کورپولمونال؛ مرحله بعد از کرونا ، ماندگاری همیشگی کرونا در سلول های بدن ، تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به کرونا

به گزارش شاتر عکاسی، یک پزشک متخصص بیماری های قلب و عروقی می گوید ویروس کرونا برای همواره در سلول های بدن باقی می ماند و در مواقع ترس و اضطراب دوباره خودش را بیرون می ریزد.

کورپولمونال؛ مرحله بعد از کرونا ، ماندگاری همیشگی کرونا در سلول های بدن ، تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به کرونا

به گزارش خبرنگاران ، ویروس کرونا چندین و چند نظریه و احتمال رقم زده است و تا می تواند مسائل و عوارض جدیدی را ایجاد می نماید. دانشمندان و محققان و پزشکان سراسر جهان هر روز احتمالات جدیدی را در رابطه با این ویروس ارائه می دهند و از نقطه نظرات متفاوت نظر خود را در رابطه با آن بیان می نمایند.

دکتر منوچهر قارونی قاسمی متخصص بیماری های قلب و عروق نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران نظرات خود را در رابطه با خطرات و احتمالات این ویروس بیان می نماید.

این پزشک متخصص در رابطه با تاثیر مستقیم آلودگی هوای شهرهای مختلف بر روی افزایش میزان ابتلا به کرونا گفت: آلودگی هوا نقش زیادی بر روی تضعیف سیستم ایمنی و مستعد شدن بدن بر روی ابتلا به کووید 19 دارد. این آلودگی برونشیت را به وجود می آورد و برونشیت هم یعنی التهاب عروق ریه. در نتیجه محیط مناسبی برای میکروب و ویروس به وجود می آید و باعث تشدید کرونا خواهد شد.

قارونی مطرح نمود: کرونا عارضه میوکاردیت را در قلب به وجود می آورد. در واقع هیپوکسی ایجاد شده از سوی ریه باعث می گردد قلب هم درگیر گردد. هیپوکسی همان عارضه کم شدن میزان اکسیژن رسانی به بافت های بدن است.

این متخصص قلب و عروق اضافه نمود: وقتی قلب دارای مشکل گردد دیگر نمی توان انتظار خوب شدن آن را داشت، فقط می توان شرایط مشکل زا را کنترل کرد. درمان و شفایی در کار نیست و تنها چیزی که باید مورد اهمیت قرار بگیرد کنترل این شرایط است.

وی تاکید نمود: وقتی حال مریض نسبتا خوب شد و این موضوع خوشحالی همه را پدید می آورد شاید او ناگهان ایست قلبی پیدا کند و فوت گردد.

قارونی بیان داشت: جدی ترین عوارضی که ویروس کرونا می تواند ایجاد کند ابتدا بیماری ریوی است و سپس بیماری قلبی. فیبروز ریه یکی از بدترین انواع عوارض به جای مانده از کرونا است.

وی گفت: در نتیجه ابتلا به کرونا نارسایی قلبی و ریوی ایجاد می گردد که در اصطلاح به آن کورپولمونال می گویند، یعنی عارضه همزمان قلب و ریه. در این عارضه هم قلب عظیم می گردد و هم ریه خراب است.

این پزشک متخصص ادامه داد: اگر افراد مبتلا به کرونا مرحله خطرناک این بیماری را بگذارند احتمال اینکه وارد مرحله کورپولمونال شوند بسیار زیاد است. خوشبختانه افراد زیادی هستند که سیستم ایمنی قوی دارند و این سیستم قوی اجازه نمی دهد که ویروس زیاد تاثیرگذاری داشته باشد. اما در مقابل هر چه سیستم ایمنی ضعیف تر باشد این ویروس رشد بیشتری خواهد داشت.

دکتر قارونی در رابطه با نظریه علمی جهش ویروس و ضعیف تر شدن آن نیز یادآور شد: نظریه ضعیف تر شدن ویروس کرونا صحیح نیست. این ویروس به تبخال شباهت دارد. وقتی تبخال وارد بدن فرد می گردد دیگر از بین نمی رود و در سلول های بدن باقی می ماند.

وی گفت: وقتی که انسان دچار ترس، وحشت و اضطراب گردد سیستم ایمنی هم به دنبال ضعیف تر می گردد و در نتیجه تبخال به وجود می آید. ویروس کرونا هم مثل تبخال است. در سلول های ما باقی می ماند و از بین برو نیست. وقتی که ما دچار سرماخوردگی شویم، اضطراب بگیریم و یا وحشت کنیم این ویروس خودش را از سلول بیرون می آورد و دوباره باعث بیماری می گردد. کرونا از بین نمی رود، عود می نماید.

این متخصص بیماری های قلبی و عروقی در رابطه با این مسئله که شیوع کرونا باعث غفلت از بیماران قلبی و عدم پذیرش آنها در بعضی بیمارستان ها شده است نیز گفت: بیمارستان های خصوصی زیاد با کرونا کار ندارند و همچنان بیماران را پذیرش می نمایند اما بیمارستان های دولتی مانند مرکز قلب و یا رجایی اصلا به کرونا کاری ندارند چرا که مرکز بیماران قلبی محسوب می شوند. معمولا بیماران قلبی اگر به موقع به این بیمارستان ها برسند، پذیرش و بستری می شوند. بیماری قلبی شایع ترین علت مرگ بعد از تصادفات در ایران به شمار می رود.

قارونی یادآور شد: اکنون بیمارستان های دولتی همگی درگیر کرونا هستند و فرصت چندانی برای رسیدگی به دیگر بیماری ها وجود ندارد. واقعا نمی گردد کاری کرد چون تخت هم به اندازه کافی وجود ندارد. در واقع این مسئله درست است که اکنون بیماران قلبی کمتر پیگیر درمان هستند و کمتر پذیرش می شوند.

وی اذعان داشت: قوی تر کردن سیستم ایمنی و نترسیدن خیلی مهم است. هر چه بیشتر از کرونا بترسید این ویروس قوی تر می گردد. رعایت بهداشت و زدن ماسک لازم است. این ویروس ماندنی است و سال های سال باید با آن زندگی کنیم. پس با این اوصاف بهتر است که سیستم ایمنی خود را در برابر این ویروس قوی تر کنیم.

دکتر قارونی در پایان گفت: من اعتقاد دارم که بالاخره همه ما با این ویروس آشنا خواهیم شد اما وقتی ماسک می زنیم تعداد ویروسی که وارد بدن می گردد کم می گردد و سیستم ایمنی بدن ما می تواند به طور کامل آن را خنثی کند. اما وقتی ماسک نزنیم و در سطح جامعه تردد کنیم میلیون ها ویروس وارد بدن خواهد شد. در این شرایط بدن ما نمی تواند در برابر آن کاری کند. همه ما روزی مبتلا به کرونا خواهیم شد اما امیدوارم که این ابتلا آنقدر خفیف باشد که سیستم ایمنی بتواند کاری کند که فرد در مقابل ویروس از بین نرود.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1358

به "کورپولمونال؛ مرحله بعد از کرونا ، ماندگاری همیشگی کرونا در سلول های بدن ، تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کورپولمونال؛ مرحله بعد از کرونا ، ماندگاری همیشگی کرونا در سلول های بدن ، تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید