آشنایی با معبد خاجوراهو در هند!

به گزارش شاتر عکاسی، گروه یادبودها و معبد خاجوراهو در مادیا پرادش حماسه ای باشکوه از درخشش معماری است که گردشگران را از سراسر دنیا به خود جذب می نماید. این معابد با قدمتی حدود 1000ساله، نمونه ای زنده از میراث هنری و فرهنگی هند است. مجسمه های وابسته به عشق شهوانی در این معابد یکی از برترین مجسمه های دنیا محسوب می گردد که اشتیاق را به شیوه ای خاص و بی نظیر به تصویر می کشد. این معابد بعلاوه دارای مجسمه هایی هستند که ارزش های نمادین و زندگی روزمره را در فرهنگ هند باستان به تصویر می کشند. بدون شک خاجوراهو یکی از برترین آثار باستانی هند به شمار می رود.

آشنایی با معبد خاجوراهو در هند!

آیا قصد سفر به مادیا پرادش را دارید؟ بنابراین مدتی از برنامه سفر خود را به کاوش در این معابد باشکوه که به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شده اند، اختصاص دهید. در مقاله ای که به وسیله مجله جهانگردی خبرنگاران تهیه شده است، اطلاعات ارزشمندی درباره معبد خاجوراهو و شرایط بازدید از آن به دست می آورید.

معرفی معبد خاجوراهو

امروزه، خاجوراهو به عنوان یکی از برترین اماکن تاریخی برای بازدید در مادیا پرادش برای علاقه مندان به معماری هند باستان است. معبد خاجوراهو در سال 1982 به علت زیبایی هنری منحصر به فرد خود به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی گردید. این معبد به سه گروه شرقی، غربی و جنوبی طبقه بندی می گردد. در حال حاضر از بین این سه، تنها گروه معابد غربی امکانات تور با راهنمای صوتی را فراهم می نماید.

هر سال در ماه فوریه، جشنواره پایکوبی Khajuraho به مدت یک هفته در محوطه معبد برگزار می گردد. این جشنواره شاهد اجرای بعضی از پایکوبیندگان حرفه ای کلاسیک از سراسر هند است. بعلاوه یک موزه باستان شناسی معروف نیز در معبد خاجوراهو به همراه سایر جاذبه های تاریخی و تماشای وجود دارد.

تاریخچه معبد خاجوراهو

کتیبه های موجود در معبد خاجوراهو نشان می دهد که این بناها از سال های 950 تا 1050 میلادی ساخته شده اند. مورخان ساخت معبد را به حاکمان سلسله Chandela نسبت می دهند. اعتقاد بر این است که این اثر باستانی، با مساحت 20 کیلومترمربع، در قرن 12 حدود 85 معبد داشته است. بااین حال، تنها 25 معبد از این میان توانسته اند از آزمون زمان سرپیچی نمایند و تا به امروز پابرجا بمانند. این معابد امروزه در فضایی به مساحت 6 کیلومترمربع گسترده شده اند.

جالب است بدانید که گروه معابد خاجوراهو به دو دین مرتبط هستند؛ جینیسم و هندوئیسم. معبد کاندریا مهادوا بزرگ ترین و مشهورترین معبد خاجوراهو در میان معابد به جای مانده است. این معبد با مجسمه های بی شماری تزیین شده است که جزئیات پیچیده ای را نشان می دهد و غنای معماری باستانی هند را منعکس می نماید.

تا انتها قرن دوازدهم، این معابد عبادتگاه فعالی بودند. اما از قرن سیزدهم تا قرن هجدهم، این معابد تحت کنترل سلسله های مختلف مسلمان نهاده شد. معبد خاجوراهو بعلاوه هدف حرکت سیکاندار لودی در قرن پانزدهم برای تخریب معابد هندو بود. پس از یک دوره طولانی تخریب و غفلت، معابد خاجوراهو مجدداً مورد بازسازی واقع شد. از آن موقع، این معابد محبوبیت خود را در بین جهانگردان از سراسر جهان به دست آورده اند.

معماری معبد خاجوراهو

معبد خاجوراهو دارای نمادهای معماری به سبک ناگارا است. این معابد بیشتر به خاطر مجسمه های وابسته به عشق که دیوارهای معبد را تزیین می نمایند، شناخته شده اند. این معابد با استفاده از ماسه سنگ بر پایه های گرانیتی ساخته شده اند و مانند بسیاری از معابد هندو، زیارتگاه های خاجوراهو از طراحی Vastu-Purusha-Mandala پیروی می نمایند.

یکی دیگر از ویژگی های این معابد این است که مجسمه ها در چینش های متقارن تکراری چیده شده اند، حتی اگر هر تصویر منحصر به فرد باشد. کنده کاری های بسیار زیبا و خیره نماینده دیوارها، ستون ها و سقف این معابد را تزیین نموده اند. چندین تابلو و مجسمه در این معابد دارای کتیبه هستند. به جز یکی از معابد، سایر بناها رو به شرق بوده و ورودی آن ها نیز در همین جهت است.

جاذبه های خیره نماینده معبد خاجوراهو

از معابد گرفته تا دژها و جاذبه های طبیعی بی نظیر، اماکن جهانگردی برای بازدید در معبد خاجوراهو و اطراف آن کم نیست؛ بنابراین بازدید از آن را در برنامه سفر خود به هند قرار دهید. این سایت های باشکوه مطمئناً هزاران جهانگرد را از سراسر جهان به خود جذب نموده و محیط مناسبی برای عکاسان به شمار می روند. در ادامه به آنالیز انواع جاذبه های تاریخی، طبیعی و جهانگردی در کنار معابد چشم نواز در محدوده معبد خاجوراهو می پردازیم:

نمایش صدا و نور در خاجوراهو

با شرکت در نمایش صدا و نور سازماندهی شده به وسیله بخش جهانگردی در باغ معابد غربی، نگاهی به تاریخ خاجوراهو و سلسله حاکم سابق آن Chandelas بیندازید. با پخش صدای ابرستاره بالیوود آمیتاب باچان در پس زمینه، نمایش صدا و نور طولانی 50 دقیقه ای آموزنده و سرگرم نماینده است. این نمایش هر شب به زبان هندی و انگلیسی اجرا می گردد. اطلاعات اجرای این نمایش به توضیح زیر است:

  • زمان بندی اجرا:

اکتبر تا فوریه؛ 6:30 بعد از ظهر تا 7:25 بعد از ظهر به زبان انگلیسی و 7:40 بعد از ظهر تا 20:35 به زبان هندی

مارس تا سپتامبر؛ 7:30 بعد از ظهر تا 8:25 بعد از ظهر به زبان انگلیسی و 8:40 شب تا 21:35 به زبان هندی

بلیط ورودی اجرا: 300 روپیه برای جهانگردان هندی و 700 روپیه برای جهانگردان خارجی

موزه هنرهای عامیانه و قبیله ای Adivart

یک مکان کمتر رایج اما ارزشمند برای بازدید در معبد خاجوراهو، موزه هنر قبیله ای و عامیانه است. این مکان آرامی است که در آن فلزکاری، نقاشی، سفال و مجسمه های چوبی ساخته شده به وسیله جمعیت قبیله ای منطقه به زیبایی به نمایش گذاشته شده است. این موزه را می توانید در مجتمع فرهنگی Chandela پیدا کنید.

پارک ملی پانا

اگر عاشق الماس هستید، حتماً نام معادن پانا را شنیده اید. در همین منطقه پارک ملی معروف پانا قرار گرفته است که زیستگاه بسیاری از گونه های حیوانات وحشی، به ویژه ببرها است. پارک ملی پانا که در منطقه چاتیسگاره مادیا پرادش قرار گرفته است، به عنوان یک مقصد توقف محبوب در 57 کیلومتری معبد خاجوراهو شناخته می گردد.

قلعه آجایگار

قرن ها پیش، زمانی که سلطنت خاجوراهو در دست خاندان چاندلا بود، قلعه آجایگار در کوه های ویندیا ساخته شد. این قلعه که در ارتفاع 206 متری بر روی یک سایت مسطح قرار گرفته است، نمونه ای ستودنی از نبوغ معماری است که صنعتگران آن موقع در اختیار داشتند. طبق افسانه های رایج، این قلعه به وسیله سلسله حاکم در زمانی ساخته شد که آن ها شاهد انتها یافتن قبیله خود بودند. اگر به این مکان رسیدید، تماشای چشم انداز رودخانه کن که در نزدیکی آن جریان دارد را از دست ندهید.

سد بنی ساگار

سد بنی ساگار که برای جهانگردانی که مایل به استراحت هستند، بسیار ایده مناسبی است. این سد محلی برای آرامش است که در آن می توانید در یک پیاده روی طولانی صحبت کنید یا برای مدتی به مدیتیشن بپردازید. محیط آن برای پیک نیک، قایق سواری و شنا نیز مساعد است.

آبشار رانه

اگر دلتان برای یک تجربه گشت وگذار در دل طبیعت تنگ شده است، آبشار رانه مکان مناسبی برای شماست. چشم انداز بی نظیر این آبشارها که به وسیله صخره ها و جنگل های انبوه احاطه شده اند، چشم انداز ای است که هرگز فراموش نخواهید کرد. مطمئن شوید که بازدید شما از آبشار رانه بعد از ماه آگوست برنامه ریزی شده است تا از تماشا آبشارهای پرآب آن لذت ببرید. در صورت امکان، برای لذت بردن از غروب زیبا در میان صخره های گرانیتی درخشان، به این منطقه سر بزنید.

هزینه ورودی معبد خاجوراهو

برای ورود به مجموعه معبد خاجوراهو، باید هزینه ورودی کمی بپردازید. بهتر است بلیط خود را از دفتر در محل بخرید. درحالی که بعضی از وب سایت ها رزروهای آنلاین را ارائه می دهند، اما قابل اعتماد نیستند. هزینه ورودی برای جهانگردان خارجی به ازای هر نفر 250 روپیه است.

دسترسی به معبد خاجوراهو

درحالی که معبد خاجوراهو نسبتاً دور است، به هیچ وجه غیرقابل دسترس نیست. در واقع، گزینه های مختلفی برای رسیدن به Khajuraho پیدا خواهید کرد که در ادامه به برترین راه های دسترسی به این معبد می پردازیم:

رسیدن به خاجوراهو با قطار

راه آهن هند در همه نقاط کشور ایستگاه دارد و همواره ارزان ترین راه برای رفت وآمد در سراسر کشور است. می توانید از محل اتصال معبد خاجوراهو در سراسر کشور، از جمله به دهلی به وسیله آگرا، با قطار بهره ببرید. فاصله ایستگاه راه آهن خاجوراهو تا معابد و دیگر اماکن جهانگردی را می بایست با استفاده از تاکسی یا ریکشا طی کنید. این راه معمولاً ارزان است.

رسیدن به خاجوراهو با هواپیما

پرواز به فرودگاه خاجوراهو سریع ترین و مستقیم ترین راه برای رسیدن به معبد خاجوراهو است. اگرچه با ارزان ترین راه فاصله دارد، اگر وقتتان کم است، می توانید یک پرواز داخلی از شهرهای بزرگ به خاجوراهو بگیرید و در طول روز به این مقصد رفت وآمد کنید.

رسیدن به خاجوراهو با تور یک روزه

یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به معبد خاجوراهو، رزرو یک تور روزانه است. طیف مناسبی از تورهای خاجوراهو در سایت های مختلف و هتل های این کشور ارائه می گردد و همه آن ها شامل ترانسفر از هتل تا ایستگاه راه آهن می شوند، بنابراین اصلاً مجبور نیستید در خصوص حمل ونقل استرس داشته باشید.

اقامت در نزدیکی معبد خاجوراهو

در نزدیکی معبد خاجوراهو و جاذبه های تاریخی و جهانگردی آن، طیف شگفت آور خوبی از اقامتگاه ها وجود دارد. علاوه بر اقامتگاه های کوچک تر و هتل های خانوادگی رایج در هند، مجموعه ای از هتل های زنجیره ای بین المللی وجود دارد که یک تجربه به یادماندنی از اقامت شما در این منطقه را رقم می زند. در اینجا به انواع هتل ها و اقامتگاه ها در محدوده معبد خاجوراهو در طیف گسترده قیمتی می پردازیم:

هتل رادیسون جاس، اقامتگاه لوکس خاجوراهو

اگر می خواهید تجربه کاملی از اقامت در یک هتل غربی را در حین بازدید از معبد خاجوراهو داشته باشید، هتل رادیسون برترین گزینه برای شماست. این یک ملک زیبا و بی نظیر، خدماتی را ارائه می دهد که شایسته یک هتل لوکس 5 ستاره است.

هتل رامادا، اقامتگاه میان رده خاجوراهو

رامادا ممکن است ارزان تر از هتل های بین المللی خاجوراهو باشد، اما از نظر امکانات رفاهی اصلاً کم نیست. این هتل دارای استخر، سالن بدنسازی و حتی یک پیست کوچک دویدن است. صبحانه رایگان روی سرویس اغلب اتاق ها قرار گرفته است.

هتل این، اقامتگاه ارزان قیمت خاجوراهو

مسافرخانه های هند می توانند یکی از زیبایی های این کشور محسوب شوند و هنوز هم می توانید با قیمت های ارزان، به راحتی یک اتاق با شبی 30 دلار رزرو نمایید. اتاق ها بزرگ هستند و صبحانه ارزان مجموعه در دسترس مهمانان است که با توجه به کمبود سوپرمارکت و قیمت های بالا در رستوران های محلی مزیت بسیار مهمی است.

سخن انتهای

معبد خاجوراهو جایی است که در خارج از هند چیز زیادی درباره آن نمی شنوید، اما به هیچ عنوان به این معنی نیست که ارزش تماشا ندارد. دسترسی به خاجوراهو با قطار یا در یک تور یک روزه و بین معابد تماشای و زیستگاه ببرها آسان است و به شدت به جهانگردانی که علاقه مند به کشف زیبایی های تاریخی و طبیعی هستند، توصیه می گردد. جهانگردان می توانند در یک سفر 3 روزه به این معابد، در هتل های بین المللی و اقامتگاه های بی نظیر اطراف آن اقامت داشته باشند.

جهت اطلاع از برگزاری تورهای هند و بازدید از معبد خاجوراهو و تهیه بلیط و رزرو اقامتگاه، با کارشناسان آژانس مسافرتی خبرنگاران در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

1) معبد خاجوراهو کجاست؟

این معبد، یکی از اماکن باستانی در شهر مادیا پرادش کشور هند است.

2) برترین زمان بازدید از معبد خاجوراهو چه موقعی است؟

برترین زمان برای بازدید از این معبد بین اکتبر و دسامبر است؛ زیرا دما به میزان کافی خنک است که بتوانید بدون گرمازدگی به گشت وگذار بپردازید.

3) آیا امکان اقامت در نزدیکی معبد خاجوراهو وجود دارد؟

بله علاوه بر اقامتگاه های کوچک تر و هتل های خانوادگی رایج در هند، مجموعه ای از هتل های زنجیره ای بین المللی در نزدیکی آن وجود دارد.

4) زمان مورد احتیاج برای بازدید از معبد خاجوراهو چقدر است؟

می توانید بازدید از این معبد و جاذبه های آن را در یک روز خلاصه کنید، اما پیشنهاد ما گردشی 2 الی 3 روزه است.

5) هزینه ورودی معبد خاجوراهو چقدر است؟

هزینه ورودی برای جهانگردان خارجی به ازای هر نفر 250 روپیه است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2332

به "آشنایی با معبد خاجوراهو در هند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با معبد خاجوراهو در هند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید