11 آیین عاشورایی خراسان شمالی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است

به گزارش شاتر عکاسی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: تاکنون 11 آیین و مراسم مذهبی ویژه ایام محرم و عاشورا مربوط به استان در فهرست میراث معنوی، ثبت ملی شده است.

11 آیین عاشورایی خراسان شمالی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه با بیان اینکه اقوام خراسان شمالی نیز همانند سایر اقوام و هموطنانمان در تمامی نقاط کشور دارای مراسم و آئین های مذهبی هستند، گفت: دسته گردانی، روضه خوانى، نخل گردانی و تعزیه از جمله مراسم ماه های محرم و صفر است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، افزود: تعداد 61 پرونده در حوزه میراث ناملموس استان ثبت شده که از این تعداد 11 موضوع در قالب آیین های مربوط به محرم و صفر است.

یزدان پناه تعزیه ترک ها و کردهای شمال خراسان، تعزیه بنی اسد (بیل گردانی)، آیین نخل گردانی خراسان شمالی، آیین علم گردانی در جاجرم، هنر پرده خوانی روز عاشورا، هنر تعزیه خوانی در بجنورد، آئین شام غریبان، آیین عَلَم بندان، آیین سینه زنی(حسن، حسین) استان خراسان شمالی، آیین یازدهم محرم امامزاده کوران (اسفراین) را از جمله این آیین ها برشمرد.

او با بیان اینکه این میراث معنوی به جا مانده از دوران گذشته، بر هویت فرهنگی یک جامعه دلالت می کند، گفت: در برنامه های توسعه محور، باید تلاش کرد تا آثار تاریخی و میراث فرهنگی شکننده را به عنوان منبعی زنده، توسعه آور و هویت بخش با زندگی روزآمد مردم هماهنگ کرد.

یزدان پناه ضمن تأکید بر حفظ آیین و سنت های گذشته که ریشه در باورها و اعتقادات جامعه دارند، گفت: خوشبختانه فرهنگ عاشورایی در ایران با روح مردم سروکار دارد و ما مشکل جدی در زمینه نابودی و مجهول بودن آن نداریم، هر چند برخی آیین ها نیز به حفاظت بیشتر نیاز دارند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 282

به "11 آیین عاشورایی خراسان شمالی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 آیین عاشورایی خراسان شمالی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید