حاکم این منطقه محسوب می شدند و نفوذ خوبی در دولت فدرال داشتند. دولت آبی احمد به عنوان حزب حاکم کنونی، مقامات و مردم تیگرای را به شورش علیه دولت مرکزی متهم می کند.

جرالدین بوئزینو به عنوان کننده ویژه سازمان ملل در بیانیه ای گفت: من از تمام گروه های درگیر در منطقه تیگرای می خواهم که به سیاست تحمل صفر در برابر جنایات خشونت جنگی این ناحیه متعهد شوند. سیاست تحمل صفر به مجموعه قوانین و نظارت های بیشتر بر جرایم شکل گرفته در این ناحیه اشاره دارد.

این بیانیه می گوید: به نظر می رسد زنان و دختران ساکن کمپ مهاجران اتیوپی هدف ویژه متجاوزان جنسی قرار دارند. مراکز درمانی این کمپ ها نیز به دلیل افزایش موارد تجاوز تحت فشار قرار گرفته اند و درمان های لازم و اضطراری برای پیشگیری از بارداری یا عفونت های مقاربتی برای قربانیان تجاوز را تجویز می کنند.

رویترز به صورت مستقل توان تائید این گزارش ها را ندارد. رسانه ها تا حد زیادی از حضور در تیگرای منع شده اند و آژانس های امدادی برای کمک رسانی به این منطقه با مسائل زیادی روبه رو هستند و برای این موضوع تلاش می کنند. ارتباط با این منطقه بسیار سخت است و در هفته های گذشته متوقف شده است.

متجاوزان و سوء استفاده کنندگان از یونیفرم ارتش

قربانی 25 ساله تجاوز جنسی در اتیوپی در مصاحبه با رویترز گفت که کسی که باعث آزار جنسی او شده، لباس ارتش فدرال اتیوپی را بر تن داشته است.

پنج مددکار دیگر این ناحیه در گزارش های خود با استناد به اعتراف زنان قربانی تجاوز گفتند که متجاوزان از مبارزان شبه نظامی منطقه امهارا یا سربازان اریتره بوده اند. هر دوی این گروه ها متحد نیروهای دولت آبی احمد در اتیوپی هستند.

سخنگوی دولت آبی احمد، فرماندار موقت تیگرای، شهردار مکله به عنوان مرکز تیگرای، وزیر امور خارجه اریتره و سخنگوی ارتش اتیوپی در مورد ادعاهای تجاوز جنسی پاسخ نداده اند.

یک زن اتیوپیایی که فرزندش را حمل می کند پس از منطقه جنگ زده تیگرای به اردوگاه های مرزی سودان گریخته است/ عکس: رویترز

گیزا چیو مولونه سخنگوی ناحیه ای امهارا در شمال غربی اتیوپی در تماسی تلفنی گفت: اطلاعی در این باره ندارد.

اتیوپی و اریتره هر دو حضور نیروهای نظامی اریتره در اتیوپی را انکار می کنند و این موضوع با صحبت های شاهدان عینی، دیپلمات ها و یک ژنرال اتیوپیایی در تضاد است.

تجاوز به زنان پس از تصرف تیگرای از سوی نیروهای دولت اتیوپی

در جلسه مقامات امنیتی که در اوایل ماه جاری از تلویزیون دولتی اتیوپی در شهر مکله مرکز تیگرای پخش شد، یکی از مقامات نظامی پس از تصرف تیگرای از سوی نیروهای دولت و ارتش فدرال از سوء استفاده های جنسی در این منطقه صحبت کرد.

او در جلسه برگزار شده در اوایل ماه جاری گفت: دیروز عصبانی بودم. چرا یک زن در شهر مکله مورد تجاوز قرار می گیرد. اگر این اتفاق در جنگ رخ دهد تکان دهنده نخواهد بود. چرا زنان باید با وجود حضور پلیس و نیروهای امنیتی مورد تجاوز قرار گیرند.

مقامات محلی در مورد احتمال محاکمه سربازان خاطی نیز پاسخ ندادند.

تیواردروس پزشک اردوگاه پناهندگان دو مورد دیگر از تجاوز به زنان در این منطقه را تعریف کرد. یک زن که از شهر Rawyan در منطقه تیگرای اتیوپی فرار کرده؛ گفته که سه سرباز به عنوان نیروهای امهارا درِ خانه او را زده اند. این زن گفته زمانی که او مانع ورود سربازان به خانه اش شده، آنها درِ خانه را شکسته و به زور وارد خانه اش شده و به او تجاوز کرده اند.

یک امدادگر در شهر ووکرو به نقل از یکی از قربانیان تجاوز گفته است که سربازان اریتره همسرش را وادار به تماشای صحنه تجاوز به او کرده اند.

یکی از امدادگران پزشکی در منطقه Adigrat می گوید که در حال درمان 6 زن است که از سوی گروهی از سربازان مورد تجاوز قرار گرفته اند. وی افزود: به آنها دستور داده شده تا بعد از این اتفاق از کسی کمک نگیرند.

این زنان در روزهای بعد جسارت پیدا کردند و برای درمان نزد این پزشک و امدادگر رفتند اما هیچ دارویی برای درمان آنها در منطقه وجود ندارد.

به گفته یکی از امدادگران پزشکی یک مرد که برای متوقف کردن تجاوز گروهیِ سربازان به یک جوان 19 ساله التماس می کرده، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

موسسه خیریه الشادایی شهر مکله حدود 50 تخت را برای قربانیان تجاوز جنسی در نظر گرفته است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1465

به "اتهام سوءاستفاده جنسی در جنگ اتیوپی، انتخاب مرگ یا تجاوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتهام سوءاستفاده جنسی در جنگ اتیوپی، انتخاب مرگ یا تجاوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید